Benodigdheden

Wanneer u vragen heeft over foto's dan wel het fotograferen zelf, of wanneer u juist tips daarover heeft, dan kunt u deze hier kwijt.
Plaats reactie
Slewey

Benodigdheden

Bericht door Slewey » zo aug 05 2007 4:16 pm

Zoals ik al zei tijdens m'n voorstel topic ben ik compleet nieuw met fotografie en moet ik nog een hoop leren.
Nou ga ik over 2 weken met een Cruise naar Engeland en wil ik natuurlijk meteen even lekker van alles uitproberen, testen en wat mooie plaatjes schieten. Tijdens de cruise voornamelijk van het uitzicht op het water en aan land natuurlijk van het landschap en de gebouwen. Nou wil ik graag goed voorbereid zijn hierop en heb ik een aantal vraagjes waarmee jullie mij waarschijnlijk wel mee kunnen helpen ;)

Wat zijn nou echt benodigdheden om zo op het open water te werk te gaan? Ik heb al het een en ander gelezen over filters en ben ook van plan om een polarisering filter aan te schaffen om de reflecties op het water tegen te gaan. Nou lees ik het meestal over de B+W en Hoya filters, maar denk ik dat ik voornamelijk vanwege de prijs voor een Hoya ga. Zijn er nog dingen waar ik op moet letten daarbij? Ik zie namelijk zo veel verschillende, zelfs van 1 merk?
Ik ben in het bezit van een Nikon D40 met de standaard 18-55mm kit lens. Ik ben ook van plan om voor m'n trip nog een Nikkor AF-S 55-200mm F 4-5.6 IF ED DX VR erbij te nemen. Is dat de moeite waard, zo een extra zoomlens erbij, of moet ik op het water voldoende hebben aan de kit lens?
En kan ik het filter op beide lenzen gebruiken? Of moet ik voor elke lens een apart filter?

Paul Demo

Bericht door Paul Demo » zo aug 05 2007 4:19 pm

Bij wateropnames is het handig een polarisatiefilter te hebben. Er zijn systemen die je op meerdere lenzen kunt gebruiken maar ik weet niet of die voordeliger zijn dan de goede polarisatiefilters .

JeroenS

Bericht door JeroenS » zo aug 05 2007 4:33 pm

Een polarisatie filter is vind ik een must. Ik gebruik zelf al jaren een Hama PL filter en ik ben er zelf erg tevreden over!!

Roelof
Clublid
Clublid
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja

Bericht door Roelof » zo aug 05 2007 4:34 pm

Als je een klein beetje afstand tot de oever hebt dan is het al gauw ver weg met de 18-55, dus die 55-200 kan geen kwaad.
De filtermaat voor beide lenzen is 52 mm, dus je kunt met een enkel polarisatiefilter toe. Wat ik wel aan zou raden is een zonnekap, vooral als je een filter op je lens zet.
Ik geloof dat de 55-200 zonder zonnekap geleverd wordt en de D40 met kitlens ook, dus dat zouden dan twee zonnekappen worden.
Qua merk polarisatiefilter wordt hier ook nog wel eens Nikon aangeraden, maar die is alweer bijna tweemaal zo duur als de B+W en als ik jou was zou ik daar niet direct mee beginnen.
Mooie plaatjes schieten, zeg je? Zorg er dan ook maar voor dat je genoeg geheugen bij je hebt. Niets is zo sneu als thuis komen met postzegels, omdat je niet genoeg ruimte op je kaartje om ze in maximaal formaat op te slaan....
Iedereen maakt fouten, zelfs ik.

Slewey

Bericht door Slewey » zo aug 05 2007 5:14 pm

Bedankt voor jullie reactie´s alvast!
Waarschijnlijk ga ik dan toch voordat ik wegga nog kijken voor een 55-200mm objectief erbij.
Voor het filter denk ik aan een Hoya HMC 52mm Circulair Polarisatie Filter
Of kan ik beter gaan voor een Super HMC, of pro1, zal ik (als beginner) daar ook echt verschil tussen zien?
Ik meen ergens gelezen te hebben dat filters voorzien moeten zijn van een coating? Ik geloof dat HMC dat bij Hoya aangeeft, klopt dat?

Voor opslag heb ik trouwens een 2gb Ultra II, daar moet ik neem ik aan genoeg aan hebben.

emdeklerk
Forumlid
Forumlid

Bericht door emdeklerk » zo aug 05 2007 7:04 pm

Koop indien mogelijk nooit een filter zonder Multicoating (= meerlaagscoating).
HMC betekent: Hoya Multi Coating.
Bij B&W kun je soms nog kiezen tussen enkel- en meerlaagsocating. Is dan ook een flink prijsverschil tussen.

En inderdaad: zonnekap is een pre, zeker als je een filter op je objectief hebt. Maar soms is de combinatie polarisatiefilter/zonnekap onhandig. Je moet het filter kunnen draaien, en door die tulp-zonnekappen tegenwoordig heb je dus kans dat het ding vignetteert. Als je de zonnekap al op het filter krijgt (filter: schroefdraad, zonnekap: vaak bajonet!) Vandaar dat ik voor de 52mm-filtermaat-objectieven een Nikon polafilter met bijpassende zonnekap gebruik, en voor de grotere filtermaten Cokin. No problem.

Groet, E.M. de Klerk

Plaats reactie

Terug naar “Vragen en tips over foto's en fotograferen”