Nou ga ik over 2 weken met een Cruise naar Engeland en wil ik natuurlijk meteen even lekker van alles uitproberen, testen en wat mooie plaatjes schieten. Tijdens de cruise voornamelijk van het uitzicht op het water en aan land natuurlijk van het landschap en de gebouwen. Nou wil ik graag goed voorbereid zijn hierop en heb ik een aantal vraagjes waarmee jullie mij waarschijnlijk wel mee kunnen helpen

Wat zijn nou echt benodigdheden om zo op het open water te werk te gaan? Ik heb al het een en ander gelezen over filters en ben ook van plan om een polarisering filter aan te schaffen om de reflecties op het water tegen te gaan. Nou lees ik het meestal over de B+W en Hoya filters, maar denk ik dat ik voornamelijk vanwege de prijs voor een Hoya ga. Zijn er nog dingen waar ik op moet letten daarbij? Ik zie namelijk zo veel verschillende, zelfs van 1 merk?
Ik ben in het bezit van een Nikon D40 met de standaard 18-55mm kit lens. Ik ben ook van plan om voor m'n trip nog een Nikkor AF-S 55-200mm F 4-5.6 IF ED DX VR erbij te nemen. Is dat de moeite waard, zo een extra zoomlens erbij, of moet ik op het water voldoende hebben aan de kit lens?
En kan ik het filter op beide lenzen gebruiken? Of moet ik voor elke lens een apart filter?