Groot verschil in bestand en geëxporteerd bestand.

Discussies over fotobewerking en archivering
daantje
Forumlid
Forumlid

Groot verschil in bestand en geëxporteerd bestand.

Bericht door daantje » zo aug 05 2007 10:05 pm

Ik bewerk mijn RAW bestanden met Bibble pro.
Nu heb ik een voorbeeld van een foto zoals die eruit ziet in Bibble pro en zoals hij eruit ziet als geëxporteerd jpg bestand.
Ik exporteer het jpg bestand op 85%.
Als ik het trouwens exporteer als tif, ziet het er precies hetzelfde uit, de kleuren veranderen gewoon.
Het verschil is zoals je kunt zien behoorlijk groot.
Wat doe ik verkeerd?

Ik heb trouwens bij het configureren van Bibble pro (dit gebeurd als je het programma voor het eerst start) gekozen voor de Adobe RGB 1998 kleurruimte. Zou het daar mee te maken kunnen hebben?

foto in venster Bibble pro:
weggehaald

foto geëxporteerd als jpg:
weggehaald
Laatst gewijzigd door daantje op wo aug 15 2007 6:56 pm, 1 keer totaal gewijzigd.
Bekijk ook mijn foto's een op Flickr http://www.flickr.com/photos/daandegroot/

The-Boss
Clublid
Clublid
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Bericht door The-Boss » zo aug 05 2007 10:46 pm

De kleuren zijn duidelijk anders, Het zou te maken kunnen hebben met het GAMMA. Photoshop laad ook een gamma programma wat de kleuren veranderd, ik zie ook verschil tussen PS en er buiten. En mijn monitor is gecalibreerd. De software van het calibratie programma waarschuwd ook voor gamma programma's. Kijk er eens na....

Pierre 8)
Pierre 8-)

Nikon D300 | MBD10 | SB600 | DR6 | MC-36 | DI-GPS Pro | Nikkor 18-70 mm F/3.5-4.5G | 50 mm F/1.8D | 80-200 mm F/2.8D AF | Sigma 150 mm F/2.8 Macro |
Nikon Coolpix P330 | Samsung NX300M

http://www.pjgboone.nl , http://www.pboone.nl

Gerard

Bericht door Gerard » zo aug 05 2007 10:54 pm

Bij het gebruik van Bibble heb ik vergelijkbare ervaringen .... de kleuren veranderen t.o.v. het origineel tijdens de export in JPG van het bestand.

Omdat ik al mijn foto's in NEF schiet heb ik Bibble nodig om het bestand te kunnen openen en te converteren naar een bruikbaar bestand wat ik verder kan bewerken in bijv. Photoshop. Mijn versie van Photoshop (6) ondersteund nog geen import van NEF bestanden .... vandaar Bibble.

Om de bestandconversie van NEF beter te laten verlopen laar ik Bibble geen enkele bewerking uitvoeren en zet dus alle mogelijkheden uit.
Daarna schrijf ik het NEF bestand weg als een TIFF en dat kan mijn versie van PS 6 wel aan.
Daarbij heb ik geen kleurverschillen meer opgemerkt. Blijkbaar gaat PS een stuk beter om met de bestanden en maakt Bibble gebruik van minder goede JPG conversie technieken.

Binnenkort wil ik overstappen naar PS CS3 .... daar is het dorect mogelijk om de Nikon NEF bestanden te openen .... het resultaat zal dan ook wel beter zijn dan wat ik met Bibble heb gezien.

-

Nog even dit:

Sommige correctie mogelijkheden die Bibble biedt - met name de verscherping - is in Bibble van een duidelijk mindere kwaliteit dan wat PS er mee doet.
Hier op het forum wordt ook erg positief gereageerd op het programma Capture NX e.d. .... wellicht iets om te overwegen.

harry bul

Bericht door harry bul » zo aug 05 2007 11:10 pm

Ben het met bovenstaande commentaren absoluut niet eens gebruik altijd Bibble pro 4.9 en dit soort kleurverschillen heb ik nog nooi gezien. zoals ik de foto bewerk in bibble daarna opsla als jpg zijn de kleuren precies gelijk als de nef. daarom zit ik er met vebazing naar te kijken dat het bij jullie anders is.
vreemd of niet dan zou het met de computer te maken hebben?

Harry

daantje
Forumlid
Forumlid

Bericht door daantje » zo aug 05 2007 11:13 pm

Ik ga zeker proberen om met andere programma's de raw files te bewerken en converteren naar jpeg.
Want het verschil zoals bovenstaand is me veel te groot.

harry bul

Bericht door harry bul » zo aug 05 2007 11:26 pm

Ja maar toch heeft het een oorzaak Daantje bibble is 1 van de betere programma's. maar maakt mij verder ook niet uit wat jij eventueel gaat gebruiken dat is natuurlijk jouw keuze hoop voor jouw dat het dan wel goed gaat......

Harry

daantje
Forumlid
Forumlid

Bericht door daantje » zo aug 05 2007 11:34 pm

Ik vind Bibble pro zowieso zeer fijn werken, echt veel makkelijker en intuïtiever als die andere programma's.
Alleen gaat het me wel om het resultaat, en dat is zoals je ziet in bovenstaande foto's niet zoals het hoort.

Zou het niet kunnen liggen aan de kleurruimte?
Dat die anders staat ingesteld als andere programmma's?

daantje
Forumlid
Forumlid

Bericht door daantje » zo aug 05 2007 11:43 pm

Ik kom hier eind van de week weer op terug.
Eerst een midweekje er tussenuit.
We gaan naar Mechelen (zuid limburg, erg mooi) dus ik zal ook nog een paar foto's posten als ik terug ben.

D70-shooter

Bericht door D70-shooter » zo aug 05 2007 11:43 pm

Zet de kleurruimte in Bibble pro eens op sRGB, en kijk dan eens na conversie naar jpg.

daantje
Forumlid
Forumlid

Bericht door daantje » ma aug 06 2007 12:07 am

Heb ik net gedaan, via de setup wizard.
Ik doorloop de setup wizard en sluit daarna het programma en start het weer opnieuw op, maar volgens mij blijft hij in adobe rgb 1998 staan.
Want als ik de setup wizard weer start en je komt in het gedeelte waar je de kleurruimte kan kiezen, staat deze "actief".

D70-shooter

Bericht door D70-shooter » ma aug 06 2007 7:32 pm

Ik ben er bijna zeker van dat de kleurruimte adobe rgb de 'boosdoener' is.
Misschien een de-en herinstallatie van Bibble?

GdP

Bericht door GdP » di aug 07 2007 12:41 am

Er is al eens eerder een dergelijk probleem geweest. Ik kan het helaas niet vinden.

Probeer het zelf eens.

Gerrit

Léon Obers
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: *****

Bericht door Léon Obers » di aug 14 2007 10:02 pm

Haal in te stellen kleurruimtes en profielen niet door elkaar.
Bij veel programma's moet je specifiek de kleurruimte of het profiel van je monitor ingeven. Dat is beslist iets anders als de kleur werkruimte van je bestand zelf. Maak je hier een verkeerde instelling, krijg je geheid een verkeerde kleur voor je monitorweegave binnen je programma.

Je fotobestand --> bijv. Adobe RGB
Je monitor --> het specifieke profiel wat je aanmaakt als je een stukje kalibratie hard/software hebt zoals bijv. een ColorVision, Spyder, of Optix Pro.

Heb je geen spullen om je monitor te kalibreren, zit er wellicht een profiel op een schijfje van je monitor fabrikant bijgeleverd.
Dat moet bovendien bij je kleurbeheer van je display (binnen het configuratiescherm) ingesteld zijn.

Ook belangrijk. Indien je gebruik maakt van een stukje aparte kalibratie hard/software, moet je de Adobe gamma monitor tool (in configuratiescherm) die opgestart wordt tijdens opstarten PC, uit het mapje "Opstarten" binnen je programma startmenu halen, zodat het niet gebruikt wordt.
Vriendelijke groet, Léon Obers

Onno
Clublid
Clublid
Ervaringsniveau: *****
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Bericht door Onno » di aug 14 2007 10:23 pm

Ik vond deze webpagina met tips om kleurverschil bij export naar jpg/web zoveel mogelijk te voorkomen.
http://www.gballard.net/psd/saveforwebshift.html

De benodigde instellingen voor Photoshop worden gesproken (en het werkt zonder meer) maar er zijn vergelijkbare configuratie-opties (wel minder) te vinden in Bibble.

Belangrijk is dat je een foto naar sRGB kleurruimte omzet voordat of tijdens je deze exporteert.

Ik heb PibblePro zelf een tijd gebruikt met volle tevredenheid maar hiermee nooit geëxperimenteerd. Ben inmiddels gevallen voor Capture NX sinds de beschikbaarheid voor Intel Macs.

Probeer eens te experimenteren met de color management instellingen.
Ik had BibblePro nog staan op mijn Mac Mini en heb een screenshot gemaakt van wellicht een aardige uitgangspunt:

Afbeelding

Succes!

daantje
Forumlid
Forumlid

Bericht door daantje » wo aug 15 2007 6:54 pm

Ik heb in bibble pro de kleurruimte waar je standaard in werkt verandert.
Dit kan via de configuratie assistent. (die krijg je als je het programma voor de eerste keer opstart ook.)
Het lukt alleen als je de computer opnieuw opstart, pas dan wordt de nieuwe kleurruimte geactiveerd.

Blijft altijd lastig, dit soort problemen, maar belangrijk is het wel.

Bedankt voor jullie tips voor zover. :wink:

Plaats reactie

Terug naar “Fotobewerking en archivering”