Nog een vraag over scherptediepte bij de Sigma 105 enz

Discussies over macro/micro objectieven
Plaats reactie
fotofien
Forumlid
Forumlid

Nog een vraag over scherptediepte bij de Sigma 105 enz

Bericht door fotofien » vr mei 18 2012 9:54 pm

Bij het fotograferen van een teek was alleen de (afschuwelijke) kop heel scherp. Hoe krijg je nu die hele teek scherp met deze lens?
En als je de lens op M zet moet de camera dan ook op M? Lijkt me logisch maar ik kan hierover zoals gezegd nergens info vinden.

Robert
Clublid
Clublid
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Re: Nog een vraag over scherptediepte bij de Sigma 105 enz

Bericht door Robert » vr mei 18 2012 10:14 pm

Waarschijnlijk was je diafragma niet goed.
Zet de camera op A (de draaischijf) en stel vervolgens met het draaiwiel F8 of F11 in.
Hiermee zal je meer scherpte /diepte in je foto krijgen.
groeten Robert

Ralph
Forumlid
Forumlid
Contacteer:

Bericht door Ralph » vr mei 18 2012 10:24 pm

fotofien schreef:Bij het fotograferen van een teek was alleen de (afschuwelijke) kop heel scherp. Hoe krijg je nu die hele teek scherp met deze lens?
En als je de lens op M zet moet de camera dan ook op M? Lijkt me logisch maar ik kan hierover zoals gezegd nergens info vinden.
Met welk diafragma heb je hem gefotografeerd? Zou dan een klein diafragma kiezen (hoger F-getal) zodat er meer scherp is.
Camera hoeft niet persé op standje M, gebruik zelf meestal de A stand bij macro, kan ik nml zelf mijn diafragma bepalen. Bij wat lastiger licht ga ik over op de M.

fotofien
Forumlid
Forumlid

Bericht door fotofien » zo mei 20 2012 11:29 pm

Hartelijk dank, ik kan weer verder.
Heb nog de site van Dutchy bekeken en was zwaar onder de indruk. Wat een genot om naar dit soort foto's te kijken.
Hoe vind ik echter de exifgegevens van de foto's? Dan kan ik er wat van leren nl.
Inmiddels heb ik mijn diafragma aangepast bij de macro's en het resultaat was idd beter.
Een foto plaatsen lukt me nog steeds niet.

Ralph
Forumlid
Forumlid
Contacteer:

Bericht door Ralph » ma mei 21 2012 4:33 pm

fotofien schreef:Hartelijk dank, ik kan weer verder.
Heb nog de site van Dutchy bekeken en was zwaar onder de indruk. Wat een genot om naar dit soort foto's te kijken.
Hoe vind ik echter de exifgegevens van de foto's? Dan kan ik er wat van leren nl.
Inmiddels heb ik mijn diafragma aangepast bij de macro's en het resultaat was idd beter.
Een foto plaatsen lukt me nog steeds niet.
Thnx voor het compliment, het is voornamelijk veel oefenen en oefenen met macro :wink:
Voor het plaatsen van foto's kun je hier meer info vinden: http://www.nikon-club-nederland.nl/foru ... =34&t=6964
En in dit daadje kun staat ook nog de nodige tips: http://www.nikon-club-nederland.nl/foru ... 79#p530279

Plaats reactie

Terug naar “Macro/micro objectieven”