Ergerlijke tante: 'Mijn camera kan minstens net zo veel!'...

Discussies over fotografie met de D40, D40x, D50, D60, D3x00 serie en D5x00 serie
NynkeD50

Ergerlijke tante: 'Mijn camera kan minstens net zo veel!'...

Bericht door NynkeD50 » di mei 29 2012 2:21 pm

Ja, je hebt ze in elke familie... Vervelende tante's!

Twee weken geleden heb ik mijn allereerste spiegelreflex gekocht. De D50 met een Nikkor 28-80 lens. Nog geen 4000 clicks (inmiddels al wel ;)) en ik ben er al erg blij mee. De dag nadat ik 'm opgehaald heb hadden we een feestje met de familie en 1 van mijn tante's is een fotofanatiek type. Heeft altijd haar camera (Panasonic Lumix DZ38, een bridgecamera) bij haar en ze heeft ook wat cursussen gevolgd. Tot zo ver geen probleem.

Maar waar ik me nu zo mateloos aan erger is haar houding t.o.v. mijn camera (klinkt raar, maar lees even door). Ze vind het leuk om ook even mijn mijn camera te 'spelen' en geeft aan dat ie toch best wel heeeeel snel foto's maakt en dat het handmatig scherpstellen wel errug leuk is, maar zegt vervolgens tegen iedereen die het wil horen dat 'haar camera minstens net zo goed is als dat dure ding van Nynke' (hele set heeft me tweedehands 150 euro gekocht maar goed). Later was ik buiten aan het foto's maken en ik moest wat dichterbij komen omdat ik niet zo ver in kan zoomen met de lens die ik nu heb. 'Ja, nu moet je dichterbij komen he. Dat hoef ik niet met mijn camera' :evil: :evil: :evil: ....

Iedereen die zegt 'goh Nynke, wat een mooie camera' krijgt van mijn tante ingefluisterd dat haar camera minstens net zo veel kan. Nu kan dat waar zijn, ik geloof niet dat Panasonic een slecht merk is. Maar toch zou ik graag even wat dingetjes op willen noemen ik wel kan met mijn D50 en lens en die zij niet kan met haar Panasonic. Iemand iedeen? Of heeft mijn tante gelijk en heeft zij een betere camera?

ReneG
Clublid
Clublid
Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Re: Ergerlijke tante: 'Mijn camera kan minstens net zo veel!

Bericht door ReneG » di mei 29 2012 2:38 pm

Altijd vervelend als je een mooie nieuwe camera hebt en er komt iemand langs die hem al dan niet direct afkraakt. :evil:

Het is appels met peren vergelijken,het is een heel ander soort camera... Ik zou zelf de voorkeur geven aan een DSLR boven een bridge camera, de redenen daarvoor zijn legio. Daarentegen ken ik ook mensen die liever een bridge camera hebben. Een eenvoudig voorbeeld is het feit dat je wel of niet lenzen kunt wisselen. Je kunt misschien minder zoomen maar DSLR lenzen zijn vaak (doch niet altijd) kwalitatief beter in hun bereik. Etc etc.

Maar... je kunt wel proberen met dit soort argumenten een welles/nietes discussie te voeren met je tante, maar als je zelf de feiten (nog) niet goed kent en je tante is fotografisch wat beter onderlegt dan blijft het een discussie die je toch nooit wint, of zelfs verliest. Dat gezegd hebbende, het is toch ook geen wedstrijd??

De meeste mensen die dit doort 'mijn camera is beter' verhalen bezigt doen dat m.i. meestal uit een soort van jaloezie. Maar ze weten vaak niet waar ze het over hebben of gebruiken oneigenlijke argumenten. Maar één ding weet ik zeker, ze zijn als ze dit soort verhalen rondbazuinen in ieder geval geen foto's aan het maken. ;) Hou dus de eer aan jezelf. Maar wil je haar dan toch van repliek dienen, zeg dan iets als: "Discussies over de camera interesseren me niet, het gaat mij om de foto's". Of een variant daarop. En verder lekker laten gaan...

PS: En mocht je dan toch willen 'winnen', doe het dan gewoon door je in de fotografie te verdiepen en betere foto's te produceren dan je tante. ;)
Laatst gewijzigd door ReneG op di mei 29 2012 2:45 pm, 1 keer totaal gewijzigd.
Spul waarmee je foto's maakt...

R.Zaaijer
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja

Bericht door R.Zaaijer » di mei 29 2012 2:42 pm

Ik ben zelf ook begonnen met een panasonic (FZ8) en het zijn goede camera's die veel kunnen(heb nu een D3100). Ik heb veel plezier gehad van deze camera en buiten maakt hij goede foto's maar zo gauw ik binnen foto's wilde maken liep ik toch snel tegen problemen aan. Binnen moest ik erg snel de iso(ze zijn niet erg lichtsterk) omhoog gooien gevolg erg veel ruis. Een spiegreflex met grotere sensor is hier gewoon veel beter in.

Maar ik zou zeggen niet te veel van aantrekken en gewoon mooie foto's maken, de D50 is een prima camera en jij kan in de toekomst ook nog eens een andere lens aanschaffen.(ook een voordeel van een spiegelreflex)
D3100 / Tamron SP AF17-50mm F/2.8 XR LD Aspherical (IF) / Nikkor AF-S DX 35mm f/1.8G / Sigma AF 10-20mm f/4-5.6 EX DC HSM / SB-400

Matthieu
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: *****
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Bericht door Matthieu » di mei 29 2012 2:45 pm

Lieve Nynke

Ach tante moet niet zo zeuren :)
Moet je boven staan.

Gewoon één heel simpel antwoord is denk ik genoeg...

"Maar ík heb een NIKON"

Veel plezier met je Nikon !!!
En de groetjes aan je tante :egeek:

Matthiieu
Nikon D3 + D3s + 14-24 + 24-70 + 50 + 105 + 70-300 VR + SB-700 +Elinchrome flitskoppen en boxen + nog meer

Kijken doe je met je ogen, fotograferen met je hart

www.matthieuverhoeven.nl
Kunstsite Matthieu
Flickr Matthieu
Laatste boek Matthieu

yzf1kr
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: *

Bericht door yzf1kr » di mei 29 2012 2:54 pm

Ach dat soort mensen kom je altijd tegen, men is (onterecht) jaloers op jouw "dure" camera.
Je moet ze gewoon lekker in de waan laten, en gewoon zorgen dat je mooie foto’s hebt, het is toch vechten tegen de bierkaai.

Dit soort mensen blijven het toch altijd draaien in hun voordeel. Als je betere foto’s maakt, dan hun ligt het aan je camera, maar je slechtere foto’s dan heb je zo’n dure camera helemaal niet nodig.

Daniel123
Clublid
Clublid

Bericht door Daniel123 » di mei 29 2012 3:02 pm

Wat ik zo lees zit het grootste mankement in de 30 cm achter de Panasonic Lumix DZ38.
Daar zitten een aantal cellen die niet goed zijn en/of een aardige tik hebben gehad. :wink:
En die zitten bij de Nikon D50 zo te horen wel goed. :lol:

Zulk soort mensen gewoon negeren. Al is je camera beter op sommige punten gewoon niet melden. Echt verspilde moeite.
Als je het hoort zeg je gewoon, zeker bang voor concurrentie. Of kan je ook wat mooie resultaten van jezelf laten zien met die super geavanceerde Panasonic Lumix DZ38. En bij de eerst getoonde foto zeg je dan, ooh, ik zie het al, snel tevreden 8)

Hmm, zie dat er al zo'n zelfde reactie is. Ben toch wat traag met typen tijdens het werk :wink:

NynkeD50

Bericht door NynkeD50 » di mei 29 2012 3:14 pm

@ ReneG: Ach, het is voor mij geen zaak van winnen of verliezen. En aangezien ik zelf heel goed weet dat ik niet een echte kenner ben op het gebied van camera's heb ik me ook maar mooi stil gehouden ;). Tenslotte ga ik geen gaten graven voor mezelf :D.

@ de rest: eigenlijk wil het er bij mij niet in dat haar camera beter is dan die van mij (ook al heb ik een ouder type) al is het een beetje vergelijken van appels en peren. Het is ook niet zozeer dat ik vind dat zij een slechte camera heeft (al vind ik die van mij veel fijner fotograveren...) maar het is meer de houding die ze zich aanmeet ;). Ach, wat zal ik in elk geval lachen als zij ooit ook nog eens met een Nikon aan komt zetten ipv haar Panasonic ;).

Marten
Forumlid
Forumlid

Bericht door Marten » di mei 29 2012 3:36 pm

De vraag is natuurlijk niet of tante's camera net zo veel kan, maar of tante net zo veel kan.

Léon Obers
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: *****

Bericht door Léon Obers » di mei 29 2012 3:48 pm

Niet teveel van aan trekken, ga lekker foto's maken.
Vriendelijke groet, Léon Obers

kibo
Forumlid
Forumlid
Contacteer:

Bericht door kibo » di mei 29 2012 3:54 pm

Met argumenten ga je dit waarschijnlijk niet "winnen", gewoon niet teveel van aantrekken.
misschien wil tante eens op de foto???????

NynkeD50

Bericht door NynkeD50 » di mei 29 2012 3:59 pm

Tsja Marten, daar heb je ook gelijk in. De fotograaf maakt de foto! Enneh, ik ga lekker foto's maken ;).

iBub

Bericht door iBub » di mei 29 2012 4:10 pm

Nynke,

Gewoon je tante gelijk geven. Dit soort discussies ga je niet winnen of verliezen.

Zoals al geschreven werd: Het is appels met peren vergelijken. Haar camera is ook een leuk ding. Jij bent minder gelimiteerd. Uiteindelijk gaat het om de foto die je maakt. En of dat nu met een compact of een DSLR gedaan wordt maakt niet uit.

Uiteindelijk zal je in gelijkwaardige omstandigheden een technisch betere foto maken. Met name als de omstandigheden extremer worden. Dus weinig of juist veel licht.

Maar nogmaals, daar moet je haar niet mee vervelen, gewoon lekke rmet je hobby bezig zijn!

Groet

Gerard

justme
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: *

Bericht door justme » di mei 29 2012 4:17 pm

ik had dat zelfde met mijn vrouw en schoonvader ( dodelijke combi )

ik heb 2,5 maand wezen researchen voor ik mijn onderstaande set aan heb geschaft : alleen prime lenzen. 35, 85 en 11-16 (halve prime) :P

"wat lastig, dus je kunt niet inzoomen?"
"jammer he, moet je toch naar achteren lopen"
"waarom staat dit of dat er niet op, had je maar een zoomlens moeten kopen"
"moet je eerst van lens wisselen om een goeie foto te maken?"
"hoe kan ik inzoomen?"

etc....

Goodje

Bericht door Goodje » di mei 29 2012 4:39 pm

Is te kinderachtig om over te praten, dus niet doen en sluiten dit soort onzinnige discussies :ugeek:

wblink
Forumlid
Forumlid

Bericht door wblink » di mei 29 2012 5:29 pm

@Nynke

Vertel haar gewoon direkt en heel stellig dat het niet het TOESTEL is die foto's maakt, maar die knuppel ACHTER dat toestel staat zit ligt hangt..
Willem.

Plaats reactie

Terug naar “D40(x), D50, D60, D3x00, D5x00”