Zwarte streep bij Capture NX
Zwarte streep bij Capture NX
In Capture NX krijg ik steeds wanneer ik bewerk vanuit NEF naar jpeg of tiff een kleine zwarte streep op precies dezelfde plek bij alle foto's. Het ligt niet aan mijn kamera, bij gebruik van andere software om vanuit raw naar tiff of jpeg te gaan komt de streep niet tevoorschijn.
Weet iemand wat ik moet doen om dat niet meer te krijgen?
Op deze site staat een voorbeeld van een van mijn foto's met streep:
http://www.fotoapparatuur.nl/Photos/Fot ... O_ID=33745
Weet iemand wat ik moet doen om dat niet meer te krijgen?
Op deze site staat een voorbeeld van een van mijn foto's met streep:
http://www.fotoapparatuur.nl/Photos/Fot ... O_ID=33745
- gijs sandberg
- Clublid
- Ervaringsniveau: *****
- Foto's bewerken toestaan: Nee
-
- Forumlid
- Ervaringsniveau: *****
- Foto's bewerken toestaan: Ja
Ik heb het ook regelmatig en reproduceerbaar. Een workaround bleek simpelweg de volgorde van stappen (in een settings file voor batch verwerking) te veranderen. Dan krijg ik het niet.
Het is een bug, en op internet heb ik er destijds van alles over gevonden, maar een oplossing is er verder niet. Maar je bent niet de enige...
Het is een bug, en op internet heb ik er destijds van alles over gevonden, maar een oplossing is er verder niet. Maar je bent niet de enige...
- Jur
- Forumlid
- Contacteer:
Ik heb ook soms last van die streep. Duidelijk een bug in NX. Naar mijn indruk betreft het NEF's die ik eerder had geopend in Nikon View, maar helemaal zeker ben ik niet.
Mijn oplossing: eerst in de camera settings een paar willekeurige waarden veranderen; bijvoorbeeld verscherping en tooncompensatie. Ga daarna naar Herstelpunten selecteren en kies origineel. De zwarte streep is verdwenen!
Vervolgens kan de NEF normaal worden bewerkt, met dien verstande dat witbalans en belichtingscorrectie niet meer bij de camera-instellingen kunnen worden gewijzigd, maar uitsluitend onder de basisinstellingen.
Mijn oplossing: eerst in de camera settings een paar willekeurige waarden veranderen; bijvoorbeeld verscherping en tooncompensatie. Ga daarna naar Herstelpunten selecteren en kies origineel. De zwarte streep is verdwenen!
Vervolgens kan de NEF normaal worden bewerkt, met dien verstande dat witbalans en belichtingscorrectie niet meer bij de camera-instellingen kunnen worden gewijzigd, maar uitsluitend onder de basisinstellingen.
Jur
-
- Moderator
- Ervaringsniveau: ****
- Contacteer:
In versie 1.2 (zie post van Gijs Sandberg van vandaag 7.8.07) is een probleem met een zwarte streep opgelost.
"When an image was enhanced with selection of D-Lighting… from the Light submenu in the Adjust menu, and then another image opened, a black band appeared through the middle of the new image. This issue has been resolved."
Groet
Skippy
"When an image was enhanced with selection of D-Lighting… from the Light submenu in the Adjust menu, and then another image opened, a black band appeared through the middle of the new image. This issue has been resolved."
Groet
Skippy
Die strepen komen door een fout in nx
het probleem zit er al in vanaf de 1e versie.
Bij verschillende leden van onze fotoclub ben ik dat al tegen gekomen en ook ik zelf heb er regelmatig last van
de streep zit vaak op de zelfde plek links boven aan.
Het helpt vaak om nx opnieuw op te starten en/of het bestand opnieuw te openen.
Het is dus nooit een beschadiging van het bestand
het probleem zit er al in vanaf de 1e versie.
Bij verschillende leden van onze fotoclub ben ik dat al tegen gekomen en ook ik zelf heb er regelmatig last van
de streep zit vaak op de zelfde plek links boven aan.
Het helpt vaak om nx opnieuw op te starten en/of het bestand opnieuw te openen.
Het is dus nooit een beschadiging van het bestand