Scherptediepte berekenen

Wanneer u vragen heeft over foto's dan wel het fotograferen zelf, of wanneer u juist tips daarover heeft, dan kunt u deze hier kwijt.
ReneG
Clublid
Clublid
Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Re: Scherptediepte berekenen

Bericht door ReneG » ma jun 04 2012 4:41 pm

Ik gebruik hem ook wel, maar dan vooral wanneer er voldoende licht is (buiten in de volle zon bijvoorbeeld).

Moet wel bekennen dat ik in omstandigheden waarbij het donker is of weinig licht aanwezig is wel moeite heb om de scherptediepte goed te beoordelen, maar ik neem aan dat dat normaal is (of doe ik nog iets fout)?
Spul waarmee je foto's maakt...

Piepenholleke
Forumlid
Forumlid
Foto's bewerken toestaan: Nee

Re: verschillen tussen Expodisc depth-of-field sets?

Bericht door Piepenholleke » ma jun 04 2012 4:45 pm

jmandos schreef:
Piepenholleke schreef:Ook ik ben al enige tijd op zoek naar tabellen tbv schertediepte berekening.
Nu blijkt dat Expodisc drie verschillende setjes levert waarmee men de scherptediepte kan berekenen.

1- Combi set,
2- Standaard set (met brandpunt tot 135 mm),
3- Telelenzen set.

2 en 3 Zijn duidelijk maar heeft iemand met de combi set ervaring en wat houdt deze combi in?

Ik heb bij de fotohandel geinformeerd maar ben daar niet wijzer geworden.
In de combi-set zitten wieltjes 2 en 3:
Afbeelding

Beste Jmandos,

Bedankt voor jouw reactie.

Klopt het dat schijf 2 de brandpunten 15 mm tot 135 mm
en schijf 3 de brandpunten 70 mm tot 600 mm omvat?

De door mij benaderde fotohandel deed voorkomen dat het setje bestaat uit 2 schijven: Focus zone dial + Distance dial.
Voor zover ik uit de sites heb kunnen opmaken, is de voorzijde van de schijf de Focus zone dial en de achterzijde van dezelfde schijf de Distance dial.
Met vriendelijke groet,
Huub.

Léon Obers
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: *****

Bericht door Léon Obers » ma jun 04 2012 4:59 pm

ReneG schreef:Ik gebruik hem ook wel, maar dan vooral wanneer er voldoende licht is (buiten in de volle zon bijvoorbeeld).

Moet wel bekennen dat ik in omstandigheden waarbij het donker is of weinig licht aanwezig is wel moeite heb om de scherptediepte goed te beoordelen, maar ik neem aan dat dat normaal is (of doe ik nog iets fout)?
Als er weinig licht is, is het inderdaad moeilijk te beoordelen. De methode van zelf kijken gebruik ik met name in de studio, waar voldoende licht is. (Studioflitsers met halogeen instelverlichting, die ik desgewenst even op vol vermogen zet om het zaakje beter te kunnen beoordelen).
Vriendelijke groet, Léon Obers

Léon Obers
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: *****

Bericht door Léon Obers » ma jun 04 2012 5:06 pm

Piepenholleke schreef: De door mij benaderde fotohandel deed voorkomen dat het setje bestaat uit 2 schijven: Focus zone dial + Distance dial.
Voor zover ik uit de sites heb kunnen opmaken, is de voorzijde van de schijf de Focus zone dial en de achterzijde van dezelfde schijf de Distance dial.
Bekijk de Nederlandse gebruiksaanwijzing die via de Expodisc website is te downloaden, dan weet je precies hoe en wat:
http://www.expoimaging.com/MediaFiles/i ... /EN_42.pdf" onclick="window.open(this.href);return false;
Vriendelijke groet, Léon Obers

Piepenholleke
Forumlid
Forumlid

Bericht door Piepenholleke » ma jun 04 2012 6:10 pm

Léon Obers schreef:
Piepenholleke schreef: De door mij benaderde fotohandel deed voorkomen dat het setje bestaat uit 2 schijven: Focus zone dial + Distance dial.
Bekijk de Nederlandse gebruiksaanwijzing die via de Expodisc website is te downloaden, dan weet je precies hoe en wat:
http://www.expoimaging.com/MediaFiles/i ... /EN_42.pdf" onclick="window.open(this.href);return false;
Beste Leon,

Had deze site uitvoerig bekeken. Kon geen direct antwoord vinden op de inhoud van combi-set. Door informatie van fotozaak op verkeerde been gezet. I.v.m. twijfel die daardoor ontstond,
ondersteuning gezocht bij het forum in de hoop dat iemand meer kon vertellen over de inhoud.
Met vriendelijke groet,
Huub.

emdeklerk
Forumlid
Forumlid

Bericht door emdeklerk » ma jun 04 2012 6:17 pm

Beste allemaal, weer veel gedoe en weinig exacts.

Ik ga dan maar liever niet met mijn tijd mee, zeker als dat inhoudt dat ik ga spellen als de hedendaagse mens...

Steven, jij kunt dan wel met je DOF-tijd meegaan, maar je mag mij vertellen hoe jij de scherptediepte tot op de centimeter controleert (zoveel centimeter vóór en zoveel centimeter achter je scherpstelpunt!) door je zoekertje. Bepaal jij maar eens het verschil tussen het beeld met je diafragma op f/16 of f/22. Ik wed dat je dat nog niet tot op de meter lukt. De scherptedieptecontroleknop geeft een zeer grove en summiere weergave.

En de term Depth of Field is me al veertig jaar bekend hoor, net als alle andere Engelse bastaardwoorden in de fotografie. Van "Portrait-stand" via "Landscape-stand" naar het ook hier te pas en te onpas gehanteerde "Distorsion"...

Vakmensen pakken de scherptedieptetabel als het echt nodig is. Jawel, die tabel die bij ieder Nikon-objectief zit.
En vakmensen maken proefopnamen als het om heel kritisch werk gaat. Die varen niet blind op een grove scherpte-indicatie op een vaak mankerend matglas.

Zoals Léon ook al aangeeft kun je met het knopje hooguit grofweg de kwaliteit van de onscherpte bepalen en daarmee rekening houden in je beeldvorming.

Overigens ben ik al zolang ik fotografeer gewend naar de scherptediepte-indicatie op mijn objectieven te kijken. Eén van de voordelen van niet altijd met je tijd meegaan is dat je dan vaak met pre-AI, AI en AI-s-objectieven werkt, waar die streepjes nog gewoon op staan - zulks in tegenstelling tot de latere AF en AF-s-objectieven. Maar gelukkig levert Nikon bij de AF-objectieven ook nog steeds het papieren tabelletje. Zo handig... Oh nee: Zooow 2012...

Steven

Bericht door Steven » ma jun 04 2012 6:30 pm

Geloof ook niet dat ik ergens gezegt heb dat je geen proefopname moet maken. ook niet dat een DOF calculator overbodig is, en ja er zijn momenten dat de DOF knop niet werkt en er zijn ook momenten dat een calculator noodzakelijk kwaad is. Maar goed we zitten weer in de [muggenziftmode] en de [Iklegopelkeslakwatzoutmode] en die sluit ik graag bij deze af [/muggenziftmode][/iklegopelkeslakwatzoutmode] :mrgreen:

Jasper
Forumlid
Forumlid
Contacteer:

Bericht door Jasper » ma jun 04 2012 7:03 pm

Piepenholleke schreef:
jmandos schreef:
Piepenholleke schreef:Ook ik ben al enige tijd op zoek naar tabellen tbv schertediepte berekening.
Nu blijkt dat Expodisc drie verschillende setjes levert waarmee men de scherptediepte kan berekenen.

1- Combi set,
2- Standaard set (met brandpunt tot 135 mm),
3- Telelenzen set.

2 en 3 Zijn duidelijk maar heeft iemand met de combi set ervaring en wat houdt deze combi in?

Ik heb bij de fotohandel geinformeerd maar ben daar niet wijzer geworden.
In de combi-set zitten wieltjes 2 en 3:
Afbeelding

Beste Jmandos,

Klopt het dat schijf 2 de brandpunten 15 mm tot 135 mm
en schijf 3 de brandpunten 70 mm tot 600 mm omvat?

De door mij benaderde fotohandel deed voorkomen dat het setje bestaat uit 2 schijven: Focus zone dial + Distance dial.
Voor zover ik uit de sites heb kunnen opmaken, is de voorzijde van de schijf de Focus zone dial en de ach terzijde van dezelfde schijf de Distance dial.
Wat je aangenomen hebt is correct, behalve dat de eerste vanaf 10 mm is.
Het zijn 2 schijfjes, maar ik moet zeggen dat sinds ik een smartphone bezit, ik ze steeds minder gebruik.
Verder is het een prima systeem maar het was een duur verjaardagskado... :roll:
Groeten, Jasper.
Flickr

Piepenholleke
Forumlid
Forumlid

Bericht door Piepenholleke » ma jun 04 2012 8:33 pm

@ Jmandos,

Bedankt.
Met vriendelijke groet,
Huub.

ReneG
Clublid
Clublid
Ervaringsniveau: ****
Contacteer:

Bericht door ReneG » ma jun 04 2012 8:53 pm

Léon Obers schreef:
ReneG schreef:Ik gebruik hem ook wel, maar dan vooral wanneer er voldoende licht is (buiten in de volle zon bijvoorbeeld).

Als er weinig licht is, is het inderdaad moeilijk te beoordelen. De methode van zelf kijken gebruik ik met name in de studio, waar voldoende licht is. (Studioflitsers met halogeen instelverlichting, die ik desgewenst even op vol vermogen zet om het zaakje beter te kunnen beoordelen).
Gelukkig, had een beetje het gevoel dat ik nog iets miste... dat doe ik ook, al was dat niet beredeneerd maar omdat ik het anders niet kon zien. :)
Spul waarmee je foto's maakt...

Plaats reactie

Terug naar “Vragen en tips over foto's en fotograferen”