Dynamisch veld-AF bij de D300s

Discussies over fotografie met de D100, D200, D300, D300s, D500, D700, D800, D800E, D810 en D850
Mas
Forumlid
Forumlid
Foto's bewerken toestaan: Nee

Re: Dynamisch veld-AF bij de D300s

Bericht door Mas » di jun 12 2012 11:28 am

Ik heb heb D700, maar neem aan dat het ongeveer hetzelfde werkt en ik heb een aanvullende vraag over die dynamische scherpstelling.

In de single-stand zie je uiteraard je gekozen blokje oplichten, in de matrix-stand zie ik er een heleboel maar in de dynamische stand slechts éentje?
Klopt dit of is er iets met mijn camera?
http://marcels.webklik.nl/page/homepage" onclick="window.open(this.href);return false;

Jur
Forumlid
Forumlid
Contacteer:

Bericht door Jur » di jun 12 2012 11:33 am

Mas schreef: In de single-stand zie je uiteraard je gekozen blokje oplichten, in de matrix-stand zie ik er een heleboel maar in de dynamische stand slechts éentje?
Klopt dit of is er iets met mijn camera?
Dit is de correcte werking.
Jur

Mas
Forumlid
Forumlid

Bericht door Mas » di jun 12 2012 11:36 am

Ok, bedankt Jur, het leek mij niet logisch.
http://marcels.webklik.nl/page/homepage" onclick="window.open(this.href);return false;

yzf1kr
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: *

Bericht door yzf1kr » di jun 12 2012 11:36 am

Bob42 schreef: Dat is inderdaad dan geen dynamisch VELD meer, maar nog wel steeds dynamisch.
Nee, dan is het niet meer dynamisch, maar continu.
Gewoon de juiste termen voor zaken gebruiken, voorkomt een hoop onnodige verwarring.

Jur
Forumlid
Forumlid
Contacteer:

Bericht door Jur » di jun 12 2012 11:37 am

Bob42 schreef: Maar je kunt in de C-stand wel degelijk ook voor 1 punt kiezen. Dat is inderdaad dan geen dynamisch VELD meer, maar nog wel steeds dynamisch. De camera blijft continu scherpstellen, bij bewegingen in de diepte dus.
Dat heet Continue Auto-focus en niet Dynamisch AF.
Jur

HenkG
Forumlid
Forumlid

Bericht door HenkG » di jun 12 2012 8:59 pm

Al met al wordt het, geloof ik, steeds duidelijker. Uit de ‘D3s Technical Guide’ waarnaar Jur verwijst, blijkt, dat in combinatie met de dynamisch veld-AF in hoofdzaak gekozen wordt voor 9 of 21 velden. De 51 velden-stand ‘bungelt’ er een beetje bij. Mogelijk omdat de AF-snelheid door het vele rekenwerk vertraagd wordt, al wordt dat niet genoemd. Als ik hetgeen geschreven wordt goed interpreteer, dan is het subtiele verschil tussen keus voor 9 of 21 velden, in combinatie met instellingen zoals de responstijd van de camera wanneer het onderwerp even uit het zicht verdwijnt, voer voor professionele sportfotografen. Die weten van tevoren naar welke sóórt sport ze gaan (specifieke bewegingen), welke positie ze hebben ten opzichte van hun onderwerp en kunnen op basis daarvan een gerichte keus maken.
Voor een amateur zoals ik wordt de keuze in principe wat gemakkelijker (?). Als ik de schakelaar voorop de camera op AF-S zet, dan kan ik die achterop op dynamisch veld-AF zetten. Die kan daar min of meer standaard op blijven staan want er wordt dan geen gebruik gemaakt van de omliggende scherpstelvelden, net als wanneer ik voor enkelveld-AF zou kiezen. In het menu kies ik voor 9 of 21 velden. Wil ik een grillig bewegend onderwerp fotograferen, dan hoef ik alleen de schakelaar voor van AF-S naar AF-C om te zetten. Toch? En wanneer ik een onderwerp wil fotograferen dat snel naar mij toe beweegt of juist van mij af, dan zou ik kunnen kiezen voor 51 velden met 3D-tracking, al moet ik daar dan wel het menu voor in (als je onderwerp ‘wil’ wachten).
Zo heb ik, verbeter mij s.v.p. als ik het fout heb, veel controle over het AF-proces. Ik kan zelf het scherpstelveld kiezen en de camera met één knop omzetten in de meeste gevallen laten helpen bij grillige bewegingen…
ALE beschrijft ook nog hoe de AF-ON-knop kan worden gebruikt om te switchen tussen AF-S en AF-C. Daar zal ik nog even over nadenken…

Groet,

Henk

HenkG
Forumlid
Forumlid

Bericht door HenkG » wo jun 13 2012 7:51 pm

Ik ben toch echt wel benieuwd of mijn veronderstelling klopt....

Groet,

Henk

HenkG
Forumlid
Forumlid

Bericht door HenkG » do jun 14 2012 8:51 pm

Nou, het is me blijkbaar gelukt om een interessant draadje goed dood te meppen :frown: Jammer. Volgens mij is dit voor heel veel mensen die met zoveel scherpstelvelden en instelmogelijkheden zitten zinvol om te lezen. Niemand die hier een aanvulling/antwoord op wil geven?

remoss
Forumlid
Forumlid
Contacteer:

Bericht door remoss » do jun 14 2012 11:02 pm

Denk dat je interpretatie aardig klopt.

De tip van ALE werkt erg goed. Met de schakelaar op AF-C en gebruik makend van de AF-On knop (en dus niet de ontspanknop) heb je een soort dubbel modus. Met een enkele druk op de AF-On knop stel je één keer scherp, druk je deze langer in dan stel je continue scherp. En omdat de ontspanknop niet meer de AF activeert is het makkelijker je compositie aan te passen, vaak (lees altijd) is het niet nodig wederom scherp te stellen. En zo ja dan druk je weer even op de AF-On knop, heel simpel. Even wennen, dat dan weer wel.

En als extra voordeel dat de "Ontspannen + scherpstelling" keuze bij AF-C beschikbaar is (persoonlijke instelling a1). Dit is bij AF-S niet mogelijk (D3s):
Er kunnen foto’s worden gemaakt, zelfs als de camera niet heeft scherpgesteld. In de continustand neemt de beeldsnelheid af als het onderwerp donker is of een laag contrast heeft, zodat de camera beter kan scherpstellen

ReneG
Clublid
Clublid
Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Bericht door ReneG » do jun 14 2012 11:12 pm

remoss schreef:Denk dat je interpretatie aardig klopt.

De tip van ALE werkt erg goed. Met de schakelaar op AF-C en gebruik makend van de AF-On knop (en dus niet de ontspanknop) heb je een soort dubbel modus. Met een enkele druk op de AF-On knop stel je één keer scherp, druk je deze langer in dan stel je continue scherp. En omdat de ontspanknop niet meer de AF activeert is het makkelijker je compositie aan te passen, vaak (lees altijd) is het niet nodig wederom scherp te stellen. En zo ja dan druk je weer even op de AF-On knop, heel simpel. Even wennen, dat dan weer wel.

En als extra voordeel dat de "Ontspannen + scherpstelling" keuze bij AF-C beschikbaar is (persoonlijke instelling a1). Dit is bij AF-S niet mogelijk (D3s):
Er kunnen foto’s worden gemaakt, zelfs als de camera niet heeft scherpgesteld. In de continustand neemt de beeldsnelheid af als het onderwerp donker is of een laag contrast heeft, zodat de camera beter kan scherpstellen
Enige nadeel van deze methode (voor diegenen die VR hebben) is dat met deze methode de VR niet werkt. Die werkt nl. pas als de ontspanknop ook nog half ingedrukt wordt. Op zich is dat geen probleem (en dus geen reden om de methode niet te gebruiken), maar je moet het wel even weten. Iets voor je de foto maakt de ontspanknop half indrukken activeert de VR dan kan die zijn werk doen.

Deze methode zit overigens in één van mijn geheugenbanken in de camera geprogrammeerd. :)
Spul waarmee je foto's maakt...

remoss
Forumlid
Forumlid
Contacteer:

Bericht door remoss » do jun 14 2012 11:14 pm

Klopt van de VR, maar vind dat zelf juist erg prettig. Van mij hoeft ie niet telkens aan te slaan bij focussen.

ReneG
Clublid
Clublid
Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Bericht door ReneG » do jun 14 2012 11:19 pm

remoss schreef:Klopt van de VR, maar vind dat zelf juist erg prettig. Van mij hoeft ie niet telkens aan te slaan bij focussen.
Inderdaad, maar ik vind het wel de moeite waard om het te vermelden. Daarnaast is het ineens indrukken van de sluiterknop vanuit volledig-niet-ingedrukte-positie ook niet bevordelijk, zeker bij wat langzamere sluitertijden kun je zo ongewenste beweging in je camera introduceren. Thom Hogan noemt het wel eens 'button mashing'.
Spul waarmee je foto's maakt...

Plaats reactie

Terug naar “D100, D200, D300(s), D500, D700, D8x0(E)”