D7000 3e keer kapot, wat zijn mijn rechten?

Discussies over fotografie met de D70, D70s, D80, D90, en D7x00 serie. Nikon's semi-pro lijn met een DX-formaat sensor.
Matthieu
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: *****
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Re: D7000 3e keer kapot, wat zijn mijn rechten?

Bericht door Matthieu » vr jun 08 2012 11:45 am

sanderpeters schreef:Even ter verduidelijking: alle reparaties zijn via de verkoper gegaan. Ik ben niet rechtstreeks naar Nikon in Beverwijk gegaan, maar heb wel enkele malen telefonisch contact met hen gehad over wat te doen. Naar aanleiding van jullie reacties gisteren toch maar een flinke brief opgesteld met daarin een opsomming van alle storingen. Ook aangegeven dat ik nu bij de 4e storing (1e keer is camera niet opgestuurd door Camera.nl, dus deze tellen zij dan ook niet mee) gecompenseerd wil worden met minimaal een nieuwe body aangezien het mij een hoop tijd, geld en ongemakken heeft gekost. Gistermiddag direct een reactie terug met de toezegging dat er gezocht gaat worden naar een passende oplossing en dat ik vandaag zal worden gebeld. Nog even afwachten dus.
Dat doet helemaal niet ter zake. Of zij hem nu zelf repareren of doorsturen naar nikon
dat maakt niets uit.....je hebt hem ter reparatie aangeboden. Al doet de schoonmoeder van de verkoper
alle reparaties !! Je hebt de camera bij hen gekocht en zij zijn dus aan te spreken op een mankement !
Zal helemaal lekker worden !
Nikon D3 + D3s + 14-24 + 24-70 + 50 + 105 + 70-300 VR + SB-700 +Elinchrome flitskoppen en boxen + nog meer

Kijken doe je met je ogen, fotograferen met je hart

www.matthieuverhoeven.nl
Kunstsite Matthieu
Flickr Matthieu
Laatste boek Matthieu

sanderpeters
Clublid
Clublid
Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Ja

Bericht door sanderpeters » vr jun 08 2012 12:00 pm

@Matthieu: Waarom ben je zo stellig in het laten ontbinden van de koop? Ik heb hier zeker mee geschermd in mijn brief, maar dit heeft niet mijn voorkeur. Ik heb wel vertrouwen in Nikon, en ook in de D7000, maar niet in het specifieke exemplaar wat ik bezit. Daarbij komt dat de D7000 in oktober 2011 (bij aanschaf) 300 euro goedkoper was dan nu het geval is.

In mijn brief aangegeven dat het hele verhaal bekend is gemaakt bij Nikon Club Nederland en dat ik van mede Nikon-fotografen begrepen heb dat ik toch echt wel meer service mag verwachten dan tot nu toe is geboden. Daarom verwacht ik ook een ruimere compensatie dan alleen maar een nieuwe camera door alle ongemakken. Ook benoemd dat ik niet zal schromen om e.e.a. via social media de wereld in te sturen en wat negatieve winkelrecensies zal plaatsen. Er natuurlijk van uitgaande dat het zover niet zal hoeven te komen.
D850, D800, SB-600
Nikkors: 24-70 f/2.8, 50mm f/1.4G, 105mm f/2.8G VR micro, 70-200 f/2.8, Tamron 15-30 f/2.8

jan
Bestuurslid
Bestuurslid
Contacteer:

Bericht door jan » vr jun 08 2012 12:10 pm

Matthieu schreef:
sanderpeters schreef:Even ter verduidelijking: alle reparaties zijn via de verkoper gegaan. Ik ben niet rechtstreeks naar Nikon in Beverwijk gegaan, maar heb wel enkele malen telefonisch contact met hen gehad over wat te doen. Naar aanleiding van jullie reacties gisteren toch maar een flinke brief opgesteld met daarin een opsomming van alle storingen. Ook aangegeven dat ik nu bij de 4e storing (1e keer is camera niet opgestuurd door Camera.nl, dus deze tellen zij dan ook niet mee) gecompenseerd wil worden met minimaal een nieuwe body aangezien het mij een hoop tijd, geld en ongemakken heeft gekost. Gistermiddag direct een reactie terug met de toezegging dat er gezocht gaat worden naar een passende oplossing en dat ik vandaag zal worden gebeld. Nog even afwachten dus.
Dat doet helemaal niet ter zake. Of zij hem nu zelf repareren of doorsturen naar nikon
dat maakt niets uit.....je hebt hem ter reparatie aangeboden. Al doet de schoonmoeder van de verkoper
alle reparaties !! Je hebt de camera bij hen gekocht en zij zijn dus aan te spreken op een mankement !
Matthieu, dat kun jij wel vinden maar er is een wet waar e.e.a. beschreven staat dat je ook binnen een zekere, wettelijke, periode na de eerste klacht je melding moet hebben gedaan bij de verkoper. Ik dacht dat het 2 maanden was nadat het gebrek ontdekt is.
Dat de verkoper deze 1e keer niet meetelt is zijn wettelijk recht. Of het verstandig is, in het kader van realatiebeheer, om dit argument aan te grijpen is een andere discussie. (die ga ik hier niet voeren). Maar formeel is de eerste klacht niet via de verkoper gegaan.

Ik hoop voor TS dat men vandaag over de brug komt met een goede oplossing en dat hij straks de verkoper kan voordragen voor een warme douche.

Wel vindt ik de reactie van TS vreemd dat hij ruimer wil worden gecompenseerd dan wat de camera bij aanschaf heeft gekost. Wanneer een gelijke, nieuwe, camera wordt aangeboden dan is dit een correcte afhandeling. Wanneer de verkoper nog iets extra wil doen voor het geleden ongemak dan is dit meegenomen maar hij is het niet verplicht.
Jan
I got a Nikon camera. I love to take a photograph. (Simon & Garfunkel)

sanderpeters
Clublid
Clublid

Bericht door sanderpeters » vr jun 08 2012 12:36 pm

jan schreef:
Wel vindt ik de reactie van TS vreemd dat hij ruimer wil worden gecompenseerd dan wat de camera bij aanschaf heeft gekost. Wanneer een gelijke, nieuwe, camera wordt aangeboden dan is dit een correcte afhandeling. Wanneer de verkoper nog iets extra wil doen voor het geleden ongemak dan is dit meegenomen maar hij is het niet verplicht.
Is dat vreemd? Ik ben nu ruim 5 maanden in onderhandeling met Camera.nl over een goede oplossing. Fysiek heb ik de camera 4x bij hen aangeboden, waarbij de 1e keer is geweigerd de camera op te sturen. Het wegbrengen en ophalen van de camera heeft mij vele vrije middagen gekost en daarnaast heb ik veel reiskosten gemaakt. Dan heb ik het nog niet eens gehad over het mislopen van betaalde shoots.
Na 5 maanden ongemak zonder enige compensatie van de verkoper ben ik nu toch wel op een punt aangekomen dat ik wat mag verwachten van de verkoper?
D850, D800, SB-600
Nikkors: 24-70 f/2.8, 50mm f/1.4G, 105mm f/2.8G VR micro, 70-200 f/2.8, Tamron 15-30 f/2.8

ReneG
Clublid
Clublid
Contacteer:

Bericht door ReneG » vr jun 08 2012 12:54 pm

Als camera.nl nu nog steeds niet thuis geeft zou ik eens contact opnemen met Nikon. Mij staat bij (volgens mij zijn er in het verleden ook één of twee keer posts op dit forum geweest) dat Nikon in dit soort zaken de problemen alsnog heeft aangegrepen, ook al zijn zij niet de verantwoordelijke partij; Dat blijft camera.nl, tenzij het een productiefout betreft, maar dan nog blijft camera.nl de [url]eerst[/url] verantwoordelijke partij.

PS: Heb net eens even de shop review van camera.nl op tweakers bekeken, dat is niet best... zeker de aftercare.
Spul waarmee je foto's maakt...

jan
Bestuurslid
Bestuurslid
Contacteer:

Bericht door jan » vr jun 08 2012 1:06 pm

sanderpeters schreef:
jan schreef:
Is dat vreemd? Ik ben nu ruim 5 maanden in onderhandeling met Camera.nl over een goede oplossing. Fysiek heb ik de camera 4x bij hen aangeboden, waarbij de 1e keer is geweigerd de camera op te sturen. Het wegbrengen en ophalen van de camera heeft mij vele vrije middagen gekost en daarnaast heb ik veel reiskosten gemaakt. Dan heb ik het nog niet eens gehad over het mislopen van betaalde shoots.
Na 5 maanden ongemak zonder enige compensatie van de verkoper ben ik nu toch wel op een punt aangekomen dat ik wat mag verwachten van de verkoper?
Sander, dat de fysieke afstand tussen je woonplaats en de winkel blijkbaar ruim is, is niet het probleem van de verkoper. Jij zult ongetwijfeld moverende redenen hebben gehad om de aanschaf aldaar te doen. En dat heeft in dit soort gevallen een nadeel. Dat kun je de verkoper niet verwijten.
Maar belangrijker is je andere punt. De verkoper heeft de 1e keer geweigerd de camera op te sturen. Als reactie hierop heb je zelf de camera bij NSP laten bezorgen. Neem aan dat je nog een reparatie bon hebt van de verrichtte werkzaamheden. Dus er was wel degelijk iets mis met de camera. Daarmee heb je dus wel voldaan dat je een 1e melding hebt gedaan. Alleen de verkoper heeft er niet naar gehandeld. Dat maakt de zaak al weer iets anders, lees sterker.
Vindt het wel vreemd dat de verkoper je nimmer een vervangend exemplaar heeft aangeboden. Of heb je daar niet om gevraagd?
Dat je betaalde shoots misloopt dat is spijtig maar gevolgschaden zijn bijna altijd uitgesloten. Heb geen idee hoe groot deze schade is maar dan verwacht ik wel dat je een back-up camera hebt en/of die had je wellicht ook via de verkoper kunnen organiseren. (is mijn gedachte).
Wanneer je een rechtsbijstand verzekering hebt dan moet ze maar een brief laten sturen en dan zal het na dit briefje wel opgelost zijn of anders een van de eerder genoemde voorbeeld brieven downloaden en aangetekend versturen t.a.v. de directie. De verkoper weet heel goed wat zijn verplichtingen zijn (en jouw rechten). Even voor de beeldvorming. Heb je deze camera zakelijk of prive? Dat maakt nl. een wezenlijk verschil. Het halen van je recht ligt zakelijk iets gecompliceerder dan prive. Dit omdat je schrijft "het mislopen van betaalde shoots".

Nogmaals ik hoop dat je eruit komt met de verkoper.
Jan

sanderpeters
Clublid
Clublid

Bericht door sanderpeters » vr jun 08 2012 1:32 pm

Jan, bedankt voor de heldere uitleg! Er zijn inderdaad factoren waar de winkelier niets aan kan doen. De eerlijkheid gebied mij te zeggen dat ik bij Camera.nl mijn Nikon heb gekocht, omdat zij destijds veruit de goedkoopste aanbieder waren. Dat ik later hierin terecht zou komen was natuurlijk niet te voorzien.

4 keer heb ik de camera teruggebracht, en ook 4 keer heb ik gevraagd om een leentoestel. Deze kon ik niet krijgen. Omdat ik toch verder wilde/moest fotograferen heb ik uiteindelijk nog een Nikon D5100 gekocht en had ik dus wel een back-up. Ik deel je mening dat een back-up nodig is als er betaalde opdrachten worden gedaan.

De camera's zijn prive aangeschaft. Ik hoop ook dat er een goede oplossing gaat komen. Er is nu in ieder geval iemand geweest die zich geroepen voelt om op zoek te gaan naar een goede oplossing. Daar blijf ik dan ook op vertrouwen!
D850, D800, SB-600

Matthieu
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: *****
Contacteer:

Bericht door Matthieu » vr jun 08 2012 1:36 pm

jan schreef:
Matthieu schreef:
Matthieu, dat kun jij wel vinden maar er is een wet waar e.e.a. beschreven staat dat je ook binnen een zekere, wettelijke, periode na de eerste klacht je melding moet hebben gedaan bij de verkoper. Ik dacht dat het 2 maanden was nadat het gebrek ontdekt is.
Dat de verkoper deze 1e keer niet meetelt is zijn wettelijk recht. Of het verstandig is, in het kader van realatiebeheer, om dit argument aan te grijpen is een andere discussie. (die ga ik hier niet voeren). Maar formeel is de eerste klacht niet via de verkoper gegaan.

Ik hoop voor TS dat men vandaag over de brug komt met een goede oplossing en dat hij straks de verkoper kan voordragen voor een warme douche.

Jan ik lees het anders.
Er is de koper meegedeeld dat pas na 5 reparaties een nieuw toestel gegeven wordt. Bij de 4e reparatie heeft de koper aangegeven in zijn brief niet accoord
te gaan waarop de reactie van de verkoper is dat hij de eerste reparatie niet meetelt omdat het toestel toen niet door hen opgestuurd is naar nikon !

Die wettelijke periode van (ca) twee maanden is hier helemaal niet van toepassing.
De koper heeft alle klachten bij de winkelier aangegeven !
Nikon D3 + D3s + 14-24 + 24-70 + 50 + 105 + 70-300 VR + SB-700 +Elinchrome flitskoppen en boxen + nog meer

Kijken doe je met je ogen, fotograferen met je hart

www.matthieuverhoeven.nl
Kunstsite Matthieu
Flickr Matthieu
Laatste boek Matthieu

jan
Bestuurslid
Bestuurslid
Contacteer:

Bericht door jan » vr jun 08 2012 1:46 pm

sanderpeters schreef:Jan, bedankt voor de heldere uitleg! Er zijn inderdaad factoren waar de winkelier niets aan kan doen. De eerlijkheid gebied mij te zeggen dat ik bij Camera.nl mijn Nikon heb gekocht, omdat zij destijds veruit de goedkoopste aanbieder waren. Dat ik later hierin terecht zou komen was natuurlijk niet te voorzien.

4 keer heb ik de camera teruggebracht, en ook 4 keer heb ik gevraagd om een leentoestel. Deze kon ik niet krijgen. Omdat ik toch verder wilde/moest fotograferen heb ik uiteindelijk nog een Nikon D5100 gekocht en had ik dus wel een back-up. Ik deel je mening dat een back-up nodig is als er betaalde opdrachten worden gedaan.

De camera's zijn prive aangeschaft. Ik hoop ook dat er een goede oplossing gaat komen. Er is nu in ieder geval iemand geweest die zich geroepen voelt om op zoek te gaan naar een goede oplossing. Daar blijf ik dan ook op vertrouwen!
Sander, degene die de zaak nu voor je oppakt weet heel goed dat er geen andere oplossing is dan jouw een nieuw exemplaar te verschaffen. Blijft alleen de vraag of deze persoon beslissingsbevoegd is of alleen maar een "boodschapper". In het laatste geval vraag naar iemand die wel beslissingsbevoegd is. Er is gelegenheid genoeg geweest om de zaak technisch op te lossen en dat is niet gelukt. Dus de verkoper lost het nu op en dan is het afgehandeld of hij komt met niets en dan gaat het correspondentie worden en haalt men alsnog juridisch bakzeil. Dit weet de verkoper ook dus ik neem aan dat men voor de enige juiste- en snelle weg kiest een nieuwe leveren tegen inlevering van de oude. Noteer namen van personen en bevestig gesprekken.

Kijk ook hier eens: http://www.recht.nl/doc/Boek7BW.htm en dan specifiek artikel 20/21. Dan heb je wat verbale munitie tegen de verkoper.
Jan

jan
Bestuurslid
Bestuurslid
Contacteer:

Bericht door jan » zo jun 17 2012 9:27 pm

Sander,

Ben je er inmiddels uit met verkoper?
Jan

jantom
Clublid
Clublid

Bericht door jantom » zo jun 17 2012 10:15 pm

Het product is dus al voor de 3e keer naar de verkoper teruggegaan wegens falen.

Dat houdt dan mede in dat de reparatiedienst niet in staat is gebleken een goede reparatie uit te voeren. Het kan ook nog inhouden dat het apparaat gewoonweg een misbaksel is dat niet volledig in orde kan worden gemaakt.

De koper heeft voldoende vaak de verkoper en de fabrikant de gelegenheid gegeven het apparaat in goede staat te brengen maar dat lukt dus kennelijk niet.

Het is mij nu wel duidelijk dat dit apparaat moet worden vervangen en die oplossing zou spontaan moeten worden aangeboden.
Maar die spontaniteit is er niet bij de verkoper en ook niet (zoals ik lees) bij het Nikon Reparatiecentrum maar die laatste is slechts een reparatie-inrichting die innige banden heeft met Nikon maar zelf niet onderdeel van de Nikon organisatie is.

Ik ben ook lid van Kassa (consumenterubriek) en dit soort zaken komt daar vaak aan de orde. Hele verhalen over garantie (en tot hoever dat strekt) en ook over het recht op vervanging. Ik wil daar kortheidshalve slechts naar verwijzen.

De camera moet gewoon worden ingenomen en de vraagsteller moet zonder dralen een nieuwe worden aangeboden.

Voormalig clublid

Bericht door Voormalig clublid » ma jun 18 2012 1:22 am

jantom schreef:Het product is dus al voor de 3e keer naar de verkoper teruggegaan wegens falen.

Dat houdt dan mede in dat de reparatiedienst niet in staat is gebleken een goede reparatie uit te voeren. Het kan ook nog inhouden dat het apparaat gewoonweg een misbaksel is dat niet volledig in orde kan worden gemaakt.

De koper heeft voldoende vaak de verkoper en de fabrikant de gelegenheid gegeven het apparaat in goede staat te brengen maar dat lukt dus kennelijk niet.

Het is mij nu wel duidelijk dat dit apparaat moet worden vervangen en die oplossing zou spontaan moeten worden aangeboden.
Maar die spontaniteit is er niet bij de verkoper en ook niet (zoals ik lees) bij het Nikon Reparatiecentrum maar die laatste is slechts een reparatie-inrichting die innige banden heeft met Nikon maar zelf niet onderdeel van de Nikon organisatie is.

Ik ben ook lid van Kassa (consumenterubriek) en dit soort zaken komt daar vaak aan de orde. Hele verhalen over garantie (en tot hoever dat strekt) en ook over het recht op vervanging. Ik wil daar kortheidshalve slechts naar verwijzen.

De camera moet gewoon worden ingenomen en de vraagsteller moet zonder dralen een nieuwe worden aangeboden.
Sorry, zoals ik het verhaal ook heb gelezen is dit mijn mening.
Ben het met de schrijver van hier boven volkomen mee eens.
Had dus al bij de derde keer gevraagd om mij een goed product te leveren, want had het gewoon niet meer gepikt.

Trouwens heb het zelf ook meegemaakt, producten waren niet goed, de ene hele bekende firma nam het product zonder morren terug en kreeg ook mijn geld terug en bij de andere firma werd het product omgeruild met bijbetaling, want dat was dus een opvolger van het ingeleverde product.
Het kan dus ook heel anders.

D. Haaksma
Forumlid
Forumlid

Bericht door D. Haaksma » ma jun 18 2012 7:55 am

Het hele verhaal doorlezende snap ik ook niet goed waar Camera.nu mee bezig is.
Op deze manier komt er wel een behoorlijke vlek op hun blazoen.
Geeft gewoon een andere (nieuwe) camera in een dergelijk geval.
Dergelijke draadjes doet hun naam geen goed. Ook al zijn ze de goedkoopste met een bepaald product, ik zou me toch wel even bedenken .

jan
Bestuurslid
Bestuurslid
Contacteer:

Bericht door jan » ma jun 18 2012 9:32 am

D. Haaksma schreef:Het hele verhaal doorlezende snap ik ook niet goed waar Camera.nu mee bezig is.
Op deze manier komt er wel een behoorlijke vlek op hun blazoen.
Om enig misverstand te voorkomen TS heeft het over camera.nl en NIET camera.nu. Dit om te voorkomen dat de andere partij geheel onterecht bekritiseerd wordt.
Jan

sanderpeters
Clublid
Clublid

Bericht door sanderpeters » ma jun 18 2012 1:48 pm

Even een korte update, geen oplossing helaas:

Camera.NL heeft op 7 juni aangegeven alles in het werk te stellen om zo spoedig mogelijk met een oplossing te komen. Er werd mij toegezegd dat ik op 8 juni meer zou horen. Op 8 juni bleef een oplossing uit, omdat de personen die goedkeuring zouden moeten geven niet aanwezig waren. Op dinsdag 12 juni werd ik gebeld met de mededeling dat ik een nieuwe camera krijg, maar...

Eerst moest blijken dat ik mijn camera niet had laten vallen. Iets wat ik erg onwaarschijnlijk vind aangezien mijn camera al 2x bij Nikon in Beverwijk onder garantie is gerepareerd. Omdat de camera al was opgestuurd, was deze inmiddels in bezit van Nikon in Beverwijk. Het leek mij zeer waarschijnlijk dat een oplossing nu dus heel snel voor handen zou zijn, maar helaas. Volgens Camera.NL hebben zij dagelijks contact met Nikon om de 'druk' erop te houden. Het vreemde is dat de vorige reparatie (spiegelhuis gerepareerd + PCB vervangen) slechts 2 dagen in beslag heeft genomen.

Kortom... Ik ben nog steeds aan het wachten op een goede oplossing en heb het idee dat Camera.NL de hele situatie onnodig lang aan het rekken is.

Wordt vervolgd...
D850, D800, SB-600

Plaats reactie

Terug naar “D70(s), D80, D90, D7x00”