Beste body voor sport

Discussies over fotografie met de D100, D200, D300, D300s, D500, D700, D800, D800E, D810 en D850
yo-1
Clublid
Clublid
Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Nee

Re: Beste body voor sport

Bericht door yo-1 » wo jun 27 2012 10:10 am

Frans Heinsbroek schreef:
yo-1 schreef:Uiteraard maak je bij schaatsen veel panningshots, bijvoorbeeld gepositioneerd ergens waar je de schaatsers door de bocht heen ziet gaan en uit de bocht op je af ziet komen. Dan heb je tenminste nog enigzins tijd om te focussen.

Maar heb je eens uitgerekend wat de snelheid van een schaatser bij een rondje 34 op een 400-meter baan is? En als die dan op 5 á 10 meter voor je neus van links naar rechts langskomt?? Dan moet je erg strak en snel kunnen pannen.....
Doe je dan niet pre focussen ? Ik snap dat als schaatsers met tegen de 50 km /u op je af komen dat dat problemen geeft. Ik doe bij het fotograferen van modelautoraces eerst op een bepaald stuk van de baan focussen en ga pannen en druk af als ze daar komen. Als ik eerst moet gaan focussen schiet ik niets: daar is de autofocus te langzaam voor.
Inderdaad, je doet niet pre-focussen, want dan is de gok te groot.
Ik ken alleen Nikon bodies van D300 en 'hoger' (weet dus niet of D51 dat ook heeft), en die zet je op AF=C (continuous autofocus), 8fps, single point, en met dat puntje volg je je onderwerp. Idealiter gericht op de punt van de neus van de schaatser, die zich met 40-50 km per uur beweegt, ergens tussen de 50 en 15 meter van je vandaan. Dat vergt flink wat van de keten van meten-rekenen-bijstellen van je apparatuur, en met minimale scherpte-diepte, want je objectief zal vol open staan.

En een D700 doet dat ongetwijfeld beter en sneller dan een D5100.
Nikon: D4, 14-24 F2.8, 24-70 F2.8, 24-120 F4, 70-200 F2.8 VRII, 300 F2.8 VRII, SB-900, SB-700, TC-14 II

Patrick
Clublid
Clublid
Ervaringsniveau: *****
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Bericht door Patrick » wo jun 27 2012 11:15 am

Sairey schreef:Volgens mij is de licht mogelijkheid van een lens door gekomen door de aperture. Dit is de focal length/ f# dus een 300mm f2.8 zou 2.25 mal zo veel licht in brengen als een 200mm f2.8 en dat maakt een verschil!!
Zoals George ook al aangaf; dat is dus niet waar. Of je nou met een 70mm of een 300mm gaat zitten, bij gelijk licht kom je bij beide, mits hetzelfde diafragma gekozen is, op dezelfde sluitertijd uit.
Patrick | Instagram | Flickr | Nikon Z8 + Zf + D700 plus best veel glaswerk, een Fujifilm X-T3 met wat objectieven en een Leica Q3 point-and-shoot

Frans Heinsbroek
Clublid
Clublid
Contacteer:

Bericht door Frans Heinsbroek » do jun 28 2012 1:43 pm

yo-1 schreef:
Ik ken alleen Nikon bodies van D300 en 'hoger' (weet dus niet of D51 dat ook heeft), en die zet je op AF=C (continuous autofocus), 8fps, single point, en met dat puntje volg je je onderwerp. Idealiter gericht op de punt van de neus van de schaatser, die zich met 40-50 km per uur beweegt, ergens tussen de 50 en 15 meter van je vandaan. Dat vergt flink wat van de keten van meten-rekenen-bijstellen van je apparatuur, en met minimale scherpte-diepte, want je objectief zal vol open staan.

De D5100 houdt dat idd niet bij, daarom pre focus ik dus altijd. Naar mijn mening is het meer gokken of de autofocus het net wel of niet redt als pannen met de D5100. Ik snap dat dat bij een D300 of 700 beter is en dat autofocus dan wel heel goed zou kunnen werken. Omdat topicstarter ook een D5100 heeft zou ik deze toch willen adviseren het eens zo te proberen. Eerst buiten langs de weg oefenen en dan binnen bij de schaatsers.

Sairey

Bericht door Sairey » do jun 28 2012 1:57 pm

Frans Heinsbroek schreef:[quote="yo-1]

De D5100 houdt dat idd niet bij, daarom pre focus ik dus altijd. Naar mijn mening is het meer gokken of de autofocus het net wel of niet redt als pannen met de D5100. Ik snap dat dat bij een D300 of 700 beter is en dat autofocus dan wel heel goed zou kunnen werken. Omdat topicstarter ook een D5100 heeft zou ik deze toch willen adviseren het eens zo te proberen. Eerst buiten langs de weg oefenen en dan binnen bij de schaatsers.[/quote][/quote]

Bedankt iedereen voor de meningen en help. Ik heb even een D700 nu gekocht naast mijn D5100. Ik hoop dat ik lukt beter volgende keer op het ijsbaan (over twee weken kan ik het probeer). Ik ben op plan om beide mee te nemen en met hetzelfde lens de verschil probeer te zien. Ik heb al een paar fotos gemaakt - mooi, maar moet eerlijk zeggen dat in gewoon licht zijn de fotos van mijn D5100 net zo goed (of beter) maar ik heb hem gekocht expres voor lichtgevoelighied voor schaatsen.

yo-1
Clublid
Clublid
Ervaringsniveau: ****

Bericht door yo-1 » do jun 28 2012 2:41 pm

Sairey schreef:
Bedankt iedereen voor de meningen en help. Ik heb even een D700 nu gekocht naast mijn D5100. Ik hoop dat ik lukt beter volgende keer op het ijsbaan (over twee weken kan ik het probeer). Ik ben op plan om beide mee te nemen en met hetzelfde lens de verschil probeer te zien. Ik heb al een paar fotos gemaakt - mooi, maar moet eerlijk zeggen dat in gewoon licht zijn de fotos van mijn D5100 net zo goed (of beter) maar ik heb hem gekocht expres voor lichtgevoelighied voor schaatsen.
Hallo Sairey,

Allereerst veel succes gewenst met je D700. Vooruitlopend op je eerste ijsbaan-ervaring daarmee is het misschien slim je alvast wat te verdiepen (zowel in het manual als op deze site) in de vele opties die de D700 i.c.m. je 70-200 biedt:

- AF=C in plaats van AF=S
- Single-point focus (en welk punt dan, wetend hoe een schaatser in de bocht hangt en je dus vaak rechts-boven in je zoeker zul focusen)
- centre of full frame lichtmeting
- focus tracking
- VR (advies: uitzetten bij sluitertijden korter dan 1/500e)
- focus van 0 tot oneindig of 2,5m tot oneindig (laatste is sneller)
- het feit dat je wel je cropfactor verliest
- evt Auto-Iso gebruiken

En vergeet niet: ook dag of avondwerk op de ijsbaan zal een enorm verschil geven. Ijsbanen als Breda (deels open dak, glaswand rondom) of Eindhoven (open dak boven middenterrein) zijn op een zonnige juli-middag heel anders dan een avond in December wanneer je alleen kunstmatige binnenverlichting hebt....
Nikon: D4, 14-24 F2.8, 24-70 F2.8, 24-120 F4, 70-200 F2.8 VRII, 300 F2.8 VRII, SB-900, SB-700, TC-14 II

Plaats reactie

Terug naar “D100, D200, D300(s), D500, D700, D8x0(E)”