Inderdaad, je doet niet pre-focussen, want dan is de gok te groot.Frans Heinsbroek schreef:Doe je dan niet pre focussen ? Ik snap dat als schaatsers met tegen de 50 km /u op je af komen dat dat problemen geeft. Ik doe bij het fotograferen van modelautoraces eerst op een bepaald stuk van de baan focussen en ga pannen en druk af als ze daar komen. Als ik eerst moet gaan focussen schiet ik niets: daar is de autofocus te langzaam voor.yo-1 schreef:Uiteraard maak je bij schaatsen veel panningshots, bijvoorbeeld gepositioneerd ergens waar je de schaatsers door de bocht heen ziet gaan en uit de bocht op je af ziet komen. Dan heb je tenminste nog enigzins tijd om te focussen.
Maar heb je eens uitgerekend wat de snelheid van een schaatser bij een rondje 34 op een 400-meter baan is? En als die dan op 5 á 10 meter voor je neus van links naar rechts langskomt?? Dan moet je erg strak en snel kunnen pannen.....
Ik ken alleen Nikon bodies van D300 en 'hoger' (weet dus niet of D51 dat ook heeft), en die zet je op AF=C (continuous autofocus), 8fps, single point, en met dat puntje volg je je onderwerp. Idealiter gericht op de punt van de neus van de schaatser, die zich met 40-50 km per uur beweegt, ergens tussen de 50 en 15 meter van je vandaan. Dat vergt flink wat van de keten van meten-rekenen-bijstellen van je apparatuur, en met minimale scherpte-diepte, want je objectief zal vol open staan.
En een D700 doet dat ongetwijfeld beter en sneller dan een D5100.