Sigma 18-200mm II f/3.5-6.3 DC OS HSM

Discussies over telezoom objectieven zoals 55-200 mm, 80-200 mm, 70-300 mm of 200-400 mm
Plaats reactie
Soprano

Bericht door Soprano » zo jul 08 2012 6:16 pm

Hallo allemaal,

Ik fotografeer nu al een tijdje met de Nikon D3100 eerst met de kitlens 18-55mm en sinds een halfjaar ook met Tamron 70-300mm f/4.0-5.6 Di LD Nikon AF-D. Voor die prijs een heel leuk lensje om wat mee te oefenen en fotograferen in afwachting tot ik weer wat geld had gespaard :D

Nu was ik me dus verder aan het verdiepen in welke lens dat ik best zou nemen en kwam tot de conclusie dat ik graag 1 lens zou nemen die meteen aan al mijn eisen voldoet en niet steeds moet wisselen van lens. Ik kwam uit tot een 18-200mm lens. Die van nikon lijkt me natuurlijk de beste maar met een prijs van €739 is die toch te duur voor mijn studentenbudget. Nu zag ik de goedkopere variant van Sigma, de 18-200mm II f/3.5-6.3 DC OS HSM voor €369.

En nu wou ik toch even vragen achter persoonlijke ervaringen en of het een slimme aankoop is voor mij. Bedoeling is dus dat ik voornamelijk met deze lens zou fotograferen. Ik fotografeer vooral hobbymatig, voornamelijk mijn paarden en honden, op familiefeesten, natuur enz. Andere opties zijn ook heel erg welkom, maar met een beperkt budget van max. €400 is dit ook nogal moeilijk denk ik.

Verder had ik nog een vraag, op vele sites staan ook aanbiedingen samen met een UV filter en Polarisatiefilter. Is dit echt nodig? Worden de kleuren echt beter en beschermt het je lens/camera?

Alvast heel erg bedankt voor de hulp!

Groetjes Emmy
Laatst gewijzigd door Soprano op zo jul 08 2012 11:30 pm, 1 keer totaal gewijzigd.

Drikus70
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Ja

Re: Sigma 18-200mm II f/3.5-6.3 DC OS HSM

Bericht door Drikus70 » zo jul 08 2012 6:50 pm

Zelf heb ik de Nikon 18-200 en ben er zeer tevreden mee. Een dergelijk bereik leidt oa tot een compromis op gebied van scherpte maar afhankelijk van de kwaliteit die je wilt, kan het prima voldoen.
Je zou de sigma kunnen uitproberen in een fotowinkel en zelf beoordelen of het voldoet aan je wens. Mocht je liever een Nikon willen dan kun je een goede gebruikte kopen. Dit zou binnen je budget kunnen passen.
Mijn 18-200 is voorzien van een UV filter ter bescherming van de lens. Dit is zeker aan te bevelen omdat je deze makkelijk kunt beschadigen.
Je zou ook misschien op een regionale inloopmiddag / avond info kunnen inwinnen en lenzen proberen van anderen.

Sent from my MT15i using Tapatalk

Soprano

Bericht door Soprano » zo jul 08 2012 7:58 pm

Dank je voor je antwoord Drikus70! Moet inderdaad misschien even opzoeken waar ik in de buurt de sigma en nikon eens kan zien/testen. Ben nu toch eventueel aan het overwegen om voor de nikon 55 - 200mm te gaan, die is €199 momenteel en volgens mij toch wel een verbetering tegenover de tameron die ik nu heb. Maar dan moet ik natuurlijk wel nog steeds wisselen van lens maar ik neem aan dat de 55-200mm wel 'makkelijker' in gebruik is dan 70-300mm. Ben ook altijd een eeuwige twijfelaar :P Wat denken jullie dat het beste is?

Patrick
Clublid
Clublid
Ervaringsniveau: *****
Contacteer:

Bericht door Patrick » zo jul 08 2012 8:22 pm

Als je echt een goede stap wilt maken, kijk dan eens naar de Tamron 70-300 VC. Een uitstekend objectief voor een hele, hele goede prijs!
Patrick | Instagram | Flickr | Nikon Z8 + Zf + D700 plus best veel glaswerk, een Fujifilm X-T3 met wat objectieven en een Leica Q3 point-and-shoot

gkempkens
Forumlid
Forumlid

Bericht door gkempkens » zo jul 08 2012 10:45 pm

Soprano, ik heb vanaf de aankoop van mijn camera de kitlens ingeruild voor een 18-200 mm Nikon lens. Ik had toen nog geen ervaring en wilde een lens waar je meteen wat mee kon zowel zoomen als dichtbij. Nu ben ik inmiddels een paar jaar verder ;) en deze lens is een echte compromis lens. Ik zou hem nu in ieder geval niet meer kopen. Zeker met de lenzen die jij al hebt. De lichtsterkte van de lens is niet je van het en je merkt dat bij de 18mm en 200mm in de buurt de lens niet heel goed is. Ikzelf zou kiezen voor iets meer specialsme en gaan voor prime lenzen als ik het opnieuw zou doen. Eventueel zou ik nu gaan voor een 35 of 50 mm lens, een 85 of 105 mm lens en dan een 70-300 mm lens erbij. Dat zou mijn ideale set worden. De 18-200 is leuk voor in het begin maar ik denk dat je spijt gaat krijgen als je deze nu toevoegt aan je eigen assortiment :) Ik zou gaan voor een andere lens, welke een beter aanvulling of verbetering zou zijn voor jouw huidige set. En het wisselen van lenzen is een beter nadeel dan dat je een dure lens komt waar je niet mee vooruit gaat imo. Sorry als ik je nu van een all in one lens af praat ;) maar ikzelf zou de keus laten vallen op de 70-300 die Patrick aanraadt of misschien een mooie 105mm lens die je goed voor je doel zou kunnen gebruiken.
Gr Gerjan.
Alles kan altijd beter!
Nikon D90, Nikon D7100 met AF-S Nikkor 18-55mm VR DX, AF-S Nikkor 18-200mm VRII, Sigma 17-50 f2.8 EX DC OS en SB-900 flitser

Soprano

Bericht door Soprano » zo jul 08 2012 11:30 pm

Dank jullie wel voor de tips!

Hm begin inderdaad wel wat te twijfelen over mijn eerste keuze dan. Heb ook andere ervaringen opgezocht en uiteindelijk is het overal zowat hetzelfde, dat het een compromis is. Maar met mijn huidige 70-300mm vind ik die vaak net wat te ver afstaan van mijn kitlens (18-55mm) Ik zoek een toch iets praktischere lens die ik toch vaak kan gebruiken. Mijn kitlens gebruik ik eigenlijk helemaal niet zoveel meer maar de 70-300 is me toch net wat te groot om steeds te gebruiken. Daarbij ga ik ook bijna nooit voorbij 200mm en leek mijn 2e optie de nikon 55-200mm misschien een betere aansluiting op mijn kitlens. Of raden jullie me dan toch nog steeds de 70-300mm VC van Tamron aan?

Patrick
Clublid
Clublid
Contacteer:

Bericht door Patrick » zo jul 08 2012 11:43 pm

De Tamron is geweldig goed. Er is in dit (prijs)segment niets beters. De Nikon 70-300 VR is toch weer een stuk duurder en niet beter volgens de tests.

Als je dan toch een 55-200 wilt, neem dan in ieder geval de VR versie! De niet-VR versie is niet geweldig. De VR best goed.
Patrick | Instagram | Flickr | Nikon Z8 + Zf + D700 plus best veel glaswerk, een Fujifilm X-T3 met wat objectieven en een Leica Q3 point-and-shoot

Wiljo
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Bericht door Wiljo » ma jul 09 2012 9:30 am

Patrick schreef:Als je dan toch een 55-200 wilt, neem dan in ieder gevan de VR versie! De niet-VR versie is geweldig. De VR best goed.
Bedoel je niet net andersom, de niet VR is best goed en de VR is "geweldig". De VR versie is toch de betere van de twee (volgens de testen)?
http://www.flickr.com/wjvanessen" onclick="window.open(this.href);return false; | http://www.linkedin.com/in/wiljovanessen" onclick="window.open(this.href);return false; | http://www.twitter.com/wiljovanessen" onclick="window.open(this.href);return false; | http://www.bredenoord.nl" onclick="window.open(this.href);return false;

Patrick
Clublid
Clublid
Contacteer:

Bericht door Patrick » ma jul 09 2012 10:59 am

Wiljo schreef:
Patrick schreef:Als je dan toch een 55-200 wilt, neem dan in ieder gevan de VR versie! De niet-VR versie is geweldig. De VR best goed.
Bedoel je niet net andersom, de niet VR is best goed en de VR is "geweldig". De VR versie is toch de betere van de twee (volgens de testen)?
Hersteld. De VR versie is inderdaad degene die je hebben moet.

Plaats reactie

Terug naar “Telezoom”