Mijn eerste macro foto's met mijn D800E !

Plaats hier foto's (gemaakt met een Nikon camera) die je graag wilt laten zien. Het gaat hier om de inhoud van de foto's, en niet zozeer om de technische kwaliteiten.
winterkoning

Mijn eerste macro foto's met mijn D800E !

Bericht door winterkoning » vr jul 13 2012 11:56 pm

Afbeelding

Afbeelding

Ben echt erg blij met deze camera !

groetjes
Lian

Jeroen4300

Re: Mijn eerste macro foto's met mijn D800E !

Bericht door Jeroen4300 » za jul 14 2012 12:04 am

Erg mooie foto's!

Mvg,

jeroen

Patrick
Clublid
Clublid
Ervaringsniveau: *****
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Bericht door Patrick » za jul 14 2012 12:05 am

Welke camera had je hiervoor? En wat zijn de verschillende/voordelen van de D800E bij dit soort fotografie?
Patrick | Instagram | Flickr | Nikon Z8 + Zf + D700 plus best veel glaswerk, een Fujifilm X-T3 met wat objectieven en een Leica Q3 point-and-shoot

John Jansen
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: ****

Bericht door John Jansen » za jul 14 2012 9:08 am

Fraai! hoe ervaar jij de nieuwe camera ?
waar ik erg aan moet wennen, ik heb sinds kort ook de D800 E (daarvoor D300 en nog) dat je veel minder scherpte diepte hebt, ik fotografeer veel macro en over het algemeen op F 11/ F14. Het voordeel tov de D300 vind ik wel dat je veel meer detail krijgt,ik doe alles zonder statief want dat belemmert mij alleen maar in compositie,ik moet ook wennen aan de zoeker 100% is op zich heel fijn maar op de D300 had ik toch sneller de compositie te pakken maar ja als je 6 jaar met dezelfde camera werkt !. Wel vind ik de foto's geweldig van kleur en scherpte en natuurlijk het gebruik van de hoge iso is ook een wereld van verschil.

ruud
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: *
Foto's bewerken toestaan: Nee

Bericht door ruud » za jul 14 2012 9:12 am

Wat vind je er zelf van ?
Ik vind de foto's niet mooi namelijk ,

winterkoning

Bericht door winterkoning » za jul 14 2012 9:20 am

Wat vind je er niet mooi aan Ruud ?

Ik vind ze geweldig. Superscherp en veel detail.

Ik had hiervoor een D7000, en die heb ik nog steeds omdat ik die wilde houden juist voor Macro. Ik moet nog veel proberen met de D800, maar met wat er ik tot nu toe van heb gezien ben ik echt ontzettend tevreden.

groetjes
Lian

Jur
Forumlid
Forumlid
Contacteer:

Bericht door Jur » za jul 14 2012 9:30 am

John Jansen schreef:......,ik moet ook wennen aan de zoeker 100% is op zich heel fijn maar op de D300 had ik toch sneller de compositie te pakken maar ja als je 6 jaar met dezelfde camera werkt !
Dat is merkwaardig John, want ook de D300 beschikt over een 100% zoeker.
Voor mij is het werken met een D800 al behoorlijk vertrouwd, ook al omdat ik de laatste 3 jaar (naast een D300) met een D700 werkte. Om maar niet te spreken over die lange rij analoge spiegelreflexen sinds het midden van de zestiger jaren ....... :)
Jur

D. Haaksma
Forumlid
Forumlid

Bericht door D. Haaksma » za jul 14 2012 10:03 am

Met diafragma 5.6 heb je ook niet veel scherptediepte, daarbij is er ook weinig "onderwerp" in het scherptevlak. Ik denk dat Ruud dat bedoeld.
De iso en diafragma omhoog (hij stond op 200) Wat in het scherptevlak zit is wel goed scherp. Gebruik ook een invulflits o.i.d.
Als probeeropnamen zijn ze goed bruikbaar.
Met de 800E moeten sensationeel scherpe macro's te maken zijn.
I.c.m. met stacken verwacht ik er nog meer van.

Mijn spaarvarken geeft zelfs echo's terug, dus een 800E zit er even niet in. :(

winterkoning

Bericht door winterkoning » za jul 14 2012 10:22 am

Dat is helemaal waar. Maar vergeet niet hoe dit gaat, deze vlinder is in mijn tuin gefotografeerd. Het beestje zit niet stil en ik heb maar een paar seconden. En dan uit de hand....
Als ik in een vlindertuin zou zijn geweest of zo had ik meer vlinders en meer tijd gehad. Ik heb nog niet errder een koninginnepage in het wild gezien, en dat ze dan met zo'n snelle shot zo gelukt zijn ben ik blij!
Ik vindm de scherpte (van dat stuk dat scherp is) , de kleuren en het detail erg mooi en daar ging het me om bij deze post.
Groetjes
Lian

John Jansen
Forumlid
Forumlid

Bericht door John Jansen » za jul 14 2012 10:31 am

Jur schreef:
John Jansen schreef:......,ik moet ook wennen aan de zoeker 100% is op zich heel fijn maar op de D300 had ik toch sneller de compositie te pakken maar ja als je 6 jaar met dezelfde camera werkt !
Dat is merkwaardig John, want ook de D300 beschikt over een 100% zoeker.
Voor mij is het werken met een D800 al behoorlijk vertrouwd, ook al omdat ik de laatste 3 jaar (naast een D300) met een D700 werkte. Om maar niet te spreken over die lange rij analoge spiegelreflexen sinds het midden van de zestiger jaren ....... :)
Ik heb ook de nodige camera's gehad ook in het analoge tijdperk in het Dslr segment de Fuij s3 / s5 diverse hybrides,maar inderdaad een overstap van DX naar FX is even wat anders
Ach, zal allemaal wel wennen zijn en bij Nikon went alles snel, Wat mij opvalt van de foto's dat ze (vooral op de ogen,kop en daar gaat het om) niet echt super scherp zijn,ik denk dat je toch een kleiner diafragma moet gebruiken f11 - f14
ik doe bijna alle macro 1:1 met de 105mm VR flitser los in de hand (kun je beter richting bepalen) en niet te sterk invulflitsen eventueel de iso omhoog.

a vgastel
Forumlid
Forumlid
Foto's bewerken toestaan: Ja

Bericht door a vgastel » za jul 14 2012 11:36 am

kijk eens bij pacha
http://www.nikon-club-nederland.nl/foru ... 51&t=41353" onclick="window.open(this.href);return false;
daar geeft hij uit leg op een vraag hoe het beste dit te doen is.
mvgr bert

Nikon D-90 Nikon 7200 met grip 8-105 vr Nikon sb900 TRIOPODc-258t
Nikkor
35 f2D 50f1.8D 851.8D
Tokina 12-24 f/4 AT-X DX (Versie I)
Tokina at-xpro 28-70 1:2.6--2.8 / 17mm 1:3.5 /70-210 1:4-5.6 /35-70ai1:3.5-4.8

pacha
Forumlid
Forumlid
Contacteer:

Bericht door pacha » za jul 14 2012 11:56 am

Lian,
gezien de omstandigheden, waarin de foto's zijn genomen, en het doel wat je voor ogen had, valt het best mee.
Vlinders fotograferen is niet makkelijk, als ze dan onverwachts voor je lens opduiken,
wordt het helemaal moeilijk.
Het is je vooral te doen, in deze om 'de kleur en het detail' zeg je zelf.
Kleur:
het is moeilijk voor ons, om de kleur te beoordelen, vermits we de echte kleuren niet kennen,
ik neem aan dat je zelf tevreden bent over de kleuren, die je in de nabewerking hebt verkregen,
kleur is dus in orde.
Detail:
gezien de omstandigheden, valt het best mee.
Het is trouwens niet echt de camera die het detail bepaalt, maar de instellingen,
en die heb je zelf in de hand.
Ben ervan overtuigd, dat je met deze camera, en door gebruik van de juiste instellingen, tot prachtige resultaten zal komen.
Hoop je werk terug te zien in 'fotobeoordeling' waar er dan ruimte is om de foto's op zich te evalueren en te beoordelen.

Succes, en geniet vooral van je camera.

P.s. heeft niks te maken met de foto's op zich,
de titel is echter misleidend,
ik had hier macro foto's verwacht,
technisch gezien zijn het close-up foto's,
de vergrotingsmaatstaf is kleiner dan 1:1, veel kleiner zelfs, en dan is het close-up tot 1:10.
Wou dit even aankaarten, omdat er nogal wat onduidelijkheid bestaat, in verband met 'macro' en 'close-up'.
Nikon D7000, en wat glas.
http://blog.seniorennet.be/pacha/" onclick="window.open(this.href);return false;

winterkoning

Bericht door winterkoning » za jul 14 2012 1:31 pm

Bedankt allemaal voor het commentaar. Ik heb net weer wat gefotografeerd en dat staat nu bij de beoordelingen...Pacha, ben benieuwd naar je commentaar en tips !

groetjes
Lian

ruud
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: *

Bericht door ruud » za jul 14 2012 5:06 pm

Misschien leg ik de lat wel te hoog maar dit soort foto,s verdwijnen bij mij in de prullenbak.
Met de set die je gebruikt kan je een veel beter resultaat halen dan dit.
Vind de foto,s niet scherp en je hebt ook te weinig scherpte diepte
volgende keer je diafragma knijpen naar minimaal F9 en je iso omhoog om je sluitertijd te behouden, de 105 mm is een lastig lensje om mee te werken.

John Jansen
Forumlid
Forumlid

Bericht door John Jansen » za jul 14 2012 5:47 pm

ruud schreef:Misschien leg ik de lat wel te hoog maar dit soort foto,s verdwijnen bij mij in de prullenbak.
Met de set die je gebruikt kan je een veel beter resultaat halen dan dit.
Vind de foto,s niet scherp en je hebt ook te weinig scherpte diepte
volgende keer je diafragma knijpen naar minimaal F9 en je iso omhoog om je sluitertijd te behouden, de 105 mm is een lastig lensje om mee te werken.
Dat de 105mm lastig is om mee te werken ben ik niet helemaal met je eens en diafragma kun je beter nog meer knijpen bij insecten, minimaal f11 minimale sluitertijd 1/125 ste hoewel ik met deze lens ook sluitertijden haal en rag scherpe foto's krijg met 1/80 ste.

Plaats reactie

Terug naar “Foto presentaties”