Borneo - Sabah - Sukau

Plaats hier foto's (gemaakt met een Nikon camera) die je graag wilt laten zien. Het gaat hier om de inhoud van de foto's, en niet zozeer om de technische kwaliteiten.
Plaats reactie
iJoost

Borneo - Sabah - Sukau

Bericht door iJoost » wo jul 18 2012 12:58 am

1)
Afbeelding

2)
Afbeelding

3)
Afbeelding

4)
Afbeelding

5)
Afbeelding

6)
Afbeelding

7)
Afbeelding

8)
Afbeelding

9)
Afbeelding

10)
Afbeelding

11)
Afbeelding

12)
Afbeelding

wblink
Forumlid
Forumlid

Re: Borneo - Sabah - Sukau

Bericht door wblink » wo jul 18 2012 3:46 pm

Hallo Joost,

Er zitten naar mijn smaak hele mooie foto's bij.

Wat ik sterk vind: je doet je onderschrift (zoom niet beweeg zelf) eer aan: alles met de 85/1.4, complimenten.

Leuk is de uitgebreide exif info, via de gps kan je letterlijk zien WAAR je de foto's gemaakt het en ook DAT doet OOK eer aan je onderschrift.
Willem.

George Fennes
Clublid
Clublid
Ervaringsniveau: *
Foto's bewerken toestaan: Ja

Bericht door George Fennes » wo jul 18 2012 4:52 pm

Ziet er weer geweldig uit Joost.
Verras ons maar met nog meer van deze beelden.

Groetjes George :D
Blijf het objectief bekijken

iJoost

Bericht door iJoost » wo jul 18 2012 5:54 pm

wblink schreef:Wat ik sterk vind: je doet je onderschrift (zoom niet beweeg zelf) eer aan: alles met de 85/1.4, complimenten.
Tja... Het was niet zo moeilijk, want ik heb geen zoomlenzen. ;-)

Maar dank, uiteraard. Complimenten zijn altijd welkom. :-)

jac49
Forumlid
Forumlid
Foto's bewerken toestaan: Nee

Bericht door jac49 » wo jul 18 2012 6:44 pm

Wederom een hele mooie serie,ik vindt de Olifanten super.
Het is toch wel haast een wonder dat je zo dicht bij kunt komen,ik had een 400mm genomen :)
Jac.
Je ziet vaak wel iets honderd keer-duizend keer,voor je het de allereerste keer werkelijk ziet.

iJoost

Bericht door iJoost » wo jul 18 2012 6:57 pm

jac49 schreef:Wederom een hele mooie serie,ik vindt de Olifanten super.
Het is toch wel haast een wonder dat je zo dicht bij kunt komen,ik had een 400mm genomen :)
Jac.
Dat ging vanuit een bootje. Maar ik vond zelf twee meter afstand tot een mama olifant eigenlijk ook wel wat kort, ja. Het zijn wel gewoon wilde dieren. En het mag dan een pygmee olifant heten, ze waren groot genoeg om ontzag voor te hebben.

wblink
Forumlid
Forumlid

Bericht door wblink » do jul 19 2012 6:01 pm

iJoost schreef:Tja... Het was niet zo moeilijk, want ik heb geen zoomlenzen.
Welke objectieven heb je dan WEL?
Willem.

jettiny
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Bericht door jettiny » do jul 19 2012 7:05 pm

Mooie serie, en heerlijk scherp !!

Vrgr
Tiny

iJoost

Bericht door iJoost » do jul 19 2012 8:08 pm

wblink schreef:Welke objectieven heb je dan WEL?
Een paar vaste brandpuntsafstanden van Nikon en een paar van Zeiss. Bij voorkeur lichtsterk, dus zwaar. Daarom had ik er ook maar twee van de verzameling bij me op deze vakantie. Keuzes... ;-)

wblink
Forumlid
Forumlid

Bericht door wblink » vr jul 20 2012 4:56 pm

iJoost schreef:
wblink schreef:Welke objectieven heb je dan WEL?
Een paar vaste brandpuntsafstanden van Nikon en een paar van Zeiss. Bij voorkeur lichtsterk, dus zwaar. Daarom had ik er ook maar twee van de verzameling bij me op deze vakantie. Keuzes... ;-)

Ik bewonder je keuze, ik kon dat nooit en nam nagenoeg ALLES mee wat een onvervoerbaar gedrocht tot gevolg had.

Zou je me willen verklappen WELKE objectieven je (meestal) gebruikt en welke je bv op deze reis hebt meegenomen?

Ik denk dat ik veel van je kan leren.
Willem.

george013

Bericht door george013 » vr jul 20 2012 5:24 pm

Als hij er 2 meegenomen heeft, zijn het een 85 en een 25mm. Die 2 heb ik gezien.
George

iJoost

Bericht door iJoost » vr jul 20 2012 6:47 pm

Ik heb dit keer inderdaad de 85/1.4 van Nikon en de 25/2.8 van Zeiss meegenomen. Maar dat zegt niet zoveel eigenlijk. Het had ook iets anders kunnen zijn...

Deze keer heb ik vooral veel plezier gehad van de 85 mm. Maar een paar jaar terug in Canada was het bijna alleen de 25 mm die ik gebruikte (terwijl ik toen toch maar liefst vijf lenzen rondzeulde). Het is maar net hoe mijn muts staat wat ik gebruik. En wat ik niet bij me heb dat kan ik niet gebruiken dus dan gebruik ik maar iets wat ik wel bij me heb. ;-)

Wat mij betreft is het niet zo dat de ene lens beter is dan de andere. Ze zijn verschillend dat wel. Maar in veruit de meeste situaties kun met elke (niet al te extreme) brandpuntsafstand wel goede foto's maken. Je moet alleen je gereedschap leren kennen.

Hoe korter de brandpuntsafstand hoe meer jij moet bewegen (en er bovenop gaan zitten). Bij de wat langere brandpuntsafstanden heeft dat minder zin want het doet niet zoveel als je beweegt. Daarbij ga je juist weer de lens wat meer rondzwaaien. Zie het als een pijltje tussen jou en je onderwerp. Bij een lange brandpuntsafstand zit de staart van de pijl aan jou vast en beweeg je de punt om je compositie te maken. Bij een korte brandpuntsafstand zit de punt aan je onderwerp vast en beweeg je juist de staart (inclusief jezelf) daaromheen om het beeld te vinden.

Zo heeft elke brandpuntsafstand z'n eigen karakter wat je uiteraard het beste leert kennen en waarderen door 'm veel te gebruiken. Maar dat lijkt me een open deur. ;-)

Plaats reactie

Terug naar “Foto presentaties”