Nieuwe lens, teleurgesteld in Sigma 18-250 1:3.5-6.3

Discussies over superzoom objectieven zoals de 18-200 mm of 28-300 mm
Mauricesunny

Bericht door Mauricesunny » zo jul 22 2012 7:54 pm

Beste Nikon-Club leden,
Sinds begin december ben ik in het bezit van mijn eerste DSLR camera, de Nikon D5100.
Hier zat een 18-55 kit lens bij. 2 weken later meteen een andere lens er bij gekocht omdat ik 55mm te dicht bij vond.
Dit was dus de Sigma 18-250 1:3.5-6.3, ik als leek werd in de foto zaak lekker gemaakt omdat het een veelzijdige lens is met een groot bereik, en dus nooit meer lens hoef te wisselen.
Ik dacht: ideaal!
Maar wat blijkt: ik krijg maar met moeite iets scherp, ook heb ik het gevoel dat de autofocus een beetje afwijkt.
Als ik deze foto schiet:
Afbeelding
Schiet een vriend van mij met zijn 18-55 kit lens deze:
Afbeelding
Toch een behoorlijk verschil

Volgende week ga ik een weekje naar Oostenrijk en ik wil daar natuurlijk ook foto's maken, dus ik ben opzoek naar een nieuwe lens.
Het liefst wel een Nikor want die sigma is mij niet goed bevallen.
Nu is het natuurlijk moeilijk kiezen welke lens geschikt is, en welke afstanden je er mee kan halen.
Het liefst heb ik nu dus een lens van 18-??? en dan koop ik later nog wel een tele en macro lens.
Wat ik er mee wil gaan doen? zo een beetje alles fotograferen wat los en vast zit, van auto's tot natuur. Van verjaardagen tot bloemetjes en bijtjes.
Als er een opvolger voor de D7000 komt (zal nog wel even duren) dan wordt dat mijn volgende camera, dus met dat in het achterhoofd bij de keus van een nieuw objectief.

Ik als student heb een budget van ongeveer €900,-. Als daarmee geen goed objectief te vinden is spaar ik nog even door.

Rsport20
Forumlid
Forumlid

Bericht door Rsport20 » zo jul 22 2012 8:24 pm

18-105
18-200
18-300

Ook oplopend in prijs en volgens mij moet je altijd een concessie doen namate je meer zoom hebt.

Sent from my iPhone 5 using Tapatalk

Mauricesunny

Re: Nieuwe lens, teleurgesteld in Sigma 18-250 1:3.5-6.3

Bericht door Mauricesunny » zo jul 22 2012 8:41 pm

Rsport20 schreef:18-105
18-200
18-300

Ook oplopend in prijs en volgens mij moet je altijd een concessie doen namate je meer zoom hebt.

Sent from my iPhone 5 using Tapatalk
Die 18-300 met VRii zou ik zou kopen als hij voldeed. Alleen heb ik revieuws dat die toch niet altijd scherp is. Helaas...
Inderdaad concessies doen, maar dan wil ik weten welke echt super goed presteert. Het liefste een recente lens met VRii.

plincky
Forumlid
Forumlid
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Bericht door plincky » zo jul 22 2012 8:46 pm

Iets minder zoom en iets minder groothoek maar wel een redelijkgoede zoom lens is ook de

Nikon AF-S 24-120mm F/4.0G ED VR Nano

Dan maar proberen iets dichterbij je object te komen. Maar heb je wel een goede zoomlens met vaste lichtsterkte....ok geen 2.8 maar wel 4 op 120mm.
Overigens is er met de 18-55 kitlens niks mis van nikon. Is één van de beste kitlenzen die er is. Hij is er scherp.

Mauricesunny

Bericht door Mauricesunny » zo jul 22 2012 10:16 pm

Bedankt voor de tip!
Als het goed is heb je het dus over deze lens? http://www.foka.nl/site/nikon-afs-24120 ... 27895.html
En daar is deze review over gescheren? http://mansurovs.com/nikon-24-120mm-vr-review
Die review heb ik net gelezen en hij schijnt erg goed te presteren.
Maar omdat deze uit augustus 2010 komt, zal er dan niet snel een opvolger komen?
En klopt het dat deze VRII heeft en die speciale coating?

Alvast bedankt! :D

plincky
Forumlid
Forumlid
Contacteer:

Bericht door plincky » zo jul 22 2012 10:30 pm

Ja dat is de lens. Hij heeft idd de Nano cristal coating en de VR2
Tja snel een opvolger.... je weet het niet he.. het is wel een van de laatst uitgekomen kenzen .
Hou er wel rekening mee dat 24mm geen 18mm is. Probeer maar eens met de huidige lens 24mm in te stellen en loop bv een rondje in je huis. Kan je kijken of het genoeg groothoek voor je is.
Ik heb een keer met de lens geschoten en ik vind het wel een mooi bereik.
De lens is wel redelijk groot en zwaar vergeleken met je huidige lens.

Het is ook een mooie lens voor FX cameras dus mocht de opvolger van de D7000 een Fx is dan zit je ook nog goed.
Probeer hem eens uit in de winkel.

Succes met de keuze!

Johan v. V.
Clublid
Clublid
Foto's bewerken toestaan: Ja

Bericht door Johan v. V. » zo jul 22 2012 10:33 pm

Er van uitgaande dat je van plan bent later een tele te kopen zou je nu de Nikkor AFS 17-55 f2.8 kunnen kopen. Die worden regelmatig 2e hands aangeboden (ruim onder de € 900) en zijn top!
Vriendelijke groet,
Johan van Veelen

Wat Nikon- en ander spul om plaatjes mee te schieten.

plincky
Forumlid
Forumlid
Contacteer:

Bericht door plincky » zo jul 22 2012 10:39 pm

Ts verteld in zijn eerste post dat hij 55mm niet genoeg zoom vond. Dus die 17-55valt af dan.

Mauricesunny

Bericht door Mauricesunny » zo jul 22 2012 10:45 pm

plincky schreef:Ts verteld in zijn eerste post dat hij 55mm niet genoeg zoom vond. Dus die 17-55valt af dan.
Dank je!
Het lijkt me toch ook wel een fijne reis lens, niet?
Zoals je al eerder zegt een mooi bereik, en precies mijn budget.
Met mijn huidige lens heb ik op 24 mm net al heel wat geprobeerd. Aangezien die 18-55 ook mooie plaatjes schiet houd ik die er gewoon bij.
En nu ik fotograferen steeds leuker vindt worden zal er in de toekomst vast ook een groothoeklens volgen.
Morgen zal ik eens gaan kijken in de winkel. Bedankt voor je advies!

Johan v. V.
Clublid
Clublid
Foto's bewerken toestaan: Ja

Bericht door Johan v. V. » zo jul 22 2012 10:46 pm

Kan zijn. Ik lees de tekst anders, n.l. dat hij destijds vond dat een 55 mm te kort was, maar dat hij inmiddels heeft gemerkt dat hij niet te veel concessies wil doen aan kwaliteit en daarom heeft besloten nu een andere lens aan te schaffen en dan later nog wel een tele aan te schaffen.
Vriendelijke groet,
Johan van Veelen

Wat Nikon- en ander spul om plaatjes mee te schieten.

a90
Forumlid
Forumlid

Bericht door a90 » zo jul 22 2012 10:48 pm

Ik begrijp eerlijk neit zo goed wat het probleem is met de voorbeeld foto, je schiet recht tegen de zon in en vind het dan vreemd dat het niet scherp is ? alsof we dat kunnen zien op deze manier.

De Sigma zou in de basis in staat moeten zijn om prima scherpe opnamen te maken waarbij de scherpte op de juiste plek ligt. Als dit niet zo is dan zou ik eerst eens kijken of er niet iets anders mis is, straks heb je een ander objectief met het zelfde probleem. Daarnaast, als de Sigma niet goed is dan moet ie gewoon terug.
D50 met 18-55 in een Vanguard tasje en nog wat Nikon spul

A wiser fellow than myself once said "Sometimes you eat the bar and sometimes the bar, well, he eats you"

Bob42
Forumlid
Forumlid

Bericht door Bob42 » zo jul 22 2012 11:00 pm

Mauricesunny schreef: Maar wat blijkt: ik krijg maar met moeite iets scherp, ook heb ik het gevoel dat de autofocus een beetje afwijkt.
door
.

Dat zou ook aan je instellingen kunnen liggen.
Welke AF-instellingen gebruik je? Of laat je alles aan de automaat over?
Als je techniek rammelt, zul je ook met peperdure lenzen niet automatisch betere foto's maken.
Niet dat de 18-250 een heel goede lens is ( met zo'n groot bereik moeten er nu eenmaal compromissen gesloten worden), maar je moet er toch fatsoenlijke foto's mee kunnen maken voor normaal gebruik.

PS. Ik zie net dat dat A90 me al voor was.

jan
Bestuurslid
Bestuurslid
Ervaringsniveau: ****
Contacteer:

Bericht door jan » zo jul 22 2012 11:09 pm

Wat misschien wel het probleem zou kunnen zijn met deze lens is dat je een probleem hebt met front- of back focus. Ik heb dit probleem 2 jaar geleden ook gehad met deze lens op een D3100 body. Probleem is dat er niets aan valt bij te stellen en je krijgt dan in dit geval voor jouw ligt het aan de D5100 of aan de Sigma lens. Zou je de camera opsturen dan doet Nikon niets met de Sigma lens en andersom kan Sigma niets met de Nikon body. Uiteindelijk terug gegaan naar de winkel, die mij de combinatie hadden verkocht, en daar na veel praten de lens ingeruild voor andere objectieven waaronder de Tamron 17-50mm. en meteen getest in de winkel. Pas de 3e Tamron lens was goed. En nu op de D7000 body kan je het zelf bijregelen. Ik sluit dus niet uit dat je mogelijk eenzelfde probleem hebt. Echter daarbij aangetekend dat deze Sigma lens niet de beste papieren heeft. Verder heb ik met de Sigma ervaren dat scherpstellen al snel moeilijker gaat worden zodra het gebrek aan contrastverschil op het scherpstelpunt afneemt.
Jan
I got a Nikon camera. I love to take a photograph. (Simon & Garfunkel)

Mauricesunny

Bericht door Mauricesunny » zo jul 22 2012 11:14 pm

a90 schreef:Ik begrijp eerlijk neit zo goed wat het probleem is met de voorbeeld foto, je schiet recht tegen de zon in en vind het dan vreemd dat het niet scherp is ? alsof we dat kunnen zien op deze manier.

De Sigma zou in de basis in staat moeten zijn om prima scherpe opnamen te maken waarbij de scherpte op de juiste plek ligt. Als dit niet zo is dan zou ik eerst eens kijken of er niet iets anders mis is, straks heb je een ander objectief met het zelfde probleem. Daarnaast, als de Sigma niet goed is dan moet ie gewoon terug.
Inderdaad een beetje raar voorbeeld, sorry.
Ik ben al een keer terug geweest met de lens, vanuit de fotozaak zijn ze de passage in gelopen en hebben ze een aantal foto's gemaakt.
De mevrouw die mij hielp kon er niet goed over oordelen, ik moest later maar eens terug komen zodat ze met de lens naar buiten kon.
Inmiddels nog geen tijd gehad i.v.m. tentamens en werk. Maar ik krijg ook buiten echt storende foto's naar mijn idee.
Elke keer als ik er naar kijk...

Mauricesunny

Bericht door Mauricesunny » ma jul 23 2012 12:12 am

Bij deze mijn foto's van gisteren. Alles genomen op stand M met de Sigma lens.
1.
Afbeelding
f4.5 1/320s ISO320 32mm

2.
Afbeelding
f6.3 1/250s ISO320 250mm

3.
Afbeelding
f5 1/500s ISO250 18mm

4.
Afbeelding
f5 1/250s ISO250 32mm