Vivitar 400mm vast 5.6
Hallo allemaal,
De foto's komen zeker op photobucket, maar vanwege de instellingen van het netwerk kan ik vanaf mijn werk niet uploaden, thuis heb ik momenteel weinig tijd.
@emdeklerk: Ik bedoelde wel degelijk het diafragma. Wanneer je een moderne lens gebruikt dan wordt inderdaad de lens eerst in focus gebracht en tijdens het nemen van de foto wordt vervolgens eerst het diafragma ingesteld, vervolgens klapt de spiegel op, gaat het gordijn open en dicht, klapt de spiegel terug en ontspant het diafragma weer. Je kunt dit zelf ook doen door het schuifje in de lens te bewegen.
Doordat de lens die ik gebruikt heb geen autofocus kent en daarnaast een handmatig diafragma heeft, hoor je dus geen geluiden uit de lens komen. Het enige dat je hoort is de werking van de camerabody (spiegel en gordijn) en dat is even wennen.
Groeten,
Remco
De foto's komen zeker op photobucket, maar vanwege de instellingen van het netwerk kan ik vanaf mijn werk niet uploaden, thuis heb ik momenteel weinig tijd.
@emdeklerk: Ik bedoelde wel degelijk het diafragma. Wanneer je een moderne lens gebruikt dan wordt inderdaad de lens eerst in focus gebracht en tijdens het nemen van de foto wordt vervolgens eerst het diafragma ingesteld, vervolgens klapt de spiegel op, gaat het gordijn open en dicht, klapt de spiegel terug en ontspant het diafragma weer. Je kunt dit zelf ook doen door het schuifje in de lens te bewegen.
Doordat de lens die ik gebruikt heb geen autofocus kent en daarnaast een handmatig diafragma heeft, hoor je dus geen geluiden uit de lens komen. Het enige dat je hoort is de werking van de camerabody (spiegel en gordijn) en dat is even wennen.
Groeten,
Remco
- olle_griese
- Forumlid
- Ervaringsniveau: *
- Foto's bewerken toestaan: Ja
- Contacteer:
Hoi Mark,Mark D schreef:Denk dat ie de AF bedoelt...niet het diafragma (die je trouwens als je heeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeel goed luistert ook moet kunnen horen)emdeklerk schreef:Weer wat geleerd!
Ik had nooit gehoord dat jet het diafragma kunt horen!
Bedankt, groeten van E.M. de Klerk
Mark
We bedoelen wel degelijk het diafragma. Als je een D70(s) hebt (D50 misschien ook wel), dan zit er op de body links onder de bajonet (van voren gezien) een knopje waarmee je je diafragmasettings kun previewen. Druk je dit knopje in dan schuiven je diafragmalamellen in de juiste stand en dit maakt een duidelijk hoorbaar geluid. Bij het maken van een foto met een lens voorzien van een automatisch diafragma, lijkt er uit het geheel één 'klikklak'-geluid te komen. Dit geluid wordt echter opgebouwd uit het diafragma, de spiegel en het gordijn.
Wanneer je nu een foto maakt met een objectief voorzien van een handmatig diafragma, dan ontbreekt het diafragmageluid waardoor de gehele camera een ander geluid lijkt te maken. Dit 'nieuwe' geluid klinkt gewoon anders en dat heb ik in mijn review verwoord.
Groeten,
Remco
Als ik bij flink wat wind de manen van een paard weet te bevriezen op 50m afstand met een dichtgeknepen diafragma en ook nog eens overbelichte plaat weet te krijgen, kan ik niet anders dan concluderen dat de lichtsterkte ruimschoots afdoende is.
Ter vergelijk, de lichtsterkte van mijn 70-300 objectief is bij 300mm ook 5.6 (zou dus bij 400mm beduidend minder zijn).
Leuke lens, geen geld, maar wel een hele uitdaging om hier de echt mooie plaatjes mee te maken. Helaas heb ik i.v.m. naderende gezinsuitbreiding veel te weinig tijd om er echt mee op pad te gaan. Verwacht in de toekomst meer en betere foto's.
Groeten,
Remco
Ter vergelijk, de lichtsterkte van mijn 70-300 objectief is bij 300mm ook 5.6 (zou dus bij 400mm beduidend minder zijn).
Leuke lens, geen geld, maar wel een hele uitdaging om hier de echt mooie plaatjes mee te maken. Helaas heb ik i.v.m. naderende gezinsuitbreiding veel te weinig tijd om er echt mee op pad te gaan. Verwacht in de toekomst meer en betere foto's.
Groeten,
Remco
Update
Hier even een update om beter te laten zien waartoe (ik met) dit objectief in staat is (ben):
In vergelijking met een 50mm 1.8 vanaf hetzelfde standpunt:

400mm

50mm
De bootjes gecropped:

De scherpte op grote afstand (let wel! Dit bootje is nog 10 cm breed en voer op een afstand van ten minste 25 meter):

volledig ongecropped

100% view detailcrop.
Groeten,
Remco
In vergelijking met een 50mm 1.8 vanaf hetzelfde standpunt:

400mm

50mm
De bootjes gecropped:

De scherpte op grote afstand (let wel! Dit bootje is nog 10 cm breed en voer op een afstand van ten minste 25 meter):

volledig ongecropped

100% view detailcrop.
Groeten,
Remco