Op zoek naar nieuwe flits
- joebat
- Forumlid
- Foto's bewerken toestaan: Ja
Re: Op zoek naar nieuwe flits
Hallo,
Wat de triggers en het draadloos flitsen betreft heb ik dit thema even opgeborgen voor later.
Ik wil me eerst toeleggen om deftig met een flits foto's te nemen. Ondertussen heb ik nog verder aan het zoeken geweest en heb toch de SB-700 eens onder de loep genomen.
Hier wordt vermeld dat deze flits ook een "invulflits levert". Als ik nu in de instellingen van de flits op de body ga kijken, wordt de invulflits niet vermeld. Is dat van belang of is dit alleen van toepassing op de pop-upflits ?
De filters die bij de sb-700 geleverd worden, zijn die bruikbaar in de positieve zin ? Als je dan kijkt wat de prijs van de nikon is en wat je er bij krijgt, kom je met de Metz aan ongeveer dezelfde prijs.
Wat de triggers en het draadloos flitsen betreft heb ik dit thema even opgeborgen voor later.
Ik wil me eerst toeleggen om deftig met een flits foto's te nemen. Ondertussen heb ik nog verder aan het zoeken geweest en heb toch de SB-700 eens onder de loep genomen.
Hier wordt vermeld dat deze flits ook een "invulflits levert". Als ik nu in de instellingen van de flits op de body ga kijken, wordt de invulflits niet vermeld. Is dat van belang of is dit alleen van toepassing op de pop-upflits ?
De filters die bij de sb-700 geleverd worden, zijn die bruikbaar in de positieve zin ? Als je dan kijkt wat de prijs van de nikon is en wat je er bij krijgt, kom je met de Metz aan ongeveer dezelfde prijs.
Nikon D3200 met 18-105, AF-S 50 1.8, AF-S 35 1.8, Samyang 14 2.8 UMC, Pentor 500 f/8, Metz AF 50-1, voorzetlens Canon 250D,
-
- Clublid
- Contacteer:
Hi Joebat,
Een invulflits is meer een toepassing van de flitser. Bij een foto met een onderwerp voor een achtergrond met veel licht pas je een invulflits toe, hierbij flits je net hard genoeg om de voorgrond uit te lichten zonder het licht van de achtergrond teniet te doen. Zou je hier niet flitsen zou namelijk de achtergrond goed belicht zijn en je onderwerp onderbelicht.
Een invulflits is meer een toepassing van de flitser. Bij een foto met een onderwerp voor een achtergrond met veel licht pas je een invulflits toe, hierbij flits je net hard genoeg om de voorgrond uit te lichten zonder het licht van de achtergrond teniet te doen. Zou je hier niet flitsen zou namelijk de achtergrond goed belicht zijn en je onderwerp onderbelicht.
Marcel
Nikon D700 / AF-S 24-70 mm f/2.8 ED / AF-S 70 -200 mm f/2.8 ED VRII / SB-600 (2x)
Nikon D70 / 35 - 70mm f/ 3.3-4.5 / Nikon Fun Fun set (fisheye en 400mm tele)
Nikon D700 / AF-S 24-70 mm f/2.8 ED / AF-S 70 -200 mm f/2.8 ED VRII / SB-600 (2x)
Nikon D70 / 35 - 70mm f/ 3.3-4.5 / Nikon Fun Fun set (fisheye en 400mm tele)
- joebat
- Forumlid
Bedankt mpvk, dan is de keuze gemaakt : het wordt de sb 700, alleen nog wachten op de sint en de kerstman .... 

Nikon D3200 met 18-105, AF-S 50 1.8, AF-S 35 1.8, Samyang 14 2.8 UMC, Pentor 500 f/8, Metz AF 50-1, voorzetlens Canon 250D,
- a vgastel
- Forumlid
- Ervaringsniveau: ****
En als je je flits nu eens op stuurd ter reparatie naar camtech.
http://www.camtech.nl/" onclick="window.open(this.href);return false;
Heb mijn flits ook laatst bij hen laten repareren.
http://www.camtech.nl/" onclick="window.open(this.href);return false;
Heb mijn flits ook laatst bij hen laten repareren.
mvgr bert
Nikon D-90 Nikon 7200 met grip 8-105 vr Nikon sb900 TRIOPODc-258t
Nikkor
35 f2D 50f1.8D 851.8D
Tokina 12-24 f/4 AT-X DX (Versie I)
Tokina at-xpro 28-70 1:2.6--2.8 / 17mm 1:3.5 /70-210 1:4-5.6 /35-70ai1:3.5-4.8
Nikon D-90 Nikon 7200 met grip 8-105 vr Nikon sb900 TRIOPODc-258t
Nikkor
35 f2D 50f1.8D 851.8D
Tokina 12-24 f/4 AT-X DX (Versie I)
Tokina at-xpro 28-70 1:2.6--2.8 / 17mm 1:3.5 /70-210 1:4-5.6 /35-70ai1:3.5-4.8
- joebat
- Forumlid
Misschien een mogelijkeid, maar ik ben toch niet 100% tevreden over de prestaties. Ik denk dat door de aanschaf van de SB700, die de gegevens van de body doorkrijgt, betere resultaten zal geven. Verbeter me als ik verkeerd ben.
Groetjes
J.
Groetjes
J.
- Léon Obers
- Forumlid
- Ervaringsniveau: *****
Ik dacht dat je alleen een nieuwe flitser wilde aanschaffen omdat bij de oude flitser na een val "het sluitstukje van de batterijen altijd open springt". Reparatie van zo´n simpel onderdeel lijkt me altijd goedkoper dan welke nieuwe flitser dan ook. (Vandaar de reactie van a vgastel).
Wil je deze gelegenheid toch liever te baat nemen voor een andere flitser, zijn er tal van mogelijkheden zoals in de draad reeds naar voren zijn gehaald. Het doorgeven van gegevens van de body is bij elke dedicated flitser mogelijk. Ik zou niet willen stellen dat de D700 daar betere resultaten in zou geven dan andere flitsers. De verschillen zitten hem meer in de toeters en bellen die elke flitser heeft. Het resultaat zelf is verder erg afhankelijk van de ervaring van de fotograaf, ongeacht welke flitser dat je daarvoor gebruikt.
Wil je deze gelegenheid toch liever te baat nemen voor een andere flitser, zijn er tal van mogelijkheden zoals in de draad reeds naar voren zijn gehaald. Het doorgeven van gegevens van de body is bij elke dedicated flitser mogelijk. Ik zou niet willen stellen dat de D700 daar betere resultaten in zou geven dan andere flitsers. De verschillen zitten hem meer in de toeters en bellen die elke flitser heeft. Het resultaat zelf is verder erg afhankelijk van de ervaring van de fotograaf, ongeacht welke flitser dat je daarvoor gebruikt.
Vriendelijke groet, Léon Obers
- joebat
- Forumlid
Léon, ik heb al in verschillende discussies gelezen dat je als eerste flitser best eentje aanschaft van het merk zelf om zeker te zijn van de comptabiliteit. Daarna kan je eventueel eentje (of meerdere) bijkopen van andere merken.
Ik heb de twee handleidingen van zowel de sb 700 als de Metz 50 af-1 gedownload en soms is het nogal verwarrend. Dus om het zekere voor het onzekere te nemen ga ik voor de SB 700. Als ik bij de Metz een omnibounce moet bijkopen, komt de prijs ook op een 200 euro, tegen 255 euro voor de sb (met nog meer accessoires erbij)
De Metz heeft ook een "servo"-functie, die volgens mij dezelfde is dat de SU-4 mode op de SB 700, zodat de popup-flits de andere laat afgaan, zou dus ook bruikbaar zijn voor ik voor ogen heb.
Voor zo ver ik het met mijn beginnerskennis begrijp, zijn beiden verder gelijk met het grote verschil dat je de sb 700 kunt gebruiken als master.
Groetjes
J.
Ik heb de twee handleidingen van zowel de sb 700 als de Metz 50 af-1 gedownload en soms is het nogal verwarrend. Dus om het zekere voor het onzekere te nemen ga ik voor de SB 700. Als ik bij de Metz een omnibounce moet bijkopen, komt de prijs ook op een 200 euro, tegen 255 euro voor de sb (met nog meer accessoires erbij)
De Metz heeft ook een "servo"-functie, die volgens mij dezelfde is dat de SU-4 mode op de SB 700, zodat de popup-flits de andere laat afgaan, zou dus ook bruikbaar zijn voor ik voor ogen heb.
Voor zo ver ik het met mijn beginnerskennis begrijp, zijn beiden verder gelijk met het grote verschil dat je de sb 700 kunt gebruiken als master.
Groetjes
J.
- Léon Obers
- Forumlid
Nou ja, moet ieder natuurlijk zelf weten. Ik heb een oudere flitser van Nikon, en meer andere flitsers van andere merken. Ze doen het allemaal.joebat schreef:Léon, ik heb al in verschillende discussies gelezen dat je als eerste flitser best eentje aanschaft van het merk zelf om zeker te zijn van de comptabiliteit. Daarna kan je eventueel eentje (of meerdere) bijkopen van andere merken.
Zou ik nu een nieuwe dedicated flitser erbij kopen, wordt het waarschijnlijk geen Nikon.
- joebat
- Forumlid
Begrijp uw reactie.
een laatste vraagje : zijn de filters die bij de sb700 zijn een meerwaarde ?
J.
een laatste vraagje : zijn de filters die bij de sb700 zijn een meerwaarde ?
J.
- Léon Obers
- Forumlid
Het amber kleurige SZ-3TN fliter wel. Daarmee kun je de kleurtemperatuur naar die van kunstlicht brengen en zodoende makkelijker bij binnenhuis gemengd licht situaties werken waarbij flitslicht en aanwezig kunstlicht op elkaar is afgestemd.
Met toenemende uitwisseling van gloeilicht naar spaar- en LED-lampen, zal het mogelijk minder effectief zijn. Maar heb daar (nog) geen praktische ervaring in, welke filtering dan het beste uitkomt.
Met toenemende uitwisseling van gloeilicht naar spaar- en LED-lampen, zal het mogelijk minder effectief zijn. Maar heb daar (nog) geen praktische ervaring in, welke filtering dan het beste uitkomt.
- joebat
- Forumlid
bedankt.
Groetjes
J.
Groetjes
J.