Heldere hemel bij nacht

Wanneer u vragen heeft over foto's dan wel het fotograferen zelf, of wanneer u juist tips daarover heeft, dan kunt u deze hier kwijt.
Plaats reactie
Jeroen4300

Heldere hemel bij nacht

Bericht door Jeroen4300 » di jul 24 2012 6:51 pm

Beste Nikon-addicts ;)

Na een tijdje lopen zoeken op dit forum met de handige zoekfunctie en nog wat speurwerk op internet, kom ik er helaas nog steeds niet uit.
Vandaar dat ik dit nieuwe topic open (excuses als ik iets over het hoofd heb gezien)

Inmiddels een goed statief en een afstandsbediening te hebben aangeschaft, wil ik wat meer doen met donkere omstandigheden.
Aangezien het weer het (eindelijk) toelaat, wil ik vanavond proberen om een mooie foto te maken van de sterrenhemel.

Zelf heb ik al begrepen dat je het beste kunt kiezen voor ISO100 als je op een statief werkt. De sluitertijd mag dan niet meer uitmaken (bulb), want je kunt em net zolang openzetten als je wilt in combinatie met de afstandsbediening en spiegelvoorontspanning (leuk woord voor galgje-ik ben van oude stempel;) ).

Voor diafragma lees ik meerdere berichten. De één beweerd dat je niet hoger moet gaan dan f/11 en vervolgens lees ik f/22. Ik begrijp hoe kleiner het diafragma ingesteld wordt, hoe langer de sluitertijd moet zijn.
Zo kwam ik hier een artikel tegen waarin een tabel staat vermeld met de diafragma, ISO en sluitertijden.
Dit geld echter voor een maansverduistering.

Echt verwarrend wordt het wanneer je leest over de zogenoemde 'sweet spot' dat je objectief op een hogere waarde dus juist minder scherp is naarmate je het diafragma verder dicht zet (dus hogere F-waarde)

En dan de bulb functie.... Is dat gewoon kwestie van schatten of proberen? 5 minuten of 30 minuten of 15? kan me voorstellen dat een verschil van 25 minuten nogal wat teweeg kan brengen qua over- of onderbelichting.

Misschien heeft iemand ervaring met hetgeen wat ik wil proberen vanavond en kan me een paar handige richtlijnen/tips geven, alvorens een 'trial & error-sessie' te starten.

Bij voorbaat alvast mijn hartelijke dank....

Mvg,

Jeroen

iJoost

Re: Heldere hemel bij nacht

Bericht door iJoost » di jul 24 2012 8:27 pm

Diafragma niet hoger dan 8. Lager mag wel, maakt immers niets uit omdat alle sterren toch oneindig ver weg zijn. Dus scherptediepte doet er niet toe. Scherpstellen op oneindig. Belichtingtijds gewoon lekker lang zodat je mooie cirkels krijgt (sterren bewegen). En spelen met ISO (en/of diafragma) zodat je de sterren er netjes op krijgt en niet alle kleuren kwijtraakt.

En als je echt leuke foto's wilt, denk dan ook eens na over mogelijkheden om iets te doen met de voorgrond. ;-)

Niels
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: ***

Bericht door Niels » di jul 24 2012 8:58 pm

Beste Jeroen,

Als je een sluitertijd neemt van 25 min. realiseer je dan dat je allemaal kleine streepjes krijgt. De aarde draait immers rond. Als dat je doel is, kun je beter bijvoorbeeld 30 foto's van 5 minuten maken, en die over elkaar heen plakken. Dan krijg je de mooie kringen, zoals deze; http://www.liquidinplastic.com/2008/06/startrails/ meteen mooie voorbeelden ;-) Zoek waar de poolster is, en richt je camera daar op, dat is het centrum van de kring. (overgens, wil je een comple cirkel, dan heb je aan 30 foto's niet genoeg ;-))

Pas op met je sluitertijd zo langs open te zetten, je sensor kan over verhit raken, en hot pixels creëeren.
Heb het zelf ook een keer gehad, en dan worden je hoeken in je foto overbelicht, door de hitte van de sensor.

Verder 100% eens met IJoost, zoek een mooie voorgrond voor je sterrenhemel, een oude boom ofzo ;-)

Veel succes, en ben benieuwd naar het resultaat.
Klikken is nog nooit zo leuk geweest met mijn Nikon...
Flickr
Nikon D7000, Nikkor 16-85 VRII, Nikkor 50mm 1.4G, SB-700, Fuji X20 en een hoop kleine rommel erbij...

iJoost

Bericht door iJoost » di jul 24 2012 9:23 pm

Ah, ja... lange sluitertijden geven wel meer kans op ruis en hot pixels, inderdaad.

Maar die zijn weer uitstekend te bestrijden door Long Exposure NR aan te zetten. Wel krijg je dan het onverwachte effect dat de belichting schijnbaar nog een keer zo lang gaat duren. Niet ongeduldig worden. Hij maakt dan een tweede foto (onbelicht) om te zien welke ruis en hot pixels er bij zo'n lange sluitertijd op gaan treden. En vervolgens haalt ie die automagisch weer weg uit de foto die je gemaakt hebt.

Dat is echt een warm aan te bevelen feature. Kost je een beetje tijd (twee keer zoveel ;-) maar dan heb je ook wat. Of eigenlijk heb je het dan niet meer, als je het nog volgen kunt.

Jeroen4300

Bericht door Jeroen4300 » di jul 24 2012 9:50 pm

Dank voor de reacties,

Heb even op de site gekeken die Niels aangaf, maar eerlijk gezegd heb ik niet veel trek om in jpg te schieten en dan nog eens allerhande capriolen uit te halen door foto's samen te voegen. Bovendien beweren ze daar dat ik diafragma op de kleinste waarde (f-waarde hoogst) moet zetten, waardoor ik het mezelf afvraag of dit wel effect zal hebben.
desalnietemin, bedankt voor de link, ik ga me er zeker nog meer in verdiepen.

Dat je na een bepaalde tijd in bulb, last krijgt van een hete sensor, kan ik me voorstellen. Is ook kwestie van proberen denk ik.

Wat betreft reactie van iJoost.. Zelf dacht ik ook aan bulb met ruisonderdrukking voor lange sluitertijden. Wil gewoon eens kijken hoe ver ik daarmee kom. De extra tijd die nodig is, is niet boeiend, aangezien ik gewoon de handel op statief in mijn tuin neerzet en er gewoon een paar biertjes bij opentrek.

En toch even terugkerend op multiple exposures.. Dat kan toch ook in Photoshop met layers? stel je maakt 30 foto's met een sluitertijd van 30 sec per stuk, deze over elkaar heen plakken en klaar? Of is het niet zo simpel?

Mvg,

Jeroen

iJoost

Bericht door iJoost » di jul 24 2012 9:54 pm

Let wel even op, want Long Exposure NR is niet dezelfde instelling als High ISO NR. En wat ze doen is ook niet bepaald hetzelfde.

Niels
Forumlid
Forumlid

Bericht door Niels » di jul 24 2012 10:00 pm

Dat je na een bepaalde tijd in bulb, last krijgt van een hete sensor, kan ik me voorstellen. Is ook kwestie van proberen denk ik.
Totdat je spijt krijgt en hij kapot gaat ;-)

Wat betreft de layers in Photoshop klopt wat je zegt, echter 30 seconden is te weinig.
Flickr
Nikon D7000, Nikkor 16-85 VRII, Nikkor 50mm 1.4G, SB-700, Fuji X20 en een hoop kleine rommel erbij...

Jeroen4300

Bericht door Jeroen4300 » di jul 24 2012 10:04 pm

Dank voor de tip iJoost.

Had ik idd al gelezen in de handleiding. Die andere is voor foto's welke met hoge iso zijn gemaakt.

Mvg,

Jeroen

Jeroen4300

Bericht door Jeroen4300 » di jul 24 2012 10:06 pm

Niels,

Ik wil geen kapotte sensor.. Heb laatst ook al een sensor genekt van mijn nog geen maand oude D3100, vandaar nu een D5100 :wink:
Die is stuk gegaan door eigenhandige onvakundige reiniging. Maar als hij stuk gaat door lange sluitertijd, zit er toch garantie op?

Wat is een verantwoorde sluitertijd dan?

Mvg,

Jeroen

Niels
Forumlid
Forumlid

Bericht door Niels » di jul 24 2012 10:11 pm

Jeroen4300 schreef:Niels,

Ik wil geen kapotte sensor.. Heb laatst ook al een sensor genekt van mijn nog geen maand oude D3100, vandaar nu een D5100 :wink:
Die is stuk gegaan door eigenhandige onvakundige reiniging. Maar als hij stuk gaat door lange sluitertijd, zit er toch garantie op?

Wat is een verantwoorde sluitertijd dan?

Mvg,

Jeroen
Nou, daar is niet echt een regel voor natuurlijk, maar ik had een keer een foto gemaakt met iets van 45 min, en toen waren alle hoeken paars door de hitte van de sensor. Kan niet goed zijn natuurlijk, maar misschien kan je dat oneindig doen, maar misschien is het na 2 keer einde oefening, dat durf ik je niet te zeggen.
Flickr

a90
Forumlid
Forumlid
Foto's bewerken toestaan: Nee

Bericht door a90 » di jul 24 2012 10:37 pm

Waarom is eigenlijk de spiegelvoorontspanning ?

De kans op verstoring van de x minuten durende opname door een opklappende spiegel is toch nihil ?
D50 met 18-55 in een Vanguard tasje en nog wat Nikon spul

A wiser fellow than myself once said "Sometimes you eat the bar and sometimes the bar, well, he eats you"

weimaraner
Clublid
Clublid
Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Bericht door weimaraner » di jul 24 2012 11:24 pm

Wat betreft de layers in Photoshop klopt wat je zegt, echter 30 seconden is te weinig.
Hoeft niet, als je maar voldoende opnames achter elkaar maakt en stapelt in Photoshop of een ander bewerkingsprogramma kun je zelfs met sluitertijden van bijvoorbeeld 15 seconden werken.
De kans op verstoring van de x minuten durende opname door een opklappende spiegel is toch nihil ?
Klopt, maar toch gebruik ik het zelf wel altijd. Nihil is immers nog steeds geen nul dus al is de kans klein dat het iets uitmaakt zou ik het toch zeker gebruiken, helemaal als je de opname maakt door het combineren van meerdere beelden met niet al te lange sluitertijden.
Ik gebruik het zelf overigens altijd bij het maken van lange sluitertijd opnames, baat het niet dan schaadt het niet. :)

Jasper
Forumlid
Forumlid
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Bericht door Jasper » di jul 24 2012 11:35 pm

Ik zou even experimenteren met long ex NR.
Er bestaat de kans dat sterren er door weg gefilterd worden.
Groeten, Jasper.
Flickr

iJoost

Bericht door iJoost » wo jul 25 2012 10:19 am

Ehm... nee, die kans bestaat niet. Hij doet een tweede onbelichte opname van dezelfde lengte (daar zullen o.a. de genoemde paarse hoeken in staan) en die trekt ie daarna van de eerste af. In die tweede staan de sterren niet, in die eerste staan de sterren wel. Dus die sterren raak je daar echt niet door kwijt. Alleen wat in beide opnamen zit (zoals de paarse hoeken) wordt verwijderd.

Jeroen4300

Bericht door Jeroen4300 » wo jul 25 2012 10:38 am

Gisteren geen ster gezien, behalve toen ik met mijn ogen gesloten in mijn bed lag dan :frown:
Vanavond 2e poging. Moet tot 00:30 werken, bij thuiskomst eens even weer mijn best gaan doen :wink:

Mvg

Jeroen

Plaats reactie

Terug naar “Vragen en tips over foto's en fotograferen”