Na een tijdje lopen zoeken op dit forum met de handige zoekfunctie en nog wat speurwerk op internet, kom ik er helaas nog steeds niet uit.
Vandaar dat ik dit nieuwe topic open (excuses als ik iets over het hoofd heb gezien)
Inmiddels een goed statief en een afstandsbediening te hebben aangeschaft, wil ik wat meer doen met donkere omstandigheden.
Aangezien het weer het (eindelijk) toelaat, wil ik vanavond proberen om een mooie foto te maken van de sterrenhemel.
Zelf heb ik al begrepen dat je het beste kunt kiezen voor ISO100 als je op een statief werkt. De sluitertijd mag dan niet meer uitmaken (bulb), want je kunt em net zolang openzetten als je wilt in combinatie met de afstandsbediening en spiegelvoorontspanning (leuk woord voor galgje-ik ben van oude stempel;) ).
Voor diafragma lees ik meerdere berichten. De één beweerd dat je niet hoger moet gaan dan f/11 en vervolgens lees ik f/22. Ik begrijp hoe kleiner het diafragma ingesteld wordt, hoe langer de sluitertijd moet zijn.
Zo kwam ik hier een artikel tegen waarin een tabel staat vermeld met de diafragma, ISO en sluitertijden.
Dit geld echter voor een maansverduistering.
Echt verwarrend wordt het wanneer je leest over de zogenoemde 'sweet spot' dat je objectief op een hogere waarde dus juist minder scherp is naarmate je het diafragma verder dicht zet (dus hogere F-waarde)
En dan de bulb functie.... Is dat gewoon kwestie van schatten of proberen? 5 minuten of 30 minuten of 15? kan me voorstellen dat een verschil van 25 minuten nogal wat teweeg kan brengen qua over- of onderbelichting.
Misschien heeft iemand ervaring met hetgeen wat ik wil proberen vanavond en kan me een paar handige richtlijnen/tips geven, alvorens een 'trial & error-sessie' te starten.
Bij voorbaat alvast mijn hartelijke dank....
Mvg,
Jeroen