Witte streep D80

Discussies over fotografie met de D70, D70s, D80, D90, en D7x00 serie. Nikon's semi-pro lijn met een DX-formaat sensor.
kvdm

Witte streep D80

Bericht door kvdm » za jul 28 2012 9:47 pm

Hallo mensen,

Ik ben net nieuw hier, maar kom wel meteen met een vraag. Ik heb namelijk een Nikon D80 met een AF-S DX Nikkor 18-200 mm f/3.5-5.6 G ED VR (dus niet de nieuwe versie, maar de eerste versie). Het probleem waar ik nu tegenaan loop is (behalve een hot pixel) een vage witte horizontale streep iets onder het midden van mijn foto's. Deze streep loopt van de linkerkant tot ongeveer het midden van de foto. Op zich is het achteraf wel enigszins weg te werken, maar of dat nou zo ideaal is... Bijgevoegd heb ik een link naar de foto waarop het te zien is: https://www.dropbox.com/s/0voqovrrka148gg/DSC_6166.JPG. De gebruikte instellingen bij deze foto zijn: f/5.3, ISO 400, sluitertijd 0,62 sec en logischerwijs zonder flits.
Maar ook met allerlei andere instellingen krijg ik hetzelfde probleem.De ene keer is het natuurlijk zichtbaarder dan de andere keer vanwege de (lichte) achtergrond. Maar heeft iemand enig idee waar dit aan zou kunnen liggen? Ik heb deze combinatie van body en lens al een aantal jaar en heb het nog niet schoon laten maken. Zou dat iets kunnen oplossen of is het een technischer probleem? Ik heb namelijk wel ergens op internet gelezen dat er mogelijk iets met de sluiter zou kunnen zijn, maar ik heb er geen foto's van gezien en weet dus niet zeker of dit hetzelfde probleem is. Als jullie wat weten dan hoor ik het graag! Als je meer wilt weten dan hoor ik het ook graag! ;)
Gegroet,

Kaj

Léon Obers
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: *****

Re: Witte streep D80

Bericht door Léon Obers » za jul 28 2012 10:31 pm

Beetje inlezen in het forum als nieuweling kan nooit kwaad:
http://www.nikon-club-nederland.nl/foru ... 18&t=41575" onclick="window.open(this.href);return false;

Mocht het toch een probleem met de sensor of elektronica zijn heb je met een D80 in ieder geval geen garantie meer en is het de vraag of repareren nog wel zin heeft.
Vriendelijke groet, Léon Obers

kvdm

Bericht door kvdm » zo jul 29 2012 12:15 am

Dank je voor je reactie, ik kon het niet zo snel vinden, ondanks dat ik al wel gezocht had. Hoe dan ook, ik ga het eens proberen met een ander kaartje want het is precies hetzelfde probleem. En nu ik even terugdenk aan een aantal weken geleden, toen kreeg ik al eens een melding dat een foto 'corrupted' was. Dus misschien dat dat al een voorteken was. Ik hou jullie op de hoogte!
Gegroet,

Kaj

kvdm

Bericht door kvdm » zo jul 29 2012 2:54 pm

Ondertussen heb ik verschillende (merken) SD-kaartjes geprobeerd, helaas geven ze allemaal in meer of mindere mate de streep in beeld. Als ik het goed begrijp is het dus een serieuzer probleem? Is (laten) schoonmaken nog een optie? Zou dat nog iets uit kunnen halen?

a vgastel
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Ja

Bericht door a vgastel » zo jul 29 2012 2:58 pm

Je zou een kunnen informeren voor een advies bij nikon in beverwijk of bij de firma camtech.
Heb hier goede ervaringen mee.
Zij geven een goed advies .
Drie mogelijk heden
1op sturen voor offerte en dan laten repareren
2 niet repareren kost je dacht 20euro retour naar jouw.
3af zien van reparatie en zij houden hem kost het niets.

http://www.camtech.nl/" onclick="window.open(this.href);return false;
Denk niet dat het met een keer schonmaken op gelost is.
Als je niets vraagt weet je het niet en kunnen de kosten best mee vallen of het is duurder dan moet je een afweging maken.
Niet iedereen heeft honderden euros liggen voor een nuiewe camera hoeveel clicks heeft hij al .
http://www.photome.de/" onclick="window.open(this.href);return false;
Heb je een andere foto waar het duidelijk op te zien is heb je een andere lens geprobeerd.
Laatst gewijzigd door a vgastel op zo jul 29 2012 3:32 pm, 1 keer totaal gewijzigd.
mvgr bert

Nikon D-90 Nikon 7200 met grip 8-105 vr Nikon sb900 TRIOPODc-258t
Nikkor
35 f2D 50f1.8D 851.8D
Tokina 12-24 f/4 AT-X DX (Versie I)
Tokina at-xpro 28-70 1:2.6--2.8 / 17mm 1:3.5 /70-210 1:4-5.6 /35-70ai1:3.5-4.8

Léon Obers
Forumlid
Forumlid

Bericht door Léon Obers » zo jul 29 2012 3:18 pm

kvdm schreef:Als ik het goed begrijp is het dus een serieuzer probleem?
Schoonmaken zal niet zoveel uithalen. Je kunt bij Nikon Beverwijk informeren wat de reparatie zal zijn, maar ik verwacht eerlijk gezegd niet dat het nog de moeite waard zal zijn. (Kostbare reparatiekosten). Bij andere zelfstandige reparateurs informeren zoals Camtech heeft in dit geval weinig zin. Met de reparatie van dit soort mankementen en onderdelen ben je aangewezen op erg specifieke meetapparatuur en expertise om de elektronische circuits door te meten speciaal ontwikkeld voor merk gebonden camera's en modellen. Het merk "Nikon" staat niet in de merkenlijst van Camtech.

a vgastel
Forumlid
Forumlid

Bericht door a vgastel » zo jul 29 2012 3:43 pm

Klopt leon
De laatst keer heb hun gevraagd of zij ook merken deden die niet in de lijst staan zij zeggen van wel .
Het zou geen probleem zijn.
mvgr bert

Nikkor
35 f2D 50f1.8D 851.8D

Léon Obers
Forumlid
Forumlid

Bericht door Léon Obers » zo jul 29 2012 4:28 pm

Maar dit soort specifieke reparaties zou ik toch echt niet bij hun laten uitvoeren. Camtech beschikt wellicht niet eens over de benodigde apparatuur en expertise om dat uit te kunnen voeren. Zoals gesteld, de interne elektronische techniek van camera's is zodanig specifiek, dat je daar op die cameramodellen afgestemde meetapparatuur voor nodig hebt om die circuits door te kunnen meten. Nikon zal de benodigde apparatuur en software meetprogramma's om die boards door te meten echt niet zomaar aan onafhankelijke reparateurs ter beschikking stellen. Ik verwacht eerlijk gezegd ook niet dat Camtech een dergelijke reparatie überhaupt aanneemt.
Dat je daar met een oud Nikon lensje naar toe kunt gaan, of misschien met een oude Nikon F camera, wat uit elkaar gehaald wordt, schoongemaakt en weer in elkaar gezet wordt. Leuk, maar dat is iets anders als de specifieke workflow wat er komt kijken bij een processor gestuurde camera waar de problemen in die elektronica zit.

Buckwheat
Forumlid
Forumlid

Bericht door Buckwheat » ma jul 30 2012 2:29 pm

Gefeliciteerd je sensor is defect stuck pixel array. Mijn D80 heeft dit probleem ook ineens,
De streep is beter zichtbaar bij hoge ISO waarden, het heeft wel iets zin om lagere ISO waardes te selecteren in plaats van de auto ISO.
Schoonmaken heeft geen zin, het zit in de sensor zelf, ook vrijwel onmogelijk om deze automatisch uit te filteren.
Nikon D610 | 50mm 1.4D | 85mm 1.8G | AF-S 24-85 f/3.5-4.5 VR | AF-S 18-35 f/3.5-4.5G ED | SB700 Speedlight.

kvdm

Bericht door kvdm » ma jul 30 2012 9:08 pm

Hmmm, dat klinkt allemaal niet veelbelovend. Ik heb zelf ondertussen mailcontact gehad met de firma waar ik hem in 2008 heb aangeschaft: Konijnenberg. Zij hebben het ook over een rij dode pixels, net als Buckwheat. Ze willen hem wel onderzoeken en een offerte opstellen, maar dat kost je in ieder geval al 50 euro aan onderzoekskosten. Dus ik twijfel wat dat betreft ook of ik hem nog wel zou laten maken. Maar, ik heb even in mijn archief gezocht en zag toen dat er op foto's van 2010 al hetzelfde te zien was. Toen was het mij alleen nooit zo opgevallen omdat ik nooit grote ladingen foto's tegelijk langs zag komen. Recent ben ik bezig geweest met een partij van +/- 500 foto's te bekijken/bewerken, zodoende dat de streep me opviel. Ik probeer dus nu alsnog te kijken of ik iets kan regelen met de verkoper. Nu heb ik slechts +/- 6800 foto's in totaal gemaakt. Is niet heel veel geloof ik. Sterker nog, in 2010 stond de teller op +/- 3000.
Ik heb helaas geen andere lens die ik kan proberen. Ik kan wel nog een duidelijkere foto geven, bij deze:https://www.dropbox.com/s/ew2tbk72wf5skub/DSC_6061.JPG

Ik hoop dat ik iets positiefs hoor van Konijnenberg, ik hou jullie op de hoogte.

a vgastel
Forumlid
Forumlid

Bericht door a vgastel » ma jul 30 2012 11:30 pm

ja inderdaad 3cm onder de knop van de bloem naar links.
6800clkis is weinig :?:
mvgr bert

Nikkor
35 f2D 50f1.8D 851.8D

Voormalig clublid

Bericht door Voormalig clublid » di jul 31 2012 1:15 am

kvdm schreef:Hmmm, dat klinkt allemaal niet veelbelovend. Ik heb zelf ondertussen mailcontact gehad met de firma waar ik hem in 2008 heb aangeschaft: Konijnenberg. Zij hebben het ook over een rij dode pixels, net als Buckwheat. Ze willen hem wel onderzoeken en een offerte opstellen, maar dat kost je in ieder geval al 50 euro aan onderzoekskosten. Dus ik twijfel wat dat betreft ook of ik hem nog wel zou laten maken. Maar, ik heb even in mijn archief gezocht en zag toen dat er op foto's van 2010 al hetzelfde te zien was. Toen was het mij alleen nooit zo opgevallen omdat ik nooit grote ladingen foto's tegelijk langs zag komen. Recent ben ik bezig geweest met een partij van +/- 500 foto's te bekijken/bewerken, zodoende dat de streep me opviel. Ik probeer dus nu alsnog te kijken of ik iets kan regelen met de verkoper. Nu heb ik slechts +/- 6800 foto's in totaal gemaakt. Is niet heel veel geloof ik. Sterker nog, in 2010 stond de teller op +/- 3000.
Ik heb helaas geen andere lens die ik kan proberen. Ik kan wel nog een duidelijkere foto geven, bij deze:https://www.dropbox.com/s/ew2tbk72wf5skub/DSC_6061.JPG

Ik hoop dat ik iets positiefs hoor van Konijnenberg, ik hou jullie op de hoogte.
Als je nu al € 50,00 kwijt ben aan onderzoek, zoals ze het zeggen.
Dan is er maar EEN oplossing.
Leg er rond de € 75,00 erbij en kijk eens hier en op MP naar een tweedehands Nikon D70S
Dit is dus goedkoper, dan een onderzoek laten uitvoeren en dat je camera niet meer te repareren is., weg € 50,00.

Léon Obers
Forumlid
Forumlid

Bericht door Léon Obers » di jul 31 2012 3:18 am

Casanova56 schreef: Als je nu al € 50,00 kwijt ben aan onderzoek, zoals ze het zeggen.
Leg er rond de € 75,00 erbij en kijk eens hier en op MP naar een tweedehands Nikon D70S
Een oudere camera dan de D80 lijkt me geen zinvolle optie.

a vgastel
Forumlid
Forumlid

Bericht door a vgastel » di jul 31 2012 7:18 am

+1 kijk voor een andere camera.
mvgr bert

Nikkor
35 f2D 50f1.8D 851.8D

Voormalig clublid

Bericht door Voormalig clublid » di jul 31 2012 9:35 am

Léon Obers schreef:
Casanova56 schreef: Als je nu al € 50,00 kwijt ben aan onderzoek, zoals ze het zeggen.
Een oudere camera dan de D80 lijkt me geen zinvolle optie.
Beter ff goedkoop een oudere camera kopen, kan je toch weer foto's maken.
Je kan dan op je gemak naar een andere duurdere camera kijken, zekers als je om je portemonnee moet denken.
Ja, ik ben vorig over gestapt van een Nikon F90X naar een Nikon D70S, was dus mijn eerste Digitale camera en heb in mei van dit jaar een Nikon D3200 gekocht.

Plaats reactie

Terug naar “D70(s), D80, D90, D7x00”