[Update betere kwaliteit] ]Van vandaag!

Dit subforum is de plek waar jij foto’s kan plaatsen om feedback te krijgen én te geven.
Plaats reactie
Christhaa
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Ja

[Update betere kwaliteit] ]Van vandaag!

Bericht door Christhaa » di jul 31 2012 8:54 pm

Ben vandaag weer op gepad geweest met een prachtig model.
Er kwam zelf zomaar een mannelijke foto bij op een aantal 'kiekjes'

wat vinden jullie? Ik zou graag meningen en opbouwende kritiek willen complimenten zijn natuurlijk ook welkom hihi!

PS: de links zijn van facebook die haalt me kwaliteit nog al omlaag!

foto 1:
Afbeelding

foto 2:
Afbeelding

foto 3:
Afbeelding

Foto 4:
Afbeelding

foto 5:
Afbeelding
Laatst gewijzigd door Christhaa op wo aug 01 2012 1:50 pm, 2 keer totaal gewijzigd.
Met vriendelijke Groet

Christha

----------------------------------------------------

http://www.fotografechristha.nl
http://www.facebook.nl/fotografechristha

Skippy
Moderator
Moderator
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Re: Van vandaag!

Bericht door Skippy » di jul 31 2012 9:16 pm

Eerste gedachte bij mij, waarom zijn de foto's van je onderwerp Mijn stijl wel scherp en deze niet?

Foto 1; storend zijn de verschillende kleuren rood van de bank. Weinig doortekening in de jurk. Pose vind ik niet echt bijzonder.
Foto 2; door het gekozen standpunt kloppen de lichaamsverhoudingen niet. Hier had ik de jongen en het meisje samen in de lens laten kijken, op deze manier beelden ze geen gemeenschappelijke band uit.
Foto 3; de beenhouding wringt. Hier had ik het voorste been liggend en het achterste been opgetrokken willen zien. En dan een passende, afwijkende (van de andere foto's) blik, meer uitdagend.
Foto 4; ook hier vreemde lichaamsverhoudingen. Benen ogen te groot t.o.v. romp. Welk brandpunt heb je hier gebruikt? Minder dan 85mm? Meer tele levert betere verhoudingen. Schaduw links van lichaam verhult lichaamsvorm. Extra licht van links had dit voorkomen net zoals schaduw onder kin.

Christhaa
Forumlid
Forumlid

Bericht door Christhaa » di jul 31 2012 11:44 pm

Skippy schreef:Eerste gedachte bij mij, waarom zijn de foto's van je onderwerp Mijn stijl wel scherp en deze niet?.
Deze kwamen van facebook mijn styl van hyves :)
Skippy schreef: Foto 2; door het gekozen standpunt kloppen de lichaamsverhoudingen niet. Hier had ik de jongen en het meisje samen in de lens laten kijken, op deze manier beelden ze geen gemeenschappelijke band uit.
Deze jongen was 2 meter en de jonge dame 1,70m.
Skippy schreef: Foto 4; ook hier vreemde lichaamsverhoudingen. Benen ogen te groot t.o.v. romp. Welk brandpunt heb je hier gebruikt? Minder dan 85mm? Meer tele levert betere verhoudingen. Schaduw links van lichaam verhult lichaamsvorm. Extra licht van links had dit voorkomen net zoals schaduw onder kin.
Deze jonge dame heeft zo ie zo hele lange benen. ik heb 48mm brandpunt genomen.

Bedankt voor tips en comments!
Met vriendelijke Groet

Christha

jac49
Forumlid
Forumlid

Bericht door jac49 » wo aug 01 2012 7:59 am

Vindt deze serie maar matig ,je andere serie was beduidend beter .
Dat de foto's vanuit facebook naar hier geplaatst worden doet niet terzake ,en is ook geen verontschuldiging voor de slechte kwaliteit cq de kleuren en dergelijke.
De rest is al gezegd door andere betrachters.
Jac.
Je ziet vaak wel iets honderd keer-duizend keer,voor je het de allereerste keer werkelijk ziet.

Sorenos
Forumlid
Forumlid

Bericht door Sorenos » wo aug 01 2012 9:49 am

Ik moet me helaas bij de rest aansluiten. En als je het hier uploadt, kan je het met een klein klikje ook op flickr uploaden waarmee je direct betere kwaliteit krijgt. Daarnaast zou ik misschien als ik jou was, proberen de gehele "sessie" dat je maakt, in ongeveer dezelfde stijl houden. Dat maakt het fijner om naar te kijken in plaats van dat er een paar zwart wit zijn en een paar in kleur. Maar dat vind ik zelf. Over de fotografie kan ik zelf verder weinig vertellen omdat ik het zelf nog niet eens kan :lol:

ruud
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: *

Bericht door ruud » wo aug 01 2012 11:33 am

De kwaliteit van facebook foto`s is gewoon slecht.
Wanneer je foto`s naar facebook overzet worden omgezet die naar naar +/- 40 kb , hierdoor gaat veel kwaliteit verloren.
Je onderste foto is maar 36,8 kb om maar wat te noemen , op de manier kan je dus nooit een foto beoordelen.

Christhaa
Forumlid
Forumlid

Re: [Update betere kwalitet] ]Van vandaag!

Bericht door Christhaa » wo aug 01 2012 1:38 pm

Heb het ff over gedaan via hyves, graag zie ik nu meningen :)

Ik doe niet vaak locatie shoots maar wil het ook graag leren vandaar dat ik toevalig de laatste 2 dagen er mee bezig ben geweest :)
Met vriendelijke Groet

Christha

Christhaa
Forumlid
Forumlid

Re: [Update betere kwalitet] ]Van vandaag!

Bericht door Christhaa » wo aug 01 2012 1:39 pm

Thanks voor comments
Met vriendelijke Groet

Christha

Léon Obers
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: *****

Re: [Update betere kwaliteit] ]Van vandaag!

Bericht door Léon Obers » wo aug 01 2012 2:52 pm

Ik vind dit een mindere serie als de andere series elders (waarbij foto 2 en 3 de minste). In alle foto's mis ik een spanningsveld met dat model. De houding, de uitstraling. Het is een mooi meisje, maar ze straalt het niet echt uit.

Technische benadering van de laatste toegevoegde opname 5 is goed, maar ook hier mis ik een spanningsveld met het model. Ze "hangt" teveel met gebogen rug naar achteren (ze zou beter met een rechte rug kunnen zitten, bibs naar achteren, borsten vooruit). Ze wacht af, alsof ze er geen zin in heeft.
Dat heeft mogelijk ook te maken met jezelf als je bezig bent de set met licht fotografisch uit te lichten. Dat is allemaal gedoe eromheen, waarbij je op dat moment niet met het model zelf als mens bezig bent. Dan gaat de aandacht verloren. Op het moment dat je haar dan gaat fotograferen heb je niet de pakkende connectie met het model. Ze heeft wellicht ook minder ervaring als "model" dan dat meisje wat je in de andere serie buiten bij het spoor hebt gefotografeerd.

Eigenlijk kun je beter "andersom" te werk gaan. Proberen meer aandacht aan het model te besteden. De techniek "terloops" erbij te doen, "dat is van ondergeschikt belang" (tenminste zo zou het model dat moeten ervaren). Zie het als een leuke happening, ontspannen waarbij "niets moet". Een model moet zich lekker voelen, zichzelf kunnen zijn. Vandaar kun je ze "aansturen". Dat heeft meer met menselijke interactie te maken dan met fotografie. Moet je leren, gaat niet vanzelf (is dus ook een ontwikkeling in jezelf). Dat is echter wel een goede basis om van te vertrekken.

Kijk ook naar wat het model zo bijzonder maakt, en kijk wat je met die elementen kunt doen. Ze heeft bijv. prachtige lange haren, maar dat zie ik eigenlijk nergens met meer aandacht ervoor in je foto's terug. Dat is ook het spel met het model. Als ze aandacht krijgt om haar mooie haren, stijgt dat zelfvertrouwen en krijg je al direct een meer "trots" gevoel van het model. Komt ze wat meer los, laat ze meer van zichzelf zien. Kom je samen tot betere foto's.
Bedenk, het is altijd een samenspel als je geposeerde opnamen maakt. Voelt het model zich niet helemaal happy, stop er op dat moment dan beter mee. Neem een kop thee (of een cognac :lol: ), ontspan en kijk wat je daarna kunt doen. Het wil overigens niet zeggen dat je minder kritisch je foto's zou moeten maken.

Ten aanzien van "proporties" waar Skippy goede aanmerkingen over geeft:
Skippy schreef: Foto 4; ook hier vreemde lichaamsverhoudingen. Benen ogen te groot t.o.v. romp. Welk brandpunt heb je hier gebruikt? Minder dan 85mm? Meer tele levert betere verhoudingen. Schaduw links van lichaam verhult lichaamsvorm. Extra licht van links had dit voorkomen net zoals schaduw onder kin.
Hier wat aanvullingen waarbij je de vormen met licht en standpuntkeuze bij "portret" kunt manipuleren: http://www.nikon-club-nederland.nl/foru ... 35#p547335" onclick="window.open(this.href);return false;
Wat geldt bij portret, geldt verder ook in de benadering voor alle andere lichaamsdelen.
Vriendelijke groet, Léon Obers

xNicole

Bericht door xNicole » vr aug 03 2012 12:49 pm

Foto 4, wat minder bewerking zou de foto goed doen. Alle foto's eigenlijk wel, maarja dat is een kwestie van smaak. :)

Voormalig clublid

Bericht door Voormalig clublid » vr aug 03 2012 2:33 pm

PS: de links zijn van facebook die haalt me kwaliteit nog al omlaag!

Waarom gebruik je dan niet ptotobucket.com?
Foto's op maat via Paint gemaakt daar geplaatst, kan je met de onderste link hier in plaatsen.

André
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: ***
Contacteer:

Bericht door André » vr aug 03 2012 9:42 pm

Ik heb er (nog) de ballen verstand van, van model fotografie, en durf me ook niet echt te wagen aan commentaar, maar een ding valt me bij nagenoeg al de foto's op en dat is dat deze dame er echt ontzettend veel zin in heeft (niet dus !!!). Kan natuurlijk zijn, dat hier bewust voor gekozen is, maar omdat deze uitdrukking op elke foto terug vind, valt het ontzettend op, en nee in vind dat dus niet mooi.
Fujifilm X-T1 systeemcamera, XF 18-55, XF 55-200, XF 35, XF 56, EF-42 Flitser, VG-XT1 Grip

Verlanglijstje : XF 10-24, XF 23, Donaties zijn nog steeds van harte welkom.

Plaats reactie

Terug naar “Fotobespreking”