Ik vind dit een mindere serie als de andere series elders (waarbij foto 2 en 3 de minste). In alle foto's mis ik een spanningsveld met dat model. De houding, de uitstraling. Het is een mooi meisje, maar ze straalt het niet echt uit.
Technische benadering van de laatste toegevoegde opname 5 is goed, maar ook hier mis ik een spanningsveld met het model. Ze "hangt" teveel met gebogen rug naar achteren (ze zou beter met een rechte rug kunnen zitten, bibs naar achteren, borsten vooruit). Ze wacht af, alsof ze er geen zin in heeft.
Dat heeft mogelijk ook te maken met jezelf als je bezig bent de set met licht fotografisch uit te lichten. Dat is allemaal gedoe eromheen, waarbij je op dat moment niet met het model zelf als mens bezig bent. Dan gaat de aandacht verloren. Op het moment dat je haar dan gaat fotograferen heb je niet de pakkende connectie met het model. Ze heeft wellicht ook minder ervaring als "model" dan dat meisje wat je in de andere serie buiten bij het spoor hebt gefotografeerd.
Eigenlijk kun je beter "andersom" te werk gaan. Proberen meer aandacht aan het model te besteden. De techniek "terloops" erbij te doen, "dat is van ondergeschikt belang" (tenminste zo zou het model dat moeten ervaren). Zie het als een leuke happening, ontspannen waarbij "niets moet". Een model moet zich lekker voelen, zichzelf kunnen zijn. Vandaar kun je ze "aansturen". Dat heeft meer met menselijke interactie te maken dan met fotografie. Moet je leren, gaat niet vanzelf (is dus ook een ontwikkeling in jezelf). Dat is echter wel een goede basis om van te vertrekken.
Kijk ook naar wat het model zo bijzonder maakt, en kijk wat je met die elementen kunt doen. Ze heeft bijv. prachtige lange haren, maar dat zie ik eigenlijk nergens met meer aandacht ervoor in je foto's terug. Dat is ook het spel met het model. Als ze aandacht krijgt om haar mooie haren, stijgt dat zelfvertrouwen en krijg je al direct een meer "trots" gevoel van het model. Komt ze wat meer los, laat ze meer van zichzelf zien. Kom je samen tot betere foto's.
Bedenk, het is altijd een samenspel als je geposeerde opnamen maakt. Voelt het model zich niet helemaal happy, stop er op dat moment dan beter mee. Neem een kop thee (of een cognac

), ontspan en kijk wat je daarna kunt doen. Het wil overigens niet zeggen dat je minder kritisch je foto's zou moeten maken.
Ten aanzien van "proporties" waar Skippy goede aanmerkingen over geeft:
Skippy schreef:
Foto 4; ook hier vreemde lichaamsverhoudingen. Benen ogen te groot t.o.v. romp. Welk brandpunt heb je hier gebruikt? Minder dan 85mm? Meer tele levert betere verhoudingen. Schaduw links van lichaam verhult lichaamsvorm. Extra licht van links had dit voorkomen net zoals schaduw onder kin.
Hier wat aanvullingen waarbij je de vormen met licht en standpuntkeuze bij "portret" kunt manipuleren:
http://www.nikon-club-nederland.nl/foru ... 35#p547335" onclick="window.open(this.href);return false;
Wat geldt bij portret, geldt verder ook in de benadering voor alle andere lichaamsdelen.