Aantal clicks bekijken op Nikon D90

Discussies over fotografie met de D70, D70s, D80, D90, en D7x00 serie. Nikon's semi-pro lijn met een DX-formaat sensor.
tim62
Clublid
Clublid
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Re: Aantal clicks bekijken op Nikon D90

Bericht door tim62 » vr aug 03 2012 12:00 pm

Anders had je nu een tweede hands voor een nieuwe prijs toch??
Ja, dat was in principe al vervelend, maar het ergste vond ik dat de klacht waarom de eerste eigenaar de camera had teruggebracht (oliespatten op de sensor) ook niet was verholpen. Dus: iemand klaagt, winkelier neemt camera in en verkoopt 'm nog geen week later als nieuw zonder iets aan de klacht te doen. Als je zo je geld moet verdienen :roll:

@ Léon: punt is dat ook bij mijn D80 om (voor mij) onverklaarbare reden na iets meer dan 1500 opnamen de shutter count weer op 0 is begonnen. Dus bij mijn beide Nikon-camera's is dit gebeurd, een keer "vanzelf" en een keer na ingrijpen van de winkelier (neem niet aan dat hij in die paar dagen naar het Nikon-servicecentrum is geweest om daar te laten resetten - zeker omdat ook het mankement niet bleek te zijn verholpen). Maar je zult wel gelijk hebben dat bij de meeste camera's het getal wel klopt...
Bekijk mijn foto's op ∞500px

Léon Obers
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: *****

Bericht door Léon Obers » vr aug 03 2012 12:08 pm

tim62 schreef:en een keer na ingrijpen van de winkelier (neem niet aan dat hij in die paar dagen naar het Nikon-servicecentrum is geweest om daar te laten resetten
Waarom zou dat niet kunnen? Grote zaken sturen misschien wel wekelijks spullen naar Nikon Service. Enerzijds gewoon reparaties wat mensen komen aanbieden, anderzijds camera's die om een of andere manier worden teruggebracht.
Met name bij internetaankopen kunnen mensen binnen 7 dagen hun artikelen zonder opgave van redenen terugsturen. Bij dat soort zaken komen wekelijks artikelen ook weer terug van mensen die zich bij nader inzien toch bedenken. Misschien wordt er standaard wel eerst een algemene check gedaan voordat het opnieuw in de verkoop wordt gebracht. Jij denkt toch zeker niet dat spullen die terugkomen niet meer opnieuw zouden worden verkocht?
Vriendelijke groet, Léon Obers

tim62
Clublid
Clublid
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Bericht door tim62 » vr aug 03 2012 12:20 pm

@Léon: Ja, ik kan me voorstellen dat een nauwelijks gebruikt toestel dat is teruggebracht weer wordt verkocht als nieuw. Deze was m.i. niet nauwelijks gebruikt (ruim vier maanden, 3500 opnames) en ingenomen na een klacht - dat doe je als winkelier ook niet zomaar, hij had ook de camera op kunnen sturen naar het servicecentrum; het was binnen de garantietermijn. Bovendien was er niets met de klacht gedaan toen hij de camera na vijf dagen weer aan mij verkocht. Ook was de reactie van de winkelier tegen mij zeer vaag (hij zei bijvoorbeeld niet dat hij met de camera naar het Nikon servicecenter was geweest, alleen dat hij geen idee had hoe dit had kunnen gebeuren). Verder ga je niet in op mijn voorbeeld van de D80.

Maar goed, het gaat in dit draadje over shutter counts, niet over slechte ervaringen met winkeliers. Ik was gewoon benieuwd of ook andere mensen soortgelijke ervaringen hadden met de shutter count, en hoe deze al dan niet beïnvloed kan worden.
Bekijk mijn foto's op ∞500px

mpvk
Clublid
Clublid
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Bericht door mpvk » vr aug 03 2012 1:04 pm

Als extra check zou je een vergelijking kunnen maken tussen de data bij "Dir number" en "file number" en de "shuttercount". Mocht er uberhaupt een reset van de shutter-count plaatsvinden (om wat voor reden dan ook) zal je deze moeten kunnen terug rekenen vanuit het aantal files (ala Canon).
Marcel

Nikon D700 / AF-S 24-70 mm f/2.8 ED / AF-S 70 -200 mm f/2.8 ED VRII / SB-600 (2x)
Nikon D70 / 35 - 70mm f/ 3.3-4.5 / Nikon Fun Fun set (fisheye en 400mm tele)

Léon Obers
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: *****

Bericht door Léon Obers » vr aug 03 2012 1:09 pm

tim62 schreef:Verder ga je niet in op mijn voorbeeld van de D80.
Wat zou ik daar dan op kunnen zeggen?
Er kan altijd een of andere storing voorkomen waarbij ineens iets onverwacht gebeurt wat niet is te verklaren.
In het verleden heb ook wel eens een vastloper met een Nikon D1x gehad. Gekke niet leesbare menu's. Camera reageerde niet, ik kon er helemaal niets mee. Na enkele dagen weer even onverwachts opgeheven zoals het was opgekomen. Nooit meer last van gehad. En dan?

In jouw geval het enige waar je zeker van bent is het overeenkomend serienummer van de camera van een gebruiker voorheen, en daarna bij jouw. Dat het gebeurde en de kennelijke procedure niet klopt, OK, maar welke route een camera daarbij wel of niet heeft afgelegd, wat waar wel of niet is gecheckt is verder niet te achterhalen.
Vriendelijke groet, Léon Obers

Plaats reactie

Terug naar “D70(s), D80, D90, D7x00”