Fotograferen zwarte hondjes

Wanneer u vragen heeft over foto's dan wel het fotograferen zelf, of wanneer u juist tips daarover heeft, dan kunt u deze hier kwijt.
a vgastel
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Ja

Re: Fotograferen zwarte hondjes

Bericht door a vgastel » za aug 11 2012 12:45 pm

Angelique schreef:Allemaal bedankt voor julle reacties en tips!
Ik moet nog heel wat leren haha... maar lijkt me enorm leuk.

Ik zie zo vaak mensen lopen met een ontzettende mooie camera en ze fotograveren alleen maar op de auto stand.
Dit vind ik zo jammer want er zijn zoveel mogelijkheden met de camera.
Dit is voor mij een uitdaging!.

Bert ik ga je linkjes deze week eens even op mijn gemak doorlezen.
Lees dit topic ook eens en haal hier je voor deel uit.
http://www.nikon-club-nederland.nl/foru ... =35&t=7462" onclick="window.open(this.href);return false;
mvgr bert

Nikon D-90 Nikon 7200 met grip 8-105 vr Nikon sb900 TRIOPODc-258t
Nikkor
35 f2D 50f1.8D 851.8D
Tokina 12-24 f/4 AT-X DX (Versie I)
Tokina at-xpro 28-70 1:2.6--2.8 / 17mm 1:3.5 /70-210 1:4-5.6 /35-70ai1:3.5-4.8

Angelique
Forumlid
Forumlid
Contacteer:

Bericht door Angelique » za aug 11 2012 7:01 pm

Dank je wel Bert, ga ik bekijken.

Ben vanmiddag maar eens weer even aan het proberen gegaan....
En volgensmij is dit al veel beter of niet?

Afbeelding
Groetjes Angelique

Nikon D3100 18-55VR / AF-S 55-300 mm - f/4-5.6G ED VR DX
http://angeliquedalhoeven.weebly.com/index.html" onclick="window.open(this.href);return false;

a vgastel
Forumlid
Forumlid

Bericht door a vgastel » ma aug 13 2012 12:42 pm

JA , is veel beter.
zie je histogram.
Wat zijn je exif gegevens
mvgr bert

Nikkor
35 f2D 50f1.8D 851.8D

Angelique
Forumlid
Forumlid
Contacteer:

Bericht door Angelique » di aug 14 2012 2:56 pm

a vgastel schreef:JA , is veel beter.
zie je histogram.
Hoe kan ik dit zien? :oops:
Groetjes Angelique

http://angeliquedalhoeven.weebly.com/index.html" onclick="window.open(this.href);return false;

renata
Clublid
Clublid
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Bericht door renata » di aug 14 2012 3:31 pm

Hoi Angelique,

Zo te zien heb je een nestje en heb je al leuke foto's gemaakt! Zwarte honden zijn inderdaad heel lastig vast te leggen. Je hebt al een voorraad naslagwerk opgekregen, daar zul je veel aan hebben. Ik heb zelf 2 zwarte honden en regelmatig een nestje in huis. Het fotograferen buiten is heel goed te doen met natuurlijk licht en vooral goed scherp stellen op de ogen. Ik gebruik altijd matrixmeting. Wanneer je de ingebouwde flits gebruikt "slaan" de hondjes altijd grijs uit. Het lukt me wel met de SB 900 (externe flitser) in TTL stand. Je belicht dan alleen bij wat er in de ruimte aan licht tekort is en je kunt de lichtbundel dan ook via het plafond laten weerkaatsen, hetgeen weer veel minder reflectie van de vacht geeft. Als je flitst moet je ook echt de witbalans op het flitssymbool zetten, want anders zit er over alle foto's een blauwe gloed. Heb je geen losse flitser, dan zou ik alleen bij daglicht ( het liefst gefilterd licht) foto's maken, die geven dan het mooiste resultaat.
Succes met je opnames en veel plezier met de pups!

groetjes, Renata

frankreiz
Clublid
Clublid
Contacteer:

Bericht door frankreiz » di aug 14 2012 7:42 pm

Ook ik ben druk doende om zwarte hondjes zo natuurlijk mogelijk op de foto te krijgen. Gelukkig heb ik ook mijn eigen model, die dit alles gewillig toelaat.

Tot op heden gebruik ik buiten geen flits. Wel binnen zoals je in mijn eigen draadje kan lezen.

http://www.nikon-club-nederland.nl/foru ... 35&t=41816

Zoals ik het doe.. (en ik leer elke dag weer bij-:)
Ten eerste schiet ik alles in RAW omdat ik hiermee meer kan in bijv Lightroom qua optimaliseren van de foto.
Witbalans op standje auto. Kun je later in LR aanpassen.
ISO is afhankelijk van de licht omstandigheden en Binnen of Buiten / Licht of Donker..
Buiten S stand (sluitertijd prioriteit) en dan maar eens beginnen met 1/250s afhankelijk van de bewegelijkheid vd hondjes. bewegen ze snel dan sluitertijd verhogen. Niet vergeten het histogram op je camera te bekijken of de belichting goed is. Eventueel ISO verhogen of ISO op auto zetten.
Binnen A stand (diafragma voorkeuze) met flitser (liefst los van de camera). Om te beginnen met diafragma f/8 i.v.m. de optimale scherpte, maar in de praktijk zal je wel een lager f getal gebruiken i.v.m. de licht omstandigheden maar ook omdat je achtergrond dan wat onscherp wordt (minder scherpte diepte).
ISO200 en natuurlijk weer het histogram bekijken voor de juiste belichting. Bewegen de hondjes binnen erg veel dan kun je ook op S overschakelen (maar dit blijft lastig in combinatie met een flitser zie mijn draadje waar ik veel tips heb gekregen).

En veel, heel veel oefenen. Gewoon lekker alle standen van de camera uit proberen.

Ik kijk uit naar de volgende serie..
Nikon Z8 / Nikon D850 / NikonD4s / 2x SB800 / SU800 / Nikon 200-500/5.6 E AF-S ED VR / Nikon 70-200/2.8 VR AF-S II / AF-S Nikon 24-70/2.8ED / Manfrotto 055XPROB+488RC2 / Sirui PH-20 Gimbal Head
http://www.frankreiz.nl
https://flic.kr/s/aHskv4XYUV

george013

Bericht door george013 » di aug 14 2012 7:54 pm

@frankreiz,
Dit geld voor hondjes. Het onderwerp is zwarte hondjes. Je moet je belichting aanpassen afhankelijk van de input die dat zwarte hondje heeft op de belichtingsmeter. Of te wel komt hij pontificaal voor in het beeld. Onderbelichten, net zoals je bij sneeuw moet overbelichten.
George

a vgastel
Forumlid
Forumlid

Bericht door a vgastel » di aug 14 2012 9:06 pm

Angelique schreef:
a vgastel schreef:JA , is veel beter.
zie je histogram.
Hoe kan ik dit zien? :oops:
klik op je foto zie je rechts een foto klik onder op het histogram hier staan je srgb kleuren het zelfde als op je camera.
Zo kan je je belichting controleren kijjk eens bij de tips die je gekregen hebt.
Vergelijk deze gegevens eens met je andere fotos ook je histogram.
In de map staan rechts je gegevens van de fotos.
Als je de foto op je scherm hebt zie je ze staan.
mvgr bert

Nikkor
35 f2D 50f1.8D 851.8D

frankreiz
Clublid
Clublid
Contacteer:

Bericht door frankreiz » di aug 14 2012 9:43 pm

george013 schreef:@frankreiz,
Dit geld voor hondjes. Het onderwerp is zwarte hondjes. Je moet je belichting aanpassen afhankelijk van de input die dat zwarte hondje heeft op de belichtingsmeter. Of te wel komt hij pontificaal voor in het beeld. Onderbelichten, net zoals je bij sneeuw moet overbelichten.
George
@George
Inderdaad geld dit voor hondjes, maar ook voor zwarte hondjes. En zoals ik reeds vermelde, passende bij dit onderwerp heb ik ook een zwart hondje wat ik zeer regelmatig fotografeer.

Ik maak weinig gebruik van onderbelichten bij mijn zwarte hondje omdat ik dan te veel detail van de mooie vacht verlies. Natuurlijk wel afhankelijk van de omstandigheden. De omstandigheden waar ik (zwarte)honden vaak fotografeer is in een bosrijke omgeving dus meestal niet overdreven veel licht.
In het open veld of in de tuin midden op de dag met volop zon, ja dan wel onderbelichten..

Maar per definitie 'onderbelichten' zeg ik nee. Is m.i. echt afhankelijk van de omstandigheden.

Dit is mijn bescheiden mening (maar zoals gezegd, ik leer nog elke dag bij, maar ben inmiddels tevreden over de foto's van mijn zwarte Markiesje:-)
Nikon Z8 / Nikon D850 / NikonD4s / 2x SB800 / SU800 / Nikon 200-500/5.6 E AF-S ED VR / Nikon 70-200/2.8 VR AF-S II / AF-S Nikon 24-70/2.8ED / Manfrotto 055XPROB+488RC2 / Sirui PH-20 Gimbal Head
http://www.frankreiz.nl
https://flic.kr/s/aHskv4XYUV

george013

Bericht door george013 » di aug 14 2012 10:57 pm

Het is ook zo als Matthieu het stelt. Je belichtingsmeter gaat uit van een gemiddelde reflectie van 18%. Zwart reflecteert minder dan wit.
De meter meet een hoeveelheid licht en zegt bij zich zelf: dit is goed, deze waarde moet verwerkt worden zodanig dat deze midden in het histogram moet vallen. Simpel gezegd. Fotografeer je veel sneeuw, wit en veel reflectie, dan wordt dit beeld ook naar het midden geschoven terwijl het op je histogram eigenlijk helemaal rechts moet liggen. Dit dwing je af door over te belichten.

Met zwarte hondjes, beeldvullend en mag ook wat anders zijn, heb je hetzelfde. Dan moet je het beeld naar links dwingen in je histogram door onder te belichten.

Zoek maar eens de moeilijkheden op met bruidsfotografie, zwart pak en witte jurk, of Afrikaans en Europees.

Ik leer ook elke dag. Daar is niets mis mee.

George

Matthieu
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: *****
Contacteer:

Bericht door Matthieu » di aug 14 2012 11:17 pm

Aansluitend op George....
Het beste zou zijn en ook de stelling van over- en onderbelichten beevestigen
door niet het gereflecteerde licht te meten (wat je camera doet) maar het opvallende\
licht meten .....en dat doe je met een lichtmeter.... dan is zwart altijd zwart en wit blijft wit.
Nikon D3 + D3s + 14-24 + 24-70 + 50 + 105 + 70-300 VR + SB-700 +Elinchrome flitskoppen en boxen + nog meer

Kijken doe je met je ogen, fotograferen met je hart

www.matthieuverhoeven.nl
Kunstsite Matthieu
Flickr Matthieu
Laatste boek Matthieu

JDPix
Clublid
Clublid
Ervaringsniveau: ***
Contacteer:

Bericht door JDPix » wo aug 15 2012 3:57 pm

Wat voor zwarte hondjes geldt, geldt ook voor de schoorsteenveger.
Ik heb eens geprobeerd om een schoorsteenveger in het Zwarte Woud te fotograferen zonder belichtingscorrectie. En wat denk je...? Niets te zien...alles grijs.
( :lol: )
Groeten, Johan

Foto's:
https://jdroog.myportfolio.com

Angelique
Forumlid
Forumlid
Contacteer:

Bericht door Angelique » do aug 16 2012 3:10 pm

Bedankt allemaal voor jullie reacties en tips!
Ik ben al een beetje aan het spelen geweest met de dingen die ik begrijp.....
Heel veel termen zijn voor mij nog abracadabra :o maar dat komt vanzelf wel!
Groetjes Angelique

Plaats reactie

Terug naar “Vragen en tips over foto's en fotograferen”