Ook ik ben druk doende om zwarte hondjes zo natuurlijk mogelijk op de foto te krijgen. Gelukkig heb ik ook mijn eigen model, die dit alles gewillig toelaat.
Tot op heden gebruik ik buiten geen flits. Wel binnen zoals je in mijn eigen draadje kan lezen.
http://www.nikon-club-nederland.nl/foru ... 35&t=41816
Zoals ik het doe.. (en ik leer elke dag weer bij-:)
Ten eerste schiet ik alles in RAW omdat ik hiermee meer kan in bijv Lightroom qua optimaliseren van de foto.
Witbalans op standje auto. Kun je later in LR aanpassen.
ISO is afhankelijk van de licht omstandigheden en Binnen of Buiten / Licht of Donker..
Buiten S stand (sluitertijd prioriteit) en dan maar eens beginnen met 1/250s afhankelijk van de bewegelijkheid vd hondjes. bewegen ze snel dan sluitertijd verhogen. Niet vergeten het histogram op je camera te bekijken of de belichting goed is. Eventueel ISO verhogen of ISO op auto zetten.
Binnen A stand (diafragma voorkeuze) met flitser (liefst los van de camera). Om te beginnen met diafragma f/8 i.v.m. de optimale scherpte, maar in de praktijk zal je wel een lager f getal gebruiken i.v.m. de licht omstandigheden maar ook omdat je achtergrond dan wat onscherp wordt (minder scherpte diepte).
ISO200 en natuurlijk weer het histogram bekijken voor de juiste belichting. Bewegen de hondjes binnen erg veel dan kun je ook op S overschakelen (maar dit blijft lastig in combinatie met een flitser zie mijn draadje waar ik veel tips heb gekregen).
En veel, heel veel oefenen. Gewoon lekker alle standen van de camera uit proberen.
Ik kijk uit naar de volgende serie..