Welk objectief??

Discussies over al het andere dat je bij fotografie nodig hebt. Denk aan tassen, filters, etc.
evertfoto

Bericht door evertfoto » wo aug 15 2007 3:16 pm

JeroenS schreef:Hey Evert is die 50-150 die jij hebt ook met HSM?

Jeroen
Sigma levert maar 1 type 50-150 en deze is altijd met HSM.
Kijk op Sigma-benelux voor de gegevens.
Zoekn bij "lenzen voor digitaal"

rvdb

Bericht door rvdb » wo aug 15 2007 5:24 pm

;) Tokina 50-135mm is ook een optie :P

Maarruh. Heb je zoiets nodig voor goud en zilver te fotograferen? Is een macro objectief of een prime dan niet beter?? Misschien kun je al prima uit de voeten met een 50mm f/1.8

JeroenS

Bericht door JeroenS » wo aug 15 2007 6:16 pm

ja I know rvdb,

maar dit kwam er als extra bij, ik had al interesse voor die 50-150 maar ook meer voor portret achtige dingen, dus dacht als het ff kan het een en ander combineren:)

Jeroen

btw Evert, ik had het gelezen op hun zite ja, maar dacht mischien dat ze hem aangepast hadden.

Hans Braakhuis
Forumlid
Forumlid
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Bericht door Hans Braakhuis » do aug 16 2007 6:50 am

Ben toch maar eens op zoek gegaan naar het objectief van je keuze: de 50-150 Sigma.

Kijk op Sigma-benelux voor de gegevens.
Zoekn bij "lenzen voor digitaal"

Nu zag ik al direct dat Sigma geen lenzen maakt. Ze hebben het keurig over objectieven.

Dan klik ik uit gewoonte op objectieven, helaas geen 50-150. Daarna gelukkig wel gevonden:
sigma 50 150

Nu heb ik van mijn vader geleerd dat een bedrijf alleen reclame maakt voor die zaken waar ze eigenlijk slecht in zijn.

Dus als er staat:
Het toepassen van de meest moderne optische technologieën zorgt voor optimale objectiefprestaties en een optimale correctie van overstraling, spookbeelden en alle soorten aberraties.

dan weet je dus bijna zeker dat dit objectief veel CA zal vertonen.
Trouwens op zo'n manier reclame maken, foei. Eerst de lezer bang maken met spoken en spookbeelden. En dan wijzen naar de oplossing middels dit objectief.

Maar dan blijft over of dit objectief geschikt is voor je doel.
Het zal in ieder geval een goedkoop objectief zijn.
En laatst heb ik geleerd dat bij alle Nikon zoom objectieven de kwaliteit evenredig is aan de hoeveelheid geld. Tot 300 euro prima, van 300 tot 800 euro goed en boven de 800 euro uitstekend.

Nu zou ik bij product fotografie nooit voor zoom gaan, zoom kost meer en levert minder kwaliteit dan een vast brandpunt.

En dan heeft je 50-150 objectief nog een zeer leuk kenmerk:
Daardoor is het bijzonder geschikt voor close-upfotografie.
En ook dit moet je dus niet geloven. En dat klopt want iets verder staat:
Kortste instelafstand van 1 m, maximale afbeeldingsmaatstaf 1:5,3.

Als de te fotograferen sieraden ter grote van een koffiekop zijn dan zou je er net mee kunnen werken. En de eerder door mij aanbevolen lichttent moet dan ook heel groot zijn. Die moet voor je gemaakt worden. Want een kortste bereik van 1 meter !!!

Dus op zoek naar een leuk macro objectief. Als het goedkoop moet zijn de AI 55 mm Nikkor macro. Tweedehands 1 tot 2 euro per millimeter.

emdeklerk
Forumlid
Forumlid

Bericht door emdeklerk » do aug 16 2007 8:00 am

Een 55mm Micro-Nikkor op de D40 of D40x?

Zou ik toch voor de 60mm gaan, die heeft cameracontacten & chip.
Dan mis je alleen de AF.

Succes en groet, E.M. de Klerk

H.M.

Bericht door H.M. » do aug 16 2007 10:16 am

Ik zou ook zeker voor een macro-objectief gaan. Ik fotograaf zo nu en dan de sieraden die mijn vrouw maakt. Dit doe ik nu nog met een 50mm 1.8, wat bij grotere sieraden (kettingen e.d.) uitstekend werkt, maar bij ringen en oorbellen e.d. wordt het lastig. Dan mis ik echt een macro (mijn volgende aankoop) Daarvoor is een macro toch echt het beste. De details van een sieraad komen dan echt tot hun recht en je kan leuk spelen met de scherptediepte als je wat 'creatievere' opnamen wilt maken. De 60mm is een schitterend objectief, en voor ca. 300 euro moet je volgens mij een mooi gebruikt exemplaar kunnen vinden. (Er staat er nu een op fotoapparatuur.nl) En nieuw is deze lens, die ook vaak als portretlens wordt gebruikt, ook zeer betaalbaar (ca. 450 euro). En die AF ga je echt niet missen, staar je daar niet blind op! Sterker nog, ik vind bij dit soort onderwerpen MF veel prettiger werken.
Henk

JeroenS

Bericht door JeroenS » do aug 16 2007 8:56 pm

nu zie ik bij sigma een Macro APO 150 staan.... waar het mij omgaat is dat je niet persee met je camera erop hang omdat je dat zeker weten gaat zien in de reflectie....dan zou dit dus beter moeten zijn?

Jeroen

JeroenS

Bericht door JeroenS » do aug 16 2007 8:59 pm

ja I know....... maar ik heb 2 Sigma objectieven en ben daar altijd tevreden over geweest:) vandaar dat merk....en de Nikons die me leuk lijken kosten tussen de 1400 en de 1900 euries:(

Jeroen

emdeklerk
Forumlid
Forumlid

Bericht door emdeklerk » do aug 16 2007 9:04 pm

De Nikkors kosten tussen de 1400 en 1600 Euro?
Komen de prijzen van de 60mm Micro-Nikkor dan nog maar een keer!

http://www.kieskeurig.nl/product/FC4D6F ... 4B5692.htm

E.M. de Klerk

Skippy
Moderator
Moderator
Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Bericht door Skippy » do aug 16 2007 9:08 pm

En die Nikkor 60 2.8 Micro wordt regelmatig 2e hands aangeboden;

http://www.fotoapparatuur.nl/Nikon/Lens ... 90549.html

Plaats reactie