Lightroom op PC en MAC

Deze sectie is bedoeld voor discussies en vragen over hardware en software die niet direct met fotograferen te maken heeft.
Voormalig clublid

Re: Lightroom op PC en MAC

Bericht door Voormalig clublid » wo aug 15 2012 12:37 pm

bjornc schreef:Ik doelde er meer op, dat de USB schijf waarschijnlijk 2.0 is.
Bij kopen van een externe USB HD moet je opletten dat dat dan 3.0 is

Patrick
Clublid
Clublid
Ervaringsniveau: *****
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Bericht door Patrick » wo aug 15 2012 12:40 pm

ArjanL schreef:Moderne Mac's hebben Thunderbolt (2x zo snel als USB 3.0).
Hier kan je tevens zo'n beetje alle randapparatuur (externe schijven, beeldschermen, etc) op aansluiten.
Leuk. Maar de bus is niet zo snel de beperkende factor in het geval van USB 3.0... 8)
Patrick | Instagram | Flickr | Nikon Z8 + Zf + D700 plus best veel glaswerk, een Fujifilm X-T3 met wat objectieven en een Leica Q3 point-and-shoot

Voormalig clublid

Bericht door Voormalig clublid » wo aug 15 2012 12:41 pm

Léon Obers schreef:
bjornc schreef: Maar ik vermoed dat je USB 2.0 hebt, dus dan zit hier eerder de bottleneck, dan in het bestandssysteem.
Nieuwe computer systemen hebben tevens USB 3.0, volgens mij Mac al helemaal.
Zelf zou ik geen nieuw systeem meer aanschaffen zonder USB 3.0
Als je nog een oude pc heb zonder USB 3.0, is dat zo op te lossen.
Je kan in een pc winkel een insteekkaart kopen voor USB 3.0.
Wel ff navragen met betrekking van je Moederboord.

bjornc
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: ***

Bericht door bjornc » wo aug 15 2012 12:53 pm

Je zou voor opslag ook gewoon een NAS kunnen kopen, dan ben je van alle gezeik met bestandssytemen af 8) .
Heb zelf de Synology 411+II , met 2x 2TB erin, en dus 2 slots over om op de toekomst voorbereid te zijn.
Kost wat, heb je ook wat.

yzf1kr
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: *

Bericht door yzf1kr » wo aug 15 2012 12:59 pm

Als je had opgelet en de openingspost fatsoenlijk had gelezen, dan had je al geweten dat je een catalogus van lightroom niet op een netwerkschijf is op te slaan.

bjornc
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: ***

Bericht door bjornc » wo aug 15 2012 2:33 pm

En als jij zomaar alles voor waarheid aanneemt, en bovendien mensen onfatsoenlijk aanspreekt... kom je niet ver in 't leven.

Hier de oplossing voor Windows: Klik
En hier hetzelfde verhaal op een andere website: Klik

Heb alleen de oplossing voor Mac nog niet kunnen vinden helaas.

Kroontje

Bericht door Kroontje » wo aug 15 2012 2:39 pm

Heren Heren :evil: We gaan hier niet op de man spelen, doen jullie maar bij voetballen of iets dergelijks ;)
Graag netjes zijn tegen elkaar ;)

Kroontje

yzf1kr
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: *

Bericht door yzf1kr » wo aug 15 2012 3:23 pm

Ik kan er toch niets aan doen dat hij de openingspost (nog steeds) niet gelezen heeft. :wink:

Een catalogus op je NAS zetten is net zo iets onzinnigs als een swapfile op je NAS zetten, dat zelfde geld trouwens voor je previews, die wil je ook niet op een NAS hebben.

Je RAW files kan je wel gewoon op je NAS zetten en vanuit je catalogus naar verwijzen, dat werkt ook zonder problemen.

wblink
Forumlid
Forumlid

Bericht door wblink » wo aug 15 2012 5:04 pm

yzf1kr schreef:Als je had opgelet en de openingspost fatsoenlijk had gelezen, dan had je al geweten dat je een catalogus van lightroom niet op een netwerkschijf is op te slaan.

Koffie koud? Vergeten?

Als je die schijf "mapped" is er weer niks aan de hand.

Maar da;'s nu de truuk in het verhaal p 2 comp's.

Ik zou best DropBox willen gebruiken, maar er zitten mij teveel haken en ogen aan (jawel, het KAN).
Willem.

mikascm
Forumlid
Forumlid
Contacteer:

Bericht door mikascm » wo aug 15 2012 7:05 pm

Er is een serieus risico als je de catalogus op de NAS zet.
In het verleden heb ik dit eens gedaan en dat werkt op zich goed echter op een gegeven moment was ik met verbinding kwijt. Hierbij is mijn complete catalogus verloren gegaan. Ik maak veel backup's (zelfs van mijn NAS) dus gelukkig viel de schade mee.
Het is niet voor niks dat Adobe met ons meedenkt en geen problemen wilt hebben dat mensen hun catalogus kwijtraken door netwerk problemen.

Mijn advies is dan ook niet doen.
Nikon D800E
Nikkon AF-s 24-70mm f/2.8G ED | Nikkor AF-S 70-200mm f/2.8 G IF-ED VR | Micro-Nikkor AF-S 105mm f/2.8G IF-ED VR | Nikkor AF 50mm f/1.8 D | Nikkor AF-S 14-24mm f/2.8 G | Speedlight SB800

Robert
Clublid
Clublid
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Bericht door Robert » zo aug 19 2012 10:08 am

Je Mac kan ook NTFS lezen en schrijven maar dan moet je een tool installeren bijvoorbeeld Paragon NTFS for Mac OS X.
groeten Robert

Voormalig clublid

Bericht door Voormalig clublid » zo aug 19 2012 10:25 am

mikascm schreef:Er is een serieus risico als je de catalogus op de NAS zet.
In het verleden heb ik dit eens gedaan en dat werkt op zich goed echter op een gegeven moment was ik met verbinding kwijt. Hierbij is mijn complete catalogus verloren gegaan. Ik maak veel backup's (zelfs van mijn NAS) dus gelukkig viel de schade mee.
Het is niet voor niks dat Adobe met ons meedenkt en geen problemen wilt hebben dat mensen hun catalogus kwijtraken door netwerk problemen.

Mijn advies is dan ook niet doen.
Hier een vraag voor je.
Waarom gebruik je dan NIET gewoon een losse USB HB 3.0 voor back up's?

Geen USB 3.0 op je moederboord?
Dat kan je oplossen met een insteekkaart te kopen, wel ff weten welke moederboord je heb als je naar de pc winkel ga.

Léon Obers
Forumlid
Forumlid

Bericht door Léon Obers » zo aug 19 2012 1:29 pm

mikascm schreef:Er is een serieus risico als je de catalogus op de NAS zet.
Als je de catalogus kwijtraakt of corrupt wordt als de verbinding met het netwerk eens wordt verbroken, lijkt me dat Adobe juist NIET meedenkt.
Feitelijk hoort er in de software gewoon een beveiliging te zitten die problemen met een netwerk corrigeert zo gauw de verbinding weer tot stand komt.
Vriendelijke groet, Léon Obers

Patrick
Clublid
Clublid
Contacteer:

Bericht door Patrick » zo aug 19 2012 1:42 pm

Léon Obers schreef:Als je de catalogus kwijtraakt of corrupt wordt als de verbinding met het netwerk eens wordt verbroken, lijkt me dat Adobe juist NIET meedenkt.
Feitelijk hoort er in de software gewoon een beveiliging te zitten die problemen met een netwerk corrigeert zo gauw de verbinding weer tot stand komt.
Zo simpel is dat helemaal niet. Het lijkt mij een hele logische keuze van Adobe om dit niet te ondersteunen, want wie gaat het probleem zoeken of oplossen als iets fout is gegaan? Al was het alleen al om te voorkomen dat hetzelfde bestand nog door een ander benaderd kan worden terwijl jij ermee bezig bent.
Patrick | Instagram | Flickr | Nikon Z8 + Zf + D700 plus best veel glaswerk, een Fujifilm X-T3 met wat objectieven en een Leica Q3 point-and-shoot

Léon Obers
Forumlid
Forumlid

Bericht door Léon Obers » zo aug 19 2012 11:55 pm

Patrick schreef:Al was het alleen al om te voorkomen dat hetzelfde bestand nog door een ander benaderd kan worden terwijl jij ermee bezig bent.
Zelfs zoiets zou ondersteund kunnen worden, juist in een bredere opzet van een database-achtige applicatie eigenlijk een logisch vervolgstuk met "multi-user" functionaliteit.
Vriendelijke groet, Léon Obers

Plaats reactie

Terug naar “Computer hardware en software algemeen”