Welke Flitser

Discussies over flitsers
J.Hoes
Forumlid
Forumlid

Re: Welke Flitser

Bericht door J.Hoes » zo aug 12 2012 4:20 pm

Als je aan de SB-600 destijds voldoende had, heeft een SB-700 iets meer mogelijkheden.
De SB-800 is al een paar jaar uit produktie, biedt nog wat meer mogelijkheden zoals een hoger richtgetal, PC contact, stroboscopisch flitsen, drie CLS groepen aansturen (moet je dus ook minimaal drie extra flitsers hebben)

Toen ik indertijd m'n SB-800 kocht heb ik ook de mogelijkheden laten meetellen; kon het me financieel permitteren. Ik heb eigenlijk nauwelijks gebruikt gemaakt van die mooie extra's.

Als je deze extra's niet gemist hebt, denk ik dat je je voor dat geld net zo goed op een fonkelnieuwe SB-700 met 2-5 jaar garantie kunt tracteren.

Misschien wel een dingetje om in de gaten te houden (maar moet je zelf maar even navlooien): de kortste brandpuntsafstand van de zoomreflector. Voor een SB-800 is die 14mm met diffusorkap, en 17mm zonder kap.

Groet Hans.

motorhan
Forumlid
Forumlid
Foto's bewerken toestaan: Ja

Bericht door motorhan » zo aug 12 2012 5:11 pm

Bedankt ook weer voor je reactie.

Ik denk dat ik er wel uit ben.
Met vr gr,

Han

motorhan
Forumlid
Forumlid

Bericht door motorhan » ma aug 13 2012 1:13 pm

Toch nog een vraagje. Ik kan voor 200.00€ een hele mooie weinig gebruikte SB800 kopen ne natuurlijk voor ca 245.00 een nieuwe SB700.

Zouden juliie dan voor de 700 of de 800 gaan rekening houden dat ik eigenlijk maar weinig gebruikmaak van de flitser al kun je natuurlijk niet in de toekomst kijken, en 3 flitsers aansluiten ga ik niet aan beginnen

Vast weer bedankt voor een reactie
Met vr gr,

Han

jan
Bestuurslid
Bestuurslid
Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Bericht door jan » ma aug 13 2012 1:30 pm

Kijk ook eens voor € 199 voor een SB800 + 6 maanden garantie of € 249 voor een SB900 met 12 maanden garantie of € 249 voor een nieuwe SB700.
Kijk maar eens (misschien kijken we wel bij dezelfde): http://www.cameratools.nl/occasions/?Me ... &alstart=0. Dan ging ik voor € 249 voor de gebruikte SB900.
De SB800 kan met BTW worden geleverd dus zal wel door een bedrijf zijn gebruikt en dan denk ik (gevoelsmatig) behoorlijk gebruikt (misschien geheel onterecht).
Jan
I got a Nikon camera. I love to take a photograph. (Simon & Garfunkel)

motorhan
Forumlid
Forumlid

Bericht door motorhan » ma aug 13 2012 2:13 pm

Hoi jan,
Die site kende ik nog niet. de SB900 schijnt een stuk groter te zijn en werd me eerde afgeraden ook door het bekende warmte probleem.

De 800 kan ik kopen van een particulier en lijkt echt wel nieuw en heel weinig gebruikt zo was de mijne ook misschien 20 x mee geflitst.

Maar zoals ik opmerkte dat kan veranderen.

Ik heb gewoon heel lang weinig of niks met fotografie gedaan maar wil het nu weer oppakken.
Met vr gr,

Han

jan
Bestuurslid
Bestuurslid
Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Bericht door jan » ma aug 13 2012 2:31 pm

motorhan schreef:Hoi jan,
Die site kende ik nog niet. de SB900 schijnt een stuk groter te zijn en werd me eerde afgeraden ook door het bekende warmte probleem.

De 800 kan ik kopen van een particulier en lijkt echt wel nieuw en heel weinig gebruikt zo was de mijne ook misschien 20 x mee geflitst.

Maar zoals ik opmerkte dat kan veranderen.

Ik heb gewoon heel lang weinig of niks met fotografie gedaan maar wil het nu weer oppakken.
Han,

De SB800 is niet veel kleiner als een SB900. Het warmte probleem moet je ook niet dramatiseren. Ik heb het nu zelf 1x ervaren en toen moest de flitser behoorlijk aan de gang. En mocht hij te warm worden en je hebt de beveilighing ingeschakeld dan stopt hij vanzelf en geeft het aan in het display. Goed je moet even geduld hebben voor het afkoelen. Ik zou er niet ongerust van worden. De SB700 & 910 schroeven hun vermogen terug/interval verlengen. Dus dat stagneert dan ook. Dus zie dit voor af en toe een flits absoluut niet als belemmering.
Jan
I got a Nikon camera. I love to take a photograph. (Simon & Garfunkel)

Patrick
Clublid
Clublid
Ervaringsniveau: *****
Contacteer:

Bericht door Patrick » ma aug 13 2012 2:49 pm

De SB800 is echt een stuk kleiner dan de SB900! Ik heb ze beide.

Ik zou nog steeds gewoon de SB700 willen aanraden. Meer heb je niet nodig. En het is gewoon een uitstekende flitser.
Patrick | Instagram | Flickr | Nikon Z8 + Zf + D700 plus best veel glaswerk, een Fujifilm X-T3 met wat objectieven en een Leica Q3 point-and-shoot

oud0001

Bericht door oud0001 » do aug 16 2012 5:14 pm

Ik vraag me af wanneer je wel flitst.
Als dat af en toe op een feestje in de huiskamer is kun je ook nog denken aan een SB400. Dan heb je voor 130,- een zeer compakte nieuwe flitser, met garantie die ITTL werkt. Er gaan 2 penlights in en het past in je binnenzak.
Er op schuiven. Lock en aanzetten. Meer hoef je dan ook niet te doen.

Bouncen via het plafond kan ook nog. Tegen de muur kan dan weer niet.
In de huiskamer is ie voldoende.
Deze dus:
Afbeelding

Als je in grotere omstandigheden flitst heb je idd een grotere flitser nodig.

Maar toch, voor die euro's kun je een hoop lol hebben. :wink:

J.Hoes
Forumlid
Forumlid

Bericht door J.Hoes » do aug 16 2012 5:45 pm

De SB-400 is uiterst draagbaar en compact.
Tov. de cameraflitser heeft hij een hoger richtgetal en een kantelbare reflector. (in één richting). Handmatige besturing is alleen mogelijk via cameramenu. Geen CLS en geen "slave" mogelijkheid.
De reflector kan de beeldhoek van een 18mm op DX (27 op FX) uitlichten.

De SB-700 kan meer, kost meer.

Keuzes, keuzes, keuzes....

Groet Hans.

iefie
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: ***

Bericht door iefie » do aug 16 2012 6:11 pm

De sb 400 heb ik evt voor je liggen.
D90 /mb-d80 / 18-70 / 70-300 VR / 70-210D /35 1.8 / 50 1.8 / Tamron 90mm 2.8 macro / 2x sb-700.

motorhan
Forumlid
Forumlid

Bericht door motorhan » do aug 16 2012 6:38 pm

Hallo,
Bedankt weer voor al jullie adviezen. Ik heb gisteren een SB800 gekocht compleet voor 150.00€.

Dat leek me dan toch geen slechte keus. Ik was van plan de SB 700 te kopen ca 245.00 maar toen zag ik deze op MP bood 150.00 en was direct akkoord. voor ik hem haalde waren de biedingen al hoger.

ik heb er meer gezien die voor 200.00 en meer werden verkocht. stel dat ik deze weer verkoop dan lijkt het me sterk dat die geen 150.00 opbrengt.

en inderdaad wanneer ik hem ga gebruiken?? ik heb hem meer voor je weet maar nooit. en op Feestjes neem ik de Casio exilim mee past in je broekzak meer dan voldoende pixels en anders heb ik nog de Samsumg S2 maakt ook behoorlijjke herrineringskiekjes.

Nu nog wachten op de D7000 zou afgelopen maandag bij BCC gehaald kunnen worden maar was gisteren nog niet binnen. Vreemd meneer hij is wel op voorraad ik stuur een mailtje en bel u op. (aldus de BCC medewerker)

Je raad het al niks bellen. Ik wacht het nog even af en ga dan naar plan B en koop hem bij een andere zaak die hem gewoon op voorraad heeft. Moet dan wel wat verder rijden.
Laatst gewijzigd door motorhan op za aug 18 2012 9:23 am, 1 keer totaal gewijzigd.
Met vr gr,

Han

oud0001

Bericht door oud0001 » do aug 16 2012 7:51 pm

Mooi, dan is de kogel door de kerk.
Veel plezier met de flitser. Gaat wel lukken, denk ik. :wink:

mmuetst

Bericht door mmuetst » vr aug 17 2012 10:41 pm

motorhan schreef:en inderdaad wanneer ik hem ga gebruiken?? ik heb hem meer voor je wet maar nooit. en op Feestjes neem ik de Casio exilim mee past in je broekzak meer dan voldoende pixels en anders heb ik nog de Samsumg S2 maakt ook behoorlijjke herrineringskiekjes.
Ik kan je wel een tip geven: Strobist fotografie!

motorhan
Forumlid
Forumlid

Bericht door motorhan » za aug 18 2012 9:23 am

Haoi mmuetst,

Bedankt voor je opmerking. ik kende dat eerlijk gezegd nog niet. heb wat gegoogled op internet en dat lijkt weer een heel nieuw gebied.

Ga me eerst eens goed inlezen en dan zeker eens proberen.
Met vr gr,

Han

oud0001

Bericht door oud0001 » za aug 18 2012 11:07 am

Ik vond de filmpjes van deze meneer erg leerzaam en een heldere uitleg.

http://www.youtube.com/playlist?list=PL ... ature=plcp

Plaats reactie

Terug naar “Flitsers”