In september ga ik met een aantal andere fotografen, modellen en visagisten een weekend naar de Ardennen om foto's te maken.
Klinkt leuk ...
Er loopt dat weekend in ieder geval genoeg flits ervaring rond om veel van te leren. Daarbij zijn het op een na (of die moet inmiddels het licht gezien hebben

) allemaal fotografen die Nikon gebruiken. En hoewel de meeste heren triggers gebruiken zal ook CLS zeker wel eens voorbij komen.
Overigens is er op de komende Nikon dag in IJmuiden een CLS workshop/demo, misschien is dat ook interessant mocht je die kant op gaan?
Ik weet niet of je al een lichtmeter hebt, maar die heb je toch echt wel nodig.
Dat is natuurlijk persoonlijk. Ik denk dat in eerste instantie accessoires om het licht van je flitser te kunnen veranderen (zoals bijvoorbeeld een paraplu, softbox, grid en/of snoot) en op te stellen (een flitsstatief met swivel) veel interessanter zullen zijn. Overigens onderken ik de handigheid van een lichtmeter maar ik betwist of je hem in het digitale tijdperk met LCD's, histogrammen en dergelijke echt nodig hebt. Maar zoals gezegd is dat persoonlijk - ik zelf heb er nog nooit een gebruikt.
Wat je foto's betreft zie ik wat onscherpte; wellicht gevolg van een (te) langzame sluitertijd. Een snellere sluitertijd had dit wellicht kunnen voorkomen en had tevens het omgevingslicht wat terug gedrukt waardoor je het model meer los had kunnen maken van de omgeving. Wellicht volgende keer je camera eens op handmatig instellen en dan eerst wat testfoto's zonder flits/model maken. Daarbij dan de diafragma/sluitertijd (houd rekening met je syncspeed) en eventueel ISO dusdanig kiezen dat de foto net ietsje te donker is. Zet dan flitser en model neer en stel de flitssterkte handmatig in naar behoeven - of op TTL met flitscorrectie naar behoeven. Ik krijg overigens ook het idee dat je SB800 bij de foto's van je dochter gewoon op de camera zat of er vlak naast?
Maar er zijn vele wegen die naar Rome leiden en dit is er maar een. Veel proberen is het belangrijkste en daar ben je in ieder geval al aardig mee op weg.