Flitsen op locatie

Dit subforum is de plek waar jij foto’s kan plaatsen om feedback te krijgen én te geven.
Plaats reactie
RvDam
Clublid
Clublid
Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Flitsen op locatie

Bericht door RvDam » zo aug 19 2012 12:01 pm

In september ga ik met een aantal andere fotografen, modellen en visagisten een weekend naar de Ardennen om foto's te maken. Mijn idee is om daar voornamelijk gebruik te maken van bestaand licht maar waarschijnlijk zal ik soms gebruik moeten gaan maken van mijn speedlight flitser om donker delen op te lichten. Ik heb al een aantal jaren een SB800 in mijn tas maar alleen nog gebruikt op mijn camera en middes TTL laten flitsen. Dus niet uitgebreid zoals handmatige bediening en omgevingslicht en flitslicht combineren ed.

Gisteren met mijn dochter naar het stand geweest om dit eens uit te proberen. Maar het is me zwaar tegengevallen. Ik had niet de controle over de flitser zoals ik in de studio gewent ben. Ik weet ook nog niet wat de beste camera instelling is om met een flitser te werken. Als ik buiten fotografeer heb ik mijn camera meestal op de A stand staan. Maar als ik mijn flitser dan op de TTL stand zet heb ik niet echt het gevoel controle over mijn flitser te hebben. Ik weet wel dat je dan de flitscompensatie kan instellen maar ik kreeg niet het gewenste resultaat. Dus nog een heleboel lezen en testen. Ik wil dit wel onder de knie krijgen omdat ik meer sessies op locatie wil gaan doen met omgevingslicht en flitser(s).

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Gelieven mijn foto's niet bewerken.....

yzf1kr
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: *

Re: Flitsen op locatie

Bericht door yzf1kr » zo aug 19 2012 12:12 pm

Misschien een idee om een strobist cursusje te volgen?

Ik weet niet of je al een lichtmeter hebt, maar die heb je toch echt wel nodig.

gijs sandberg
Clublid
Clublid
Ervaringsniveau: *****

Bericht door gijs sandberg » zo aug 19 2012 12:17 pm

Beste R,

Het Nikon CLS/CVS flitssysteem is iets heel anders dan studioflitsers.

Kijk eens rond op de site van Nikon Nederland, daat staat oa. een PDF met algemene tips over het Nikon CLS systeem.

Groeten, Gijs
Overigens ben ik van mening dat G-lenzen verboden moeten worden. (vrij naar Cato de oudere)

weimaraner
Clublid
Clublid
Contacteer:

Bericht door weimaraner » zo aug 19 2012 1:02 pm

In september ga ik met een aantal andere fotografen, modellen en visagisten een weekend naar de Ardennen om foto's te maken.
Klinkt leuk ... :mryellow:

Er loopt dat weekend in ieder geval genoeg flits ervaring rond om veel van te leren. Daarbij zijn het op een na (of die moet inmiddels het licht gezien hebben :wink: ) allemaal fotografen die Nikon gebruiken. En hoewel de meeste heren triggers gebruiken zal ook CLS zeker wel eens voorbij komen.
Overigens is er op de komende Nikon dag in IJmuiden een CLS workshop/demo, misschien is dat ook interessant mocht je die kant op gaan?
Dat is natuurlijk persoonlijk. Ik denk dat in eerste instantie accessoires om het licht van je flitser te kunnen veranderen (zoals bijvoorbeeld een paraplu, softbox, grid en/of snoot) en op te stellen (een flitsstatief met swivel) veel interessanter zullen zijn. Overigens onderken ik de handigheid van een lichtmeter maar ik betwist of je hem in het digitale tijdperk met LCD's, histogrammen en dergelijke echt nodig hebt. Maar zoals gezegd is dat persoonlijk - ik zelf heb er nog nooit een gebruikt.

Wat je foto's betreft zie ik wat onscherpte; wellicht gevolg van een (te) langzame sluitertijd. Een snellere sluitertijd had dit wellicht kunnen voorkomen en had tevens het omgevingslicht wat terug gedrukt waardoor je het model meer los had kunnen maken van de omgeving. Wellicht volgende keer je camera eens op handmatig instellen en dan eerst wat testfoto's zonder flits/model maken. Daarbij dan de diafragma/sluitertijd (houd rekening met je syncspeed) en eventueel ISO dusdanig kiezen dat de foto net ietsje te donker is. Zet dan flitser en model neer en stel de flitssterkte handmatig in naar behoeven - of op TTL met flitscorrectie naar behoeven. Ik krijg overigens ook het idee dat je SB800 bij de foto's van je dochter gewoon op de camera zat of er vlak naast?

Maar er zijn vele wegen die naar Rome leiden en dit is er maar een. Veel proberen is het belangrijkste en daar ben je in ieder geval al aardig mee op weg.

Léon Obers
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: *****

Bericht door Léon Obers » zo aug 19 2012 1:21 pm

weimaraner schreef:Overigens onderken ik de handigheid van een lichtmeter maar ik betwist of je hem in het digitale tijdperk met LCD's, histogrammen en dergelijke echt nodig hebt. Maar zoals gezegd is dat persoonlijk - ik zelf heb er nog nooit een gebruikt.
Idem.
Afgezien van het afregelen van een zo strikt mogelijk egale uitlichting bij reproducties, waarbij een flitslichtmeter wel handig is om op verschillende plekken het opvallend licht te meten, gebruik ik verder nooit een flitslichtmeter.

Bij "normale" opnamen. Manueel paar klikjes aan het vermogen, testfotootje, en je ziet aan het resultaat op LCD en histogram wat je eventueel moet corrigeren.
Vriendelijke groet, Léon Obers

RvDam
Clublid
Clublid
Contacteer:

Flitsen op locatie

Bericht door RvDam » zo aug 19 2012 1:31 pm

weimaraner schreef: Klinkt leuk ... :mryellow:

Er loopt dat weekend in ieder geval genoeg flits ervaring rond om veel van te leren. Daarbij zijn het op een na (of die moet inmiddels het licht gezien hebben :wink: ) allemaal fotografen die Nikon gebruiken. En hoewel de meeste heren triggers gebruiken zal ook CLS zeker wel eens voorbij komen.
Overigens is er op de komende Nikon dag in IJmuiden een CLS workshop/demo, misschien is dat ook interessant mocht je die kant op gaan?
bedank voor de tip. Ik ben op de Nikon dag aanwezig dus dat is zeker een workshop waar ik bij wil zijn. Kun je zo naar binnen lopen bij deze workshops of moet je jezelf eerst inschrijven?

Ik hoop ook in dat weekend het een en ander te kunnen leren van de andere fotografen. En in de avond kunnen we natuurlijk onze ervaring delen. Ik denk dat het wel goed komt en waarschijnlijk heb ik veel meer tijd voor het maken van de foto's dan gisteren. Dus meer mogelijkheden om wat te experimenteren.
Dat is natuurlijk persoonlijk. Ik denk dat in eerste instantie accessoires om het licht van je flitser te kunnen veranderen (zoals bijvoorbeeld een paraplu, softbox, grid en/of snoot) en op te stellen (een flitsstatief met swivel) veel interessanter zullen zijn. Overigens onderken ik de handigheid van een lichtmeter maar ik betwist of je hem in het digitale tijdperk met LCD's, histogrammen en dergelijke echt nodig hebt. Maar zoals gezegd is dat persoonlijk - ik zelf heb er nog nooit een gebruikt.
ik ben wel in het bezit van een lichtmeter en die zal ik het weekend in de Ardennen wel meenemen maar ik weet niet of ik hem ga gebruiken. Ook in de studio maak ik er geen gebruik van. Ik stel de lichten meestal op mijn gevoel in.

Ik ben wel van plan om een Lastolite EzyBox aan te schaffen. Dit is een complete set met statief.
Wat je foto's betreft zie ik wat onscherpte; wellicht gevolg van een (te) langzame sluitertijd. Een snellere sluitertijd had dit wellicht kunnen voorkomen en had tevens het omgevingslicht wat terug gedrukt waardoor je het model meer los had kunnen maken van de omgeving. Wellicht volgende keer je camera eens op handmatig instellen en dan eerst wat testfoto's zonder flits/model maken. Daarbij dan de diafragma/sluitertijd (houd rekening met je syncspeed) en eventueel ISO dusdanig kiezen dat de foto net ietsje te donker is. Zet dan flitser en model neer en stel de flitssterkte handmatig in naar behoeven - of op TTL met flitscorrectie naar behoeven. Ik krijg overigens ook het idee dat je SB800 bij de foto's van je dochter gewoon op de camera zat of er vlak naast?

Maar er zijn vele wegen die naar Rome leiden en dit is er maar een. Veel proberen is het belangrijkste en daar ben je in ieder geval al aardig mee op weg.
Ik had inderdaad mijn flitser los in mijn hand. Mijn vrouw wilde me wel assisteren maar moest uiteindelijk achter mijn zoon aan dus moest ik het uiteindelijk alleen doen.

Bedankt voor de tips en reacties.
Gelieven mijn foto's niet bewerken.....

george013

Bericht door george013 » zo aug 19 2012 1:33 pm

Ik dacht dat voor deze situatie TTL-BL wordt gebruikt.
Met exif is het gemakkelijker om te beoordelen.
Misschien dat Gijs deze bedoelt. http://nikonclspracticalguide.blogspot.nl/. Hij is ook ergens vertaald te vinden.
George

weimaraner
Clublid
Clublid
Contacteer:

Bericht door weimaraner » zo aug 19 2012 1:36 pm

Kun je zo naar binnen lopen bij deze workshops of moet je jezelf eerst inschrijven?
Volgens mij noemden ze het een break-out sessie; geen idee wat het betekent maar neem aan dat je zo binnen kunt lopen.

Lastolite Ezybox is een goede keuze, daar ga je veel plezier van hebben. Ik heb zelf de goedkope E-Bay variant (ook omdat ik al een flitsstatief had) en gebruik die vrijwel bij al mijn locatieshoots.

ALE
Clublid
Clublid
Foto's bewerken toestaan: Ja

Bericht door ALE » zo aug 19 2012 6:52 pm

RvDam schreef:bedank voor de tip. Ik ben op de Nikon dag aanwezig dus dat is zeker een workshop waar ik bij wil zijn. Kun je zo naar binnen lopen bij deze workshops of moet je jezelf eerst inschrijven?

Ik hoop ook in dat weekend het een en ander te kunnen leren van de andere fotografen. En in de avond kunnen we natuurlijk onze ervaring delen. Ik denk dat het wel goed komt en waarschijnlijk heb ik veel meer tijd voor het maken van de foto's dan gisteren. Dus meer mogelijkheden om wat te experimenteren.
Loop gewoon naar binnen, ik houd niemand tegen. Ik zal een klein stukje theorie verwerken in de workshop en daarna life zaken voordoen waarnaj (hoop ik) iedereen spontaan mee gaat doen. Als het een beetje meezit neem ik ook een model mee (mijn jongste dochter).
En v.w.b. het weekend, maak je geen zorgen. We spijkeren je op zater- en zondag wel dusdanig bij dat jouw SB-800 geen geheimen meer voor je heeft :D
RvDam schreef:ik ben wel in het bezit van een lichtmeter en die zal ik het weekend in de Ardennen wel meenemen maar ik weet niet of ik hem ga gebruiken. Ook in de studio maak ik er geen gebruik van. Ik stel de lichten meestal op mijn gevoel in.

Ik ben wel van plan om een Lastolite EzyBox aan te schaffen. Dit is een complete set met statief.
Neem hem mee, meten is weten. Ik blijf nog steeds een groot voorstander van het gebruik van een lichtmeter. Ik weet overigens niet of ik die a.s. zaterdag wel ga gebruiken omdat ik zo "universeel" wil blijven en uit ervaring weet dat niet veel mensen een lichtmeter gebruiken. Die Lastolite is een perfecte softbox, zal ik je ook laten zien tijdens de workshop.

CU,

ALE
Nikon dSLR | Nikon lampjes | Een grote en een paar kleine Nikkor toeters

Plaats reactie

Terug naar “Fotobespreking”