Adobe raadt het plaatsen van de catalogus op een netwerkschijf af.
http://helpx.adobe.com/lightroom/kb/cat ... a_network_" onclick="window.open(this.href);return false;
Je kunt de catalogus prima lokaal houden en de foto's op een of meerdere externe schijven en NAS-sen zetten. De catalogus blijft ook met heel veel foto's relatief klein omdat deze slechts referenties naar de fotobestanden en metadata bevat.
Foto's kun je heel eenvoudig binnen Lightroom verplaatsen naar andere schijven. De catalogus wordt dan meteen bijgewerkt.
De bulk aan foto's heb ik op een externe disk staan aan mijn Mac Mini die ik dubbelt als 'Plex' mediacenter. De actuele foto's waar ik mee bezig ben staan op mijn MacBook Pro.
Wanneer ik de externe schijf van mijn Mac Mini over WiFi koppel kan ik meteen met die oudere foto's werken alsof ze op mijn MacBook Pro staan. Wanneer een schijf met foto's niet gekoppeld is zie je allen previews maar je hebt alle metadata dus zoeken en metadata bijwerken kan nog steeds.
Die back-up melding van Lightroom heb ik uitgezet. Mijn Macs backuppen automatisch naar mijn
Time Capsule en naar de 'cloud' met
CrashPlan.
Ideaal.