na een hele hoop inlezen toch maar een account aangemaakt om eventjes extra informatie in te winnen..
Momenteel heb ik een uitgebreide compact en ik ben dus ook al bekend met de basics van fotografie, zoals het handmatig instellen van je camera wat betreft diafragma, sluitertijd, ISO, et cetera. Echter mis ik toch de kwaliteit van een spiegelreflex (scherptediepte, minder ruis, mogelijkheid tot lenzen verwisselen) en daarom ben ik me gaan oriënteren op camera's van Nikon en Canon (meest uitgebreide lenzenaanbod).
Nu twijfel ik tussen de Nikon D90 en D5100 (en stiekem nog een beetje de Canon 600D omdat je bij Canon een 70-200 f/4 lens kunt kopen, maar dat terzijde). Aanvankelijk keek ik bij Nikon alleen naar de D5100 vanwege de goede sensor, het klapschermpje en de nieuwste technologie maar de D90 spreekt me toch wel aan vanwege het gemak om dingen in te stellen met de extra knopjes..
Wat is nou mijn twijfel? De D5100 heeft dus duidelijk een betere sensor - ga je dat verschil ook écht zien in de foto's? Heeft het invloed op de scherpte, of meer op de ruis (ik ben niet van plan om veel binnenshuis/'s avonds te fotograferen)? Het klapschermpje van de D5100 lijkt me wel echt handig, zeker bij fotograferen met lastige hoeken. Daarentegen heeft de D5100 geen interne motor en kom je dus uit op een beperktere en duurdere selectie qua lenzen. Met de D90 kun je echter alle kanten op. En tja, de knopjes van de D90 spreken me zeker aan, net als het extra schermpje en het wieltje.
Wie o wie helpt mij de knoop door te hakken.. Overigens, ik ben van plan om te beginnen met de 18-105 VR lens vanwege het zoombereik en de prijs/kwaliteit verhouding. In de eerste instantie wil ik alleen foto's maken van steden, natuur, en af en toe wellicht een portretje (maar daar wil ik t.z.t. een prime lens voor kopen).
En niet beginnen over de D7000, the best of both worlds..

Alvast bedankt mensen!
Groetjes, LaraLise
p.s. Filmfunctie geef ik niks om!