D90 of D5100

Discussies over fotografie met de D70, D70s, D80, D90, en D7x00 serie. Nikon's semi-pro lijn met een DX-formaat sensor.
LaraLise

D90 of D5100

Bericht door LaraLise » di aug 21 2012 10:13 am

Goeiemorgen allemaal,
na een hele hoop inlezen toch maar een account aangemaakt om eventjes extra informatie in te winnen..

Momenteel heb ik een uitgebreide compact en ik ben dus ook al bekend met de basics van fotografie, zoals het handmatig instellen van je camera wat betreft diafragma, sluitertijd, ISO, et cetera. Echter mis ik toch de kwaliteit van een spiegelreflex (scherptediepte, minder ruis, mogelijkheid tot lenzen verwisselen) en daarom ben ik me gaan oriënteren op camera's van Nikon en Canon (meest uitgebreide lenzenaanbod).

Nu twijfel ik tussen de Nikon D90 en D5100 (en stiekem nog een beetje de Canon 600D omdat je bij Canon een 70-200 f/4 lens kunt kopen, maar dat terzijde). Aanvankelijk keek ik bij Nikon alleen naar de D5100 vanwege de goede sensor, het klapschermpje en de nieuwste technologie maar de D90 spreekt me toch wel aan vanwege het gemak om dingen in te stellen met de extra knopjes..

Wat is nou mijn twijfel? De D5100 heeft dus duidelijk een betere sensor - ga je dat verschil ook écht zien in de foto's? Heeft het invloed op de scherpte, of meer op de ruis (ik ben niet van plan om veel binnenshuis/'s avonds te fotograferen)? Het klapschermpje van de D5100 lijkt me wel echt handig, zeker bij fotograferen met lastige hoeken. Daarentegen heeft de D5100 geen interne motor en kom je dus uit op een beperktere en duurdere selectie qua lenzen. Met de D90 kun je echter alle kanten op. En tja, de knopjes van de D90 spreken me zeker aan, net als het extra schermpje en het wieltje.

Wie o wie helpt mij de knoop door te hakken.. Overigens, ik ben van plan om te beginnen met de 18-105 VR lens vanwege het zoombereik en de prijs/kwaliteit verhouding. In de eerste instantie wil ik alleen foto's maken van steden, natuur, en af en toe wellicht een portretje (maar daar wil ik t.z.t. een prime lens voor kopen).

En niet beginnen over de D7000, the best of both worlds.. :wink: Prachtige camera, maar ik investeer liever uiteindelijk in mooi glas dan nu in een mooie body die toch weer zal verouderen..

Alvast bedankt mensen!

Groetjes, LaraLise

p.s. Filmfunctie geef ik niks om!

Kroontje

Re: D90 of D5100

Bericht door Kroontje » di aug 21 2012 10:48 am

Hallo LaraLise

Welkom hier op het forum ;)

Jouw twijfel....Tja
Er is inderdaad veel over geschreven.
Wat ik jouw mee kan geven is dat de D90 een geweldige camera is ongeacht dat hij wat ouder is.
Ik gebruik hem nu bijna 3 jaar en ik wil hem nog steeds niet kwijt. En er zijn mooie platen mee te maken.
De D90 is wel iets duurder dan de D5100 ;)

Heb je ze al in je handen gehad ? Hij moet lekker in je handen liggen.
De knoppen van de D90 zijn goed te bereiken.

Maar de D5100 gebruikers zullen ook reageren vrees ik :mryellow:

Groet Kroontje

MauritsD
Clublid
Clublid
Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Ja

Bericht door MauritsD » di aug 21 2012 10:48 am

Hoi LaraLise,

Volgens mij heb je je al aardig georienteerd en weet je wat je belangrijk vindt.

Als je niet vaak met weinig licht fotografeert en je foto's niet als posters laat afdrukken lijkt me de D90 voor jou de betere keuze. Het scheelt enorm bij het fotograferen als je alle belangrijke functies snel en trefzeker per foto kunt instellen en de D90 heeft ook een ingebouwde scherpstelmotor mocht je objectieven gaan gebruiken die dat nodig hebben.
De D90 doet wel een stukje minder lang met een accu, maar (op termijn) 2 accu's heeft ook voordelen als je het nodig hebt.
"Er zij licht; en er was licht." (Genesis 1:3)
Nikon heeft daar mooi op ingespeeld !

LaraLise

Bericht door LaraLise » di aug 21 2012 10:57 am

Wat een snelle reacties zeg, bedankt beiden!

Ik heb beide camera's al eens vast gehad inderdaad, toen meer gekeken naar de D5100 omdat de D90 toch verouderd was.. Maar eenmaal thuis begin ik te twijfelen omdat ik van veel meer mensen lees dat ze twijfelen tussen deze twee. There must be some reason for that. :wink:

Ik weet het gewoon echt niet.. Het is nu zo lastig inschatten wat ik op langere termijn belangrijker zal vinden. Betere sensor vs meer keuze aan lenzen, meer knopjes. Daarom ben ik ook zo benieuwd naar of het verschil in sensor duidelijk aanwezig is.

Overigens heb ik juist gráág dat mensen met een D5100 ook reageren, had hetzelfde topic ook al geplaatst op het forum daar maar die is helaas verwijderd om misverstanden te voorkomen.. Dus ik hoop dat mensen met een D5100 ook af en toe een kijkje hier nemen.

Kroontje

Bericht door Kroontje » di aug 21 2012 11:00 am

De D90 doet wel een stukje minder lang met een accu,
Dat zou kunnen, maar ik ben nooit tegen dat probleem aan gelopen ;)
Na een dag fotograferen met 600 foto's is hij nog niet leeg.
Maar een tweede accu erbij is nooit verkeerd.

En wat betreft dat objectief 70-200 f4 Er bestaat een goede kans dat hij er voor Nikon ook gaat aankomen.

Groet Kroontje

LaraLise

Bericht door LaraLise » di aug 21 2012 11:03 am

Kroontje, dat is goed om te horen. Wel fijn als je inderdaad een poosje kunt fotograferen zonder je daar zorgen om te hoeven maken.

Lijkt mij een slimme zet van Nikon, die 70-200 f/4, volgens mij staat die lens algemeen bekend als een voordeeltje van Canon.

Kroontje

Bericht door Kroontje » di aug 21 2012 11:24 am

Dat lijkt mij ook als ze de 70-200 f4 zouden uitbrengen.
Maar als je genoeg budget heb zou ik aanraden naar de 70-200 f2.8 te kijken. even off topic ;)

De D90 is gewoon een dijk van een Camera waar je zeker een lange tijd plezier mee zou kunnen hebben.
En wat @Amateurt al aangaf heb je veel megapixels nodig ?
En de ISO bij de D90 is de grens 2000 in samenwerkend met een lichtsterke objectief ;)
Ook dat moet je goed in de gaten houden met wat je wilt fotograferen.

Groet Kroontje

LaraLise

Bericht door LaraLise » di aug 21 2012 11:31 am

Haha, nee, het is zeker niet mijn bedoeling om nu al direct een 70-200 f/2.8 te kopen. Eerst maar even het fotograferen goed onder de knie krijgen en dan kijken wat ik nog mis..

Veel megapixels heb ik in principe niet nodig, maar af en toe een vergroting zou misschien wel leuk zijn. Is dat een probleem als je iets bijvoorbeeld op 40x40 wil afdrukken?
Een lichtsterk zoomobjectief zit er voorlopig niet in (behalve event. een 50mm o.i.d.), wordt de ISO dan een probleem? Fotograferen wil ik voornamelijk buiten (wel met een VR objectief).

En, zijn er mensen met ervaringen met de verschillende sensoren?

Kroontje

Bericht door Kroontje » di aug 21 2012 11:44 am

Het ISO tot 200 is geen probleem als je bijv Lightroom 4 zou gebruiken.
Die kan dat mooi bewerken.
40 x 40 zou geen probleem moeten zijn, als de foto mooi scherp is.
De D90 heeft een censor verhouding 2x3 en als je dat een beetje in de gaten houd, komt dat goed.
Fotograferen wil ik voornamelijk buiten (wel met een VR objectief).
Dan voldoet de D90 ruim ;)

Kroontje

André
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Bericht door André » di aug 21 2012 11:58 am

Volgens mij heeft Nikon ook een pattent laten vastleggen voor een 70-200 4.0 ontwerp, althans daar was vorig jaar een topic over hier, dus inderdaad zal die er wel een keer gaan kopen.
Fujifilm X-T1 systeemcamera, XF 18-55, XF 55-200, XF 35, XF 56, EF-42 Flitser, VG-XT1 Grip

Verlanglijstje : XF 10-24, XF 23, Donaties zijn nog steeds van harte welkom.

pveenstra
Clublid
Clublid
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Bericht door pveenstra » di aug 21 2012 12:15 pm

Ik merk toch wel regelmatig dat mijn "auto-iso" functie aangaat. Bij sluitertijden die langer dan 1/30 sec dreigen te worden, gaat dan de iso omhoog. Dit gebeurt wel bij schemering (eerder dan je denkt, want je eigen ogen bedriegen je enigszins) en bij minder lichtsterke objectieven, of in combinatie met snelle sluitertijden ivm met beweging. Je zou eens in je bestaande foto's kunnen kijken hoe vaak je sluiterijd - diafragma combinatie gebruikt die om hogere iso's.
Wat mij betreft viel de D5100 direct af, omdat ik een extra display noodzakelijk vond en vind...
Hartelijke groet,
Peter Veenstra

Voormalig clublid

Bericht door Voormalig clublid » di aug 21 2012 12:52 pm

Je kan ook eens je oog laten vallen op de Nikon D3200.
Je heb daar dan wel AF S lensen voor nodig, die je dus ook op de body's met Interne aandriving kan gebruiken.
Trouwens je kan ook eens kijken voor een tweedehands AF S lensen, zekers de AF S 18-105mm word vaak voor een leuke prijs aangeboden, zowel hier als op MP.

Kroontje

Bericht door Kroontje » di aug 21 2012 1:24 pm

@ Casanova56 Ze vraagt verder niks over objectieven ;)
Ze zit alleen te twijfelen tussen een D90 en D5100
Trouwens je kan ook eens kijken voor een tweedehands AF S lensen, zekers de AF S 18-105mm word vaak voor een leuke prijs aangeboden, zowel hier als op MP.
Dus zie ik dit als onbelangrijk ;)

Het enige wat belangrijk is evt op objectieven is dat de D90 een motor op de body heeft en dat er een D versie op kan.
Bijv een 85 f1.8 D of een 50 f 1.8 D

Verder Heeft de D90 inderdaad een tweede info display bovenop ;)
Erg makkelijk bij lage standpunt foto's, hoef je er niet achter te liggen ;)

Groet Kroontje

LaraLise

Bericht door LaraLise » di aug 21 2012 1:31 pm

Lastig, lastig.. Can't go wrong, dat scheelt.. Zijn allebei prima bodies natuurlijk.

Hoe lang doet een gemiddelde gebruiker trouwens met een body? En dan bedoel ik een hobbyfotograaf.. Ik kijk toch stiekempjes even naar de D7000, voldoet aan al mijn eisen (behalve de prijs :wink:..). Stel je kunt echt jaren, jaren ermee vooruit, dan is er investeren in een leuke body misschien ook wel wat voor te zeggen.. Aan de andere kant, verouderen ze niet heel erg snel?

Overigens, het is niet zo dat wanneer ik een dure body heb, ik geen geld meer over heb voor leuke lenzen. Het is meer dat ik aan het kijken ben wat ik er voor over heb. :)

Kroontje

Bericht door Kroontje » di aug 21 2012 1:47 pm

Hoe lang kan je met een body doen :?: Hoe zuinig is men met zijn apparatuur of hoeveel clicks doet men per maand Het telt allemaal mee;)
Lang.
Als je nu voor een goede body kijkt waar je plezier mee kan hebben is het daarnaast beter om goed glaswerk te kopen.
Dus een D90 bijv € 500,00 tov de D7000 die je nu toch noemt kan je voor € 500,00 glaswerk kopen. D7000 kost € 1.000,00 denk ik even gauw :?: :wink:
Bijv een 50 f1.4

Kroontje

Plaats reactie

Terug naar “D70(s), D80, D90, D7x00”