Wat word er nu precies bedoelt met Bokeh

Wanneer u vragen heeft over foto's dan wel het fotograferen zelf, of wanneer u juist tips daarover heeft, dan kunt u deze hier kwijt.
Freddie
Forumlid
Forumlid
Foto's bewerken toestaan: Ja

Wat word er nu precies bedoelt met Bokeh

Bericht door Freddie » di aug 21 2012 8:50 pm

Ik neem een 50mm f1.8D objectief over van iemand hier op het forum en zat zo te googlen over dit objectief.
Nu kwam ik een paar youtube filmjes tegen waar ze het hadden over de term Bokeh.

Ik kan me hier totaal geen voorstelling van maken wat dit nu precies inhoud.
Kan iemand mij voorbeelden laten zien en aan de hand daarvan uitlegen wat ze hier precies mee bedoelen???

Bvd

Niels
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: ***

Re: Wat word er nu precies bedoelt met Bokeh

Bericht door Niels » di aug 21 2012 8:53 pm

Er is zelfs een heel draadje over met foto presentaties, denk dat het je daarna wel duidelijk wordt. :wink:

http://www.nikon-club-nederland.nl/foru ... 58&t=14318

Of hier

http://nl.wikipedia.org/wiki/Bokeh
Klikken is nog nooit zo leuk geweest met mijn Nikon...
Flickr
Nikon D7000, Nikkor 16-85 VRII, Nikkor 50mm 1.4G, SB-700, Fuji X20 en een hoop kleine rommel erbij...

John Jansen
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: ****

Bericht door John Jansen » di aug 21 2012 8:57 pm

Eigenlijk heel simpel , niks meer niks minder........?

Freddie
Forumlid
Forumlid

Bericht door Freddie » di aug 21 2012 9:10 pm

Het is me nu in ieder geval wel duidelijk :)

Kan niet wachten tot ik de 50mm lens heb :mrgreen: kan ik ook gaan spelen

a vgastel
Forumlid
Forumlid

Bericht door a vgastel » di aug 21 2012 9:33 pm

Zo als al eerder gezegt hebbende
a vgastel schreef:
Freddie schreef:Zou deze ook op een D90 passen???

Gaat zonder meer passen en werken.
sla je slag is een scherpe en fijn lensje wat zeker niet in je tas mag ontbreken.
Zoek maar eens bij katten of op mijn naam gebruik hem regelmatig.
Heb hem zelf ook voor deze prijs gekocht.
twee tips

http://www.icuadro-fotografie.nl/fotogr ... -foto.html" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.wilmakarels.nl/natuurfotogra ... diepte.php" onclick="window.open(this.href);return false;
Veel plezier met je fijne aankoop.
mvgr bert

Nikon D-90 Nikon 7200 met grip 8-105 vr Nikon sb900 TRIOPODc-258t
Nikkor
35 f2D 50f1.8D 851.8D
Tokina 12-24 f/4 AT-X DX (Versie I)
Tokina at-xpro 28-70 1:2.6--2.8 / 17mm 1:3.5 /70-210 1:4-5.6 /35-70ai1:3.5-4.8

george013

Bericht door george013 » di aug 21 2012 9:59 pm

Een typisch draadje met een gebrek aan antwoorden en een overdaad aan verwijzingen.
Armoe troef.
George

Niels
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: ***

Bericht door Niels » di aug 21 2012 10:03 pm

george013 schreef:Een typisch draadje met een gebrek aan antwoorden en een overdaad aan verwijzingen.
Armoe troef.
George
Kom op zeg, een verwijzing naar een al bestaand draadje en een link naar een andere website waarin het beter staat beschreven dan ik zelf kan uitleggen is toch prima? Of zie ik het nu verkeerd!?

En daarbij, zo'n reactie als die van jou is wel van toegevoegde waarde?
Klikken is nog nooit zo leuk geweest met mijn Nikon...
Flickr
Nikon D7000, Nikkor 16-85 VRII, Nikkor 50mm 1.4G, SB-700, Fuji X20 en een hoop kleine rommel erbij...

george013

Bericht door george013 » di aug 21 2012 10:31 pm

Mijn insteek is en blijft dat als iemand een algemene vraag stelt, dat je dat ook kunt beantwoorden met een algemeen antwoord waarin in ieder geval een basische(basic) verklaring wordt gegeven over dat onderwerp. Een verder invulling middels verwijzingen zouden de toegevoegde waarden moeten hebben. Ik heb al een hele discussie gehad, waarschijnlijk in een van die draadjes.
De beantwoording wordt al elders voortgezet.
Bokeh: spelen met onscherpte versus scherpte. Maar op welk gebied vastgepind?
George

CaptainHook

Bericht door CaptainHook » di aug 21 2012 10:52 pm

Je zou het ook kunnen omdraaien... 'armoe troef' van de TS.
Die vond het (te)veel moeite om ff wat in te tikken in google... :P

george013

Bericht door george013 » wo aug 22 2012 12:04 am

Vertel jij het eens. Ik heb geen derde persoon nodig om me te profileren. Ik doe het in de eerste persoon.
George

a vgastel
Forumlid
Forumlid

Bericht door a vgastel » wo aug 22 2012 5:06 am

george013 schreef:
Vertel jij het eens. Ik heb geen derde persoon nodig om me te profileren. Ik doe het in de eerste persoon.
George
even een aanvulling
Bokeh drukt de kwaliteit van de onscherpte in een foto uit. Het gaat om de onscherpte die ontstaat doordat het voorwerp buiten het scherptevlak ligt. Bewegingsonscherpte valt hier niet onder.

Onscherpte kan rustig en onrustig overkomen. Het kan als natuurlijk of onnatuurlijk worden omschreven. Rustige, zachte onscherpte, die niet afleidt van het hoofdonderwerp, wordt in het algemeen gewaardeerd en als aangenaam bestempeld. Naast de relatie ten opzichte van het scherpe hoofdonderwerp kan een onscherp deel van het beeld ook een zelfstandige functie hebben en als zodanig mooi gevonden worden.

Bokeh wordt bepaald door het ontwerp van het objectief. Hierbij speelt de vorm van het diafragma een rol, maar ook de manier waarop een objectief is gecorrigeerd voor sferische aberratie. Het feit, dat een objectief met goede achtergrondonscherpte-weergave slechter presteert bij onscherpe onderwerpen in de voorgrond, hangt hier mee samen.

Een bepalende factor voor de weergave van onscherpte is de manier waarop een punt buiten het scherptevlak wordt weergegeven. Licht zal niet in één punt geconcentreerd worden, maar verspreid over een groter oppervlak zijn. Een verdeling met een helder centrum en een afnemende helderheid naar de randen toe lijkt ideaal voor een goede onscherpteweergave. Met een dergelijk weergave van beeldpunten wordt een zacht beeld als geheel bereikt.

Een schijf met uniforme helderheid is ook mogelijk. Vaak is in deze schijf de vorm van het diafragma te herkennen. Daarom is een circulair diafragma wenselijk. Tot slot is het mogelijk dat de helderheid aan de rand van de schijf groter is en zelfs dat het centrum van de schijf afwezig is. Dit levert zogenaamde 'ni-sen' bokeh op, dat herkenbaar is aan dubbele lijnen. Het beeld kan als onrustig en onaangenaam worden ervaren.

De termen 'mooi' en 'aangenaam' maken duidelijk dat de waardering van de onscherpte subjectief is. Er zijn echter voorkeuren die door veel mensen gedeeld worden
http://nl.wikipedia.org/wiki/Bokeh" onclick="window.open(this.href);return false;
met vriendelijke groet bert
mvgr bert

Nikon D-90 Nikon 7200 met grip 8-105 vr Nikon sb900 TRIOPODc-258t
Nikkor
35 f2D 50f1.8D 851.8D
Tokina 12-24 f/4 AT-X DX (Versie I)
Tokina at-xpro 28-70 1:2.6--2.8 / 17mm 1:3.5 /70-210 1:4-5.6 /35-70ai1:3.5-4.8

Freddie
Forumlid
Forumlid

Bericht door Freddie » wo aug 22 2012 7:43 am

Ik ben blij dat we hier allemaal zo vriendelijk met elkaar omgaan.

Voor diegene die het aangaan, super bedankt voor de uitleg en eventuele links.
Ik had het mischien op kunnen zoeken in google indd maar waarom niet hier vragen, daar waar allemaal mensen zitten
die er veel meer verstand van hebben dan mij en het mischien in jip en janneke taal kunnen uitleggen wat op de meeste websites niet altijd het geval is.

emdeklerk
Forumlid
Forumlid

Bericht door emdeklerk » wo aug 22 2012 8:23 am

Ik ben het wel een beetje met vraagsteller eens.
Zelden wordt duidelijk gemaakt wat er nu bedoeld wordt met "bokeh", maar zelden lees je ergens een correcte en duidelijke definitie c.q. omschrijving.

Wel veel mensen die elkaar napraten, kreten slaken en het begrip te pas en te onpas gebruiken: ook al eerder op dit forum is meerdere malen gevraagd "hoe bokeh te fotograferen". Omdat velen kennelijk meenden dat iedere opname met een vervagende, onscherpe achtergrond een "bokeh-opname" is, en het even kennelijk weinigen gegeven is uit te leggen dat het gaat om de eigenschappen, zo u wilt de "kwaliteit" van die onscherpte.

Het begrip "bokeh", naar mijn bescheiden mening op zich al een modewoord, is sinds een aantal jaren ontzettend in de mode.
Vroeger spraken we gewoon van beeldvoordracht, en de "kwaliteit" van de onscherpte is daar onderdeel van.

Ik vermijd het woord dan ook liever, om de hierboven gegeven reden: het is een eigen leven gaan leiden en wordt te vaak incorrect gebruikt.

CaptainHook

Bericht door CaptainHook » wo aug 22 2012 8:34 am

Lees dan ook deze uitleg:
http://en.wikipedia.org/wiki/Bokeh" onclick="window.open(this.href);return false;
vooral, WAAR het woord 'bokeh' vandaan komt...

http://www.dpreview.com/articles/7222117128/bokeh-size" onclick="window.open(this.href);return false;
hier wat voorbeelden:
http://www.dpreview.com/challenges/Chal ... px?ID=5989" onclick="window.open(this.href);return false;

Wat ik bedoelde met "zoek eerst eens met google". Je zou eerst zelf op zoek kunnen gaan naar wat het begrip inhoud, en dan, pas dan als het niet helemaal duidelijk is, of als bepaalde vaktermen nadere uitleg behoeven, zou je b.v. alhier om hulp kunnen vragen.
Dat getuigt wat meer van zelfwerkzaamheid en eigen initiatief dan plompverloren "wat is dat?" "kun je het ff op een presenteerblaadje aangeven?" in een forum dumpen...
Kwestie van mentaliteit?

Freddie
Forumlid
Forumlid

Bericht door Freddie » wo aug 22 2012 10:17 am

CaptainHook schreef:

Wat ik bedoelde met "zoek eerst eens met google". Je zou eerst zelf op zoek kunnen gaan naar wat het begrip inhoud, en dan, pas dan als het niet helemaal duidelijk is, of als bepaalde vaktermen nadere uitleg behoeven, zou je b.v. alhier om hulp kunnen vragen.
Dat getuigt wat meer van zelfwerkzaamheid en eigen initiatief dan plompverloren "wat is dat?" "kun je het ff op een presenteerblaadje aangeven?" in een forum dumpen...
Kwestie van mentaliteit?
Hmmm dit had ik al gedaan anders had ik niet geweten dat het er niet allemaal zo duidelijk uitgelegd wordt.
Maar ik begrijp dat je hier dus niet zomaar een vraag mag neerleggen zonder zelf te hebben gezegd, zo komt het tenminste over.
Ik ben toch van forums gewend dat we er zijn om elkaar te helpen en niet om elkaar "af te zeiken"

Maar goed ik snap de hint nu en zal in het vervolg eerst een grondig onderzoek op internet doen voor dat ik de mensen hier lastig ga vallen met mijn vragen :wink:

Ps: bedankt voor het warm onthaal van mij als "nieuw" lid

Plaats reactie

Terug naar “Vragen en tips over foto's en fotograferen”