Eerste resultaatje strobist (sport)

Dit subforum is de plek waar jij foto’s kan plaatsen om feedback te krijgen én te geven.
george013

Re: Eerste resultaatje strobist (sport)

Bericht door george013 » vr aug 24 2012 10:32 pm

Leon,
In de handleiding blz. 281. Je hebt een keuze tussen een flitssynchronisatietijd van 1/250 en 1/320. De beschrijving van beide keuzes is identiek, op het getalletje na. Ik zie geen verschil en kan mij er niets bij indenken.
George

Léon Obers
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: *****

Re: Eerste resultaatje strobist (sport)

Bericht door Léon Obers » za aug 25 2012 1:17 am

Bij 1/320 sec. is het sensorvlak in ieder geval nog over de volledige hoogte vrij bij het aflopen van de sluiter. Omdat de synchronisatie in ieder geval doorloopt tot 1/320 sec. lijkt mij de FP pas te gaan werken vanaf een kortere sluitertijd dan die 1/320 sec. ondanks dat je de normale synchronisatietijd ook kunt instellen op 1/250 sec.
Bijv. in de tabellen die Nikon gebruikt voor het vermogen van de flitser onder FP-mode wordt specifiek een 1/500 sec. als referentiewaarde gehanteerd.

Misschien is de 1/250 sec. synchronisatietijd bedoeld als een "veilige reserve" voor elektronisch net wat trager startende flitsers ???
Bedenk dat op de grenzen van een synchronisatietijd, in de praktijk het wel eens kan voorkomen dat een flitser net niet 100% binnen die tijd afloopt door marges in de elektronica.
Kwam dat vroeger bij analoge camera's bij sommige camera's ook niet voor?. De synchronisatie liep dan zover ik me het een beetje kan herinneren door tot 1/125 sec. maar er was dan nog wel specifiek een langzamer in te stellen officiële flitstijd die dan 1/90 sec. bedroeg.
De informatie van o.a. de Nikon FE geeft daar iets van weer: http://mir.com.my/rb/photography/hardwa ... /tech5.htm" onclick="window.open(this.href);return false;
"When the SB-10 is mounted in the FE's hot shoe and the flash unit turned on, the correct flash synchronization speed of 1/90 second is automatically set with the shutter speed dial set on "Auto" (When manually set, shutter speeds up to 1/125 second are usable.)"
Vriendelijke groet, Léon Obers

Plaats reactie

Terug naar “Fotobespreking”