Wie kan mij helpen

Wanneer u vragen heeft over foto's dan wel het fotograferen zelf, of wanneer u juist tips daarover heeft, dan kunt u deze hier kwijt.
Martin

Wie kan mij helpen

Bericht door Martin » zo aug 26 2012 9:26 pm

Hallo allemaal,

Ik heb met mijn D700 enkele foto's genomen met flits en krijg erg grote verschillen met dezelfde instellingen.
Heeft iemand een idee hoe dit kan?
Flitser is een SB700 en genomen op TTL.

1
Afbeelding

2
Afbeelding

kan dit aan de sluitertijd liggen ?

weimaraner
Clublid
Clublid
Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Re: Wie kan mij helpen

Bericht door weimaraner » zo aug 26 2012 9:52 pm

Sluitertijd lijkt me niet de bepalende factor, die zou alleen invloed hebben op de hoeveelheid omgevingslicht die op je foto te zien is.
Je zit ook met beide foto's onder je syncsnelheid.
Vraag me echter wel sterk af of de flitser wel geflitst heeft op de tweede foto (ondanks dat de Exif zegt van wel)? Vind deze namelijk wel heel erg donker.
Verder lijken de schaduwen op de achtergrond ook niet van je flitser af te komen (neem tenminste aan dat deze op de camera zat) en zie ook niet echt de reflectie van een flits in de ogen van de kat.

Martin

Bericht door Martin » zo aug 26 2012 9:58 pm

weimaraner schreef:Sluitertijd lijkt me niet de bepalende factor, die zou alleen invloed hebben op de hoeveelheid omgevingslicht die op je foto te zien is.
Je zit ook met beide foto's onder je syncsnelheid.
Vraag me echter wel sterk af of de flitser wel geflitst heeft op de tweede foto (ondanks dat de Exif zegt van wel)? Vind deze namelijk wel heel erg donker.
Verder lijken de schaduwen op de achtergrond ook niet van je flitser af te komen (neem tenminste aan dat deze op de camera zat) en zie ook niet echt de reflectie van een flits in de ogen van de kat.
Ik heb meerdere foto's genomen en volgens mij hebben ze allemaal geflitst en er is maar 1 van de 16 redelijk!
zie foto1

JaapV
Clublid
Clublid
Ervaringsniveau: ***
Contacteer:

Bericht door JaapV » zo aug 26 2012 10:27 pm

Ik ben het met Weimaraner eens dat het onwaarschijnlijk is dat foto 2 geflitst is. Die foto is echter helemaal niet "onder" de sync-snelheid genomen, maar juist ruim erboven: 1/15s! Ik gok dat er gefotografeerd is op diafragma voorkeuze, dat het redelijk donker was en dat de camera toen die lange sluitersnelheid heeft gepakt, zonder flits. Waarom de exif zegt dat er wel is geflitst is me een raadsel!

(Zijn de batterijen wel ok??)
Groet, Jaap

Avatar gescand van de cover van mijn eerste boek over fotografie: Ollie B. Bommel's fotoboek - 1952
Galaxy S9+, D800, Nikkor glas, diverse gadgets * flickr fotootjes

weimaraner
Clublid
Clublid
Contacteer:

Bericht door weimaraner » zo aug 26 2012 10:30 pm

Je zegt in je start post dat je de foto's met dezelfde instellingen hebt genomen.
Toch zie ik dat de sluitertijd van de eerste foto 1/250 is en bij de tweede 1/15 - dat is al vier stops verschil wat omgevingslicht betreft en toch is de foto genomen met 1/15e veel donkerder. Vreemd als daar ook nog eens geflitst zou zijn met hetzelfde vermogen.

Ik zou nog eens uitgebreid testen op de M-stand zodat je met een vast diafragma en sluitertijd werkt (natuurlijk onder je syncsnelheid werken) - eens kijken wat er dan gebeurd.

Martin

Bericht door Martin » zo aug 26 2012 10:49 pm

weimaraner schreef:Je zegt in je start post dat je de foto's met dezelfde instellingen hebt genomen.
Toch zie ik dat de sluitertijd van de eerste foto 1/250 is en bij de tweede 1/15 - dat is al vier stops verschil wat omgevingslicht betreft en toch is de foto genomen met 1/15e veel donkerder. Vreemd als daar ook nog eens geflitst zou zijn met hetzelfde vermogen.

Ik zou nog eens uitgebreid testen op de M-stand zodat je met een vast diafragma en sluitertijd werkt (natuurlijk onder je syncsnelheid werken) - eens kijken wat er dan gebeurd.
Klopt maar ik vraag ook of het aan de sluitertijd kan liggen.

Ik zal morgen eens op de M stand testen, goed plan lijkt mij.

weimaraner
Clublid
Clublid
Contacteer:

Bericht door weimaraner » zo aug 26 2012 10:51 pm

Die foto is echter helemaal niet "onder" de sync-snelheid genomen, maar juist ruim erboven: 1/15s!
Wellicht verkeerd verwoord maar wel wat ik bedoelde; de gekozen sluitertijd is langzamer dan de syncsnelheid, m.a.w. daar kan het probleem niet zitten.

weimaraner
Clublid
Clublid
Contacteer:

Bericht door weimaraner » zo aug 26 2012 10:57 pm

Klopt maar ik vraag ook of het aan de sluitertijd kan liggen.
Zoals gezegd heeft de sluitertijd geen invloed op het flitslicht, diafragma keuze wel en die is bij beide foto's hetzelfde.

Martin

Bericht door Martin » zo aug 26 2012 10:58 pm

weimaraner schreef:
Die foto is echter helemaal niet "onder" de sync-snelheid genomen, maar juist ruim erboven: 1/15s!
Wellicht verkeerd verwoord maar wel wat ik bedoelde; de gekozen sluitertijd is langzamer dan de syncsnelheid, m.a.w. daar kan het probleem niet zitten.
Wat ik niet begrijp is het volgende;
Ik kan mij niet voorstellen dat de flitser niet geflitst heeft, volgens mij namelijk wel.
Ook in de exif geeft hij dat aan en dat is toch vreemd.

Léon Obers
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: *****

Bericht door Léon Obers » zo aug 26 2012 11:09 pm

martin65 schreef: Ik heb met mijn D700 enkele foto's genomen met flits

Flitser is een SB700 en genomen op TTL.
Maak eens een andere test door de interne flitser van de D700 te gebruiken, Kijken wat die doet tegenover de SB-700.
Als die resultaten wel goed zijn, en met de SB-700 niet, klopt er iets niet met je SB-700.
Zijn ze met beide flitsers slecht, vraag ik me af of je een probleem hebt met de camera.
Vriendelijke groet, Léon Obers

jettiny
Forumlid
Forumlid
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Bericht door jettiny » zo aug 26 2012 11:15 pm

Als ik dit zie bij mijn foto's, dan zijn de batterijen leeg of op.
In de afgelopen vakantie nog gehad.
De flitser op manual zetten, een volledige handmatige ontlading doen, en kijken hoelang het duurt voordat de flitser weer aangeeft inzetbaar te zijn.
Duurt dat langer dan 30 seconden, dan zijn de batterijen leeg.

Sorry als ik ernaast zit, maar dit wou ik even vermelden.

Vrgr
Tiny

weimaraner
Clublid
Clublid
Contacteer:

Bericht door weimaraner » zo aug 26 2012 11:24 pm

Ik kan mij niet voorstellen dat de flitser niet geflitst heeft, volgens mij namelijk wel.
Afgezien van de exif gegevens vraag ik me af waarom je denkt dat de flitser wel geflitst heeft bij de tweede foto?
Als er niets aan de instellingen is veranderd (wat de TS zegt) zou de positie van de flitskop bij beide foto's hetzelfde moeten zijn.
Maar bij de tweede foto is het enige licht dat ik zie het licht dat op de muur valt - en als ik het goed zie (kijkend naar de schaduwen van de lijsten) komt dat van bovenaf en niet uit de richting van de camera. Alles wat dichterbij de camera zit/staat, de kat en de tafel dus, zit in het donker terwijl daar nu juist de lichtintensiteit het grootst zou moeten zijn (vergelijk maar met de eerste foto).

Maar denk dat de tip van Leon een goede is (zoals gebruikelijk :) ) - wellicht dat die test wat meer duidelijkheid gaat verschaffen.

woudew
Forumlid
Forumlid
Contacteer:

Bericht door woudew » zo aug 26 2012 11:29 pm

Ik zou, zoals Jettiny al voorstelt, de batterijen eerst eens goed bekijken.

Even helemaal volladen en kijken wat er dan gebeurd.

JaapV
Clublid
Clublid
Contacteer:

Bericht door JaapV » zo aug 26 2012 11:31 pm

jettiny schreef:Als ik dit zie bij mijn foto's, dan zijn de batterijen leeg of op.
In de afgelopen vakantie nog gehad.
De flitser op manual zetten, een volledige handmatige ontlading doen, en kijken hoelang het duurt voordat de flitser weer aangeeft inzetbaar te zijn.
Duurt dat langer dan 30 seconden, dan zijn de batterijen leeg.

Sorry als ik ernaast zit, maar dit wou ik even vermelden.

Vrgr
Tiny
Nee hoor, midden in de roos. Dat het aan de batterijen ligt leek mij ook al.
Groet, Jaap

Avatar gescand van de cover van mijn eerste boek over fotografie: Ollie B. Bommel's fotoboek - 1952
Galaxy S9+, D800, Nikkor glas, diverse gadgets * flickr fotootjes

jettiny
Forumlid
Forumlid
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Bericht door jettiny » di sep 04 2012 10:56 pm

Nog nieuws over dit euvel ????

vrgr
Tiny