Ik heb met mijn D700 enkele foto's genomen met flits en krijg erg grote verschillen met dezelfde instellingen.
Heeft iemand een idee hoe dit kan?
Flitser is een SB700 en genomen op TTL.
1

2

kan dit aan de sluitertijd liggen ?
Ik heb meerdere foto's genomen en volgens mij hebben ze allemaal geflitst en er is maar 1 van de 16 redelijk!weimaraner schreef:Sluitertijd lijkt me niet de bepalende factor, die zou alleen invloed hebben op de hoeveelheid omgevingslicht die op je foto te zien is.
Je zit ook met beide foto's onder je syncsnelheid.
Vraag me echter wel sterk af of de flitser wel geflitst heeft op de tweede foto (ondanks dat de Exif zegt van wel)? Vind deze namelijk wel heel erg donker.
Verder lijken de schaduwen op de achtergrond ook niet van je flitser af te komen (neem tenminste aan dat deze op de camera zat) en zie ook niet echt de reflectie van een flits in de ogen van de kat.
Klopt maar ik vraag ook of het aan de sluitertijd kan liggen.weimaraner schreef:Je zegt in je start post dat je de foto's met dezelfde instellingen hebt genomen.
Toch zie ik dat de sluitertijd van de eerste foto 1/250 is en bij de tweede 1/15 - dat is al vier stops verschil wat omgevingslicht betreft en toch is de foto genomen met 1/15e veel donkerder. Vreemd als daar ook nog eens geflitst zou zijn met hetzelfde vermogen.
Ik zou nog eens uitgebreid testen op de M-stand zodat je met een vast diafragma en sluitertijd werkt (natuurlijk onder je syncsnelheid werken) - eens kijken wat er dan gebeurd.
Wellicht verkeerd verwoord maar wel wat ik bedoelde; de gekozen sluitertijd is langzamer dan de syncsnelheid, m.a.w. daar kan het probleem niet zitten.Die foto is echter helemaal niet "onder" de sync-snelheid genomen, maar juist ruim erboven: 1/15s!
Zoals gezegd heeft de sluitertijd geen invloed op het flitslicht, diafragma keuze wel en die is bij beide foto's hetzelfde.Klopt maar ik vraag ook of het aan de sluitertijd kan liggen.
Wat ik niet begrijp is het volgende;weimaraner schreef:Wellicht verkeerd verwoord maar wel wat ik bedoelde; de gekozen sluitertijd is langzamer dan de syncsnelheid, m.a.w. daar kan het probleem niet zitten.Die foto is echter helemaal niet "onder" de sync-snelheid genomen, maar juist ruim erboven: 1/15s!
Maak eens een andere test door de interne flitser van de D700 te gebruiken, Kijken wat die doet tegenover de SB-700.martin65 schreef: Ik heb met mijn D700 enkele foto's genomen met flits
Flitser is een SB700 en genomen op TTL.
Afgezien van de exif gegevens vraag ik me af waarom je denkt dat de flitser wel geflitst heeft bij de tweede foto?Ik kan mij niet voorstellen dat de flitser niet geflitst heeft, volgens mij namelijk wel.
Nee hoor, midden in de roos. Dat het aan de batterijen ligt leek mij ook al.jettiny schreef:Als ik dit zie bij mijn foto's, dan zijn de batterijen leeg of op.
In de afgelopen vakantie nog gehad.
De flitser op manual zetten, een volledige handmatige ontlading doen, en kijken hoelang het duurt voordat de flitser weer aangeeft inzetbaar te zijn.
Duurt dat langer dan 30 seconden, dan zijn de batterijen leeg.
Sorry als ik ernaast zit, maar dit wou ik even vermelden.
Vrgr
Tiny