Twijfelen voor afdruk

Discussies over fotobewerking en archivering
Kroontje

Twijfelen voor afdruk

Bericht door Kroontje » di aug 28 2012 2:58 pm

Hallo

Ik blijf twijfelen over Uploaden ;)
30 x 20 is geen probleem.
Maar nu wil ik een vergroting laten maken met een afmeting 60 x 40
Mijn foto heeft 4288 x 2824 aan pixels.
Nu lees ik over 300 dpi, maar ook 72 dpi en 177 dpi
Nu heb ik op de site gekeken waar ik hem naar toe wil sturen voor de afdruk.
Zij geven mij als voorbeeld :
60 x 40 is minimaal 1120 x 1680 pixels nodig, dus dat haal ik wel.
Alleen die dpi kom ik niet meer uit wat het beste is.

Zij geven dit aan op hun site als aflevering voorwaarde:
Bestandsformaat

Ons bestelsysteem werkt uitsluitend met jpg/jpeg afbeeldingen. Sommge klanten zijn bang dat de kwaliteit van de foto erop achteruit gaat als deze in jpg formaat wordt opgeslagen. als u de foto echter opslaat op de hoogste kwaliteit, dan zult u daar bij het afdrukken helemaal niks van zien.

Optimale resolutie/DPI

Onze productieafdeling werkt wet een resolutie van 70 pixels per centimeter (oftewel 177 DPI). Sommige klanten denken dat een resolutie van bijvoorbeeld 300 DPI de afdrukstandaard is. Dit is echter alleen het geval bij drukwerk op papier (bv offset drukkerij). Bij dibond printing is dit niet het geval. Alles boven de 70 pixels p/cm of 177 DPI is overbodig. Je ziet op dibond namelijk geen verschil tussen 177 en 300 dpi.

Minimale resolutie

Zoals hierboven aangegeven is 70 pixels per centimeter de optimale waarde. Dit is echter niet altijd nodig. Foto's vanaf 40 pixels per centimeter hebben ook een kwaliteit die voldoende is om af te drukken op dibond. Uiteraard is de scherpte iets minder dan bij 70 p p/cm, echter als u de kijkafstand vergroot met een meter, dan is 40 p p/cm ook voldoende.
rekenvoorbeeld

Stel u wilt een foto van 60x40 cm.

optimale resolutie: 60x70= 4200 en 40x70= 2800 dus 4200x2800 pixels
minimale resolutie: 60x40 = 2400 en 40x40= 1600 dus 2400x1600 pixels

Kleurmodus

Als u de afbeeldingen/foto's zelf opmaakt in Photoshop, dan dient u de kleurenmodus op RGB te zetten en niet op CMYK of Grijswaarden.

Marges/randen

Foto's die geüpload worden voorzien van 2 mm marge. Hierdoor wordt de afbeelding perfect uitgesneden.
Kan ik nu gewoon, zoals zij aangeven de foto in LR4 te exporteren met een instelling van 177 dpi :?:
Want als ik kijk in het LR4 boek van Piet van den Eynde staat er geschreven:
Een RAW bestand van de Nikon heeft
4256 x 2832 pixels. Je kan dit beeld exporteren op 72 dpi, hetgeen een beeld van 150 x 100 cm oplevert.
Als je dit beeld echter op 240 dpi exporteert, dan zal het resulterende bestand ongeveer 45 x 30 cm zijn
Kan ik dan hieruit halen dat de maximale foto die nog in een goede kwaliteit af te drukken is op 72 dpi :?:

Maar wanneer dan 300 dpi en 72 dpi (die standaard is in gesteld in LR4) :?:
Is daar ook een reden voor of heeft dat met het formaat van afdruk te maken.

Groet Kroontje

remoss
Forumlid
Forumlid
Contacteer:

Re: Twijfelen voor afdruk

Bericht door remoss » di aug 28 2012 3:37 pm

Even een rekensommetje:

Je wilt een afdruk van 60 x 40 cm.
Je foto is 4288 x 2824 pixels
Eén inch = 2,45 cm

Aantal DPI is dus ongeveer 180 DPI, namelijk 4288 : 60 x 2,54 of 2824 : 40 x 2,54.

Als je dus het bestand van 4288 x 2428 pixels upload en aangeeft dat je hem op 60 x 40 cm afgedrukt wilt hebben, zal dat op 180 DPI afdruk uitkomen. Bij Dibond (op aluminium) afdrukken is de maximale dichtheid 177 DPI dus iets lager dan de 180 DPI die je vraagt. Dat is geen probleem.

Patrick
Clublid
Clublid
Ervaringsniveau: *****
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Bericht door Patrick » di aug 28 2012 3:57 pm

Waarom zou jij je druk moeten maken over dit soort zaken? Stuur gewoon het bestand naar de drukker en laat hun dat lekker uitzoeken. Zeker bij dit soort grote prints.

Het enige waar ik voor zou zorgen is de goede verhouding. Dan bepaal ik de uitsnede en krijg ik niet ineens een crop of ergens witte randen.
Patrick | Instagram | Flickr | Nikon Z8 + Zf + D700 plus best veel glaswerk, een Fujifilm X-T3 met wat objectieven en een Leica Q3 point-and-shoot

remoss
Forumlid
Forumlid
Contacteer:

Bericht door remoss » di aug 28 2012 4:11 pm

Wel een tikkie kort door de bocht Patrick.
Als je nergens op let en er ook geen notie van hebt, dan kan iemand zomaar een foto van 640 x 480 pixels af laten drukken op 100 x 75 cm, en dat wordt echt niet zo mooi. Dus even snel uitrekenen op hoeveel DPI de afdruk uiteindelijk uitkomt lijkt mij best zinvol.

Onno
Clublid
Clublid
Contacteer:

Bericht door Onno » di aug 28 2012 4:19 pm

Naast een voor het afdrukformaat passende DPI waarde is het toepassen van het juiste kleurprofiel ook erg belangrijk. De meeste commerciële afdrukcentrales verwachten sRGB maar check het even, vooral bij speciaaltjes als hele grote prints of een bijzonder afdrukmateriaal.

Kroontje

Bericht door Kroontje » di aug 28 2012 4:40 pm

Dank jullie wel voor jullie reactie ;)

@ Rene dank je wel voor jouw reken voorbeeld. Die is beter te behappen dan inderdaad die van Dibond ;)
Ik denk dat ik teveel door elkaar heb gelezen en daarmee op een twijfel kwam.
177 dpi moet dus goed komen.

@ Patrick
Het enige waar ik voor zou zorgen is de goede verhouding. Dan bepaal ik de uitsnede en krijg ik niet ineens een crop of ergens witte randen.
Dit lijkt me duidelijk, nadat Rene hier al een reden voor heeft gegeven, waar ik mee kan leven ;)

@ Onno
Betreft het kleuren profiel begrijp ik.
Hier praten ze over RGB. Dus ga iik ervan uit dat een sRGB ook goed is.
Nu moet ik wel sRGB opsturen, want ik kan van een sRGB geen Adobe-RGB maken lijkt mij.
Wat me wel aan het denken zet om mijn camera op Adobe RGB te gaan zetten.

Groet Kroontje

Patrick
Clublid
Clublid
Contacteer:

Bericht door Patrick » di aug 28 2012 4:45 pm

remoss schreef:Wel een tikkie kort door de bocht Patrick.
Als je nergens op let en er ook geen notie van hebt, dan kan iemand zomaar een foto van 640 x 480 pixels af laten drukken op 100 x 75 cm, en dat wordt echt niet zo mooi. Dus even snel uitrekenen op hoeveel DPI de afdruk uiteindelijk uitkomt lijkt mij best zinvol.
We hebben het hier over een foto van 4288 x 2824 pixels, toch? Die zou ik gewoon sturen. Waarom zou je die zelf moeten gaan verkleinen? Daar doelde ik op.
Patrick | Instagram | Flickr | Nikon Z8 + Zf + D700 plus best veel glaswerk, een Fujifilm X-T3 met wat objectieven en een Leica Q3 point-and-shoot

remoss
Forumlid
Forumlid
Contacteer:

Bericht door remoss » di aug 28 2012 4:53 pm

Patrick schreef:We hebben het hier over een foto van 4288 x 2824 pixels, toch? Die zou ik gewoon sturen. Waarom zou je die zelf moeten gaan verkleinen? Daar doelde ik op.
Oké, duidelijk. Om te kijken welke kant de afdrukkwaliteit op kan gaan vind ik het voor mezelf altijd handig om toch even te rekenen, al is het maar voor het inzicht. Maar dat is persoonlijk dus.

Kroontje

Bericht door Kroontje » di aug 28 2012 5:28 pm

Dus als je voor kwaliteit gaat, is zo'n berekening de moeite waard.
Ook al geven ze bijv iets anders op bij de aanlevering.
Want hier wordt er namelijk niet over gesproken.

Groet Kroontje

iJoost

Bericht door iJoost » di aug 28 2012 6:25 pm

Het is eenvoudig. Je levert 'm aan in de resolutie die je hebt. Dat is immers je beste kwaliteit die je kunt halen. Van alles wat je eraan doe, qua resolutie, wordt het minder. Dus dat doe je niet.

Voor jezelf kun je nog even uitrekenen (breedte in inches van de afdruk gedeeld door pixels in de breedte) of je die 177 DPI wel haalt. En als dat meer is, perfect. Als het minder is, dan wordt de kwaliteit dus wat minder. Maar je hebt gewoon niet meer, dus dat is dan domweg niet anders. Of als je het heel erg vindt dan kies je voor een kleiner afdruk formaat, kan ook.

En vooral niet druk maken over wat er in Phoshop (of dergelijke) bij DPI staat want dat doet helemaal niets.

Valiant
Forumlid
Forumlid
Foto's bewerken toestaan: Nee

Bericht door Valiant » di aug 28 2012 6:46 pm

In feite gaat het alleen om de informatie die je beeld bevat. Als je weet dat dat goed zit kun je het enorm groot afdrukken, zeker als je camera 10Mp of meer heeft. Als het even kan nooit je beelden verkleinen of in Jpeg aanleveren, helemaal als het vergroot gaat worden Jpeg vermijden.

Als een beeld met hoge ISO is geschoten en je ziet onprettige (kleur)ruis (zelfs na bewerking) dan zou dit bij vergrotingen nog wel eens lelijk kunnen uitpakken, zeker als je met je neus bovenop de print gaat staan. Zelfde geldt voor scherpte, bewegingsonscherpte en zachtheid aan de randen worden in een grote print duidelijk.

In de regel kun je voor beelden welke direct uit de hand bekeken worden (vlakbij dus) zakken tot ca 220ppi, dan is er niets 'onprettigs' zichtbaar.
Voor poster formaten welke opgehangen worden en van grotere afstand bekeken worden binnenshuis (tentoonstelling) kan het verder naar beneden, ca 170ppi, wat hier het geval is. Voor de echt grote jongens (A1+) welke voor reclamedoeleinden e.d. gebruikt worden zijn er geen ondergrenzen, ga maar eens vlakbij een billboard staan, de drukresolutie is < 20dpi.

Op de zaak hebben we een A0 print hangen welke met een 2Mp D1 is geschoten, het ziet er perfect uit en had net zo goed een 22Mp midden formaat shot kunnen zijn. Als je goed kunt opschalen in Photoshop kun je ver komen. Een goede printer is uiteraard een voorwaarde.

Wanneer je wilt omrekenen dien je de maat van je doel te weten en het maximale aantal pixels van je camera/beeld. Doorgaans volstaat het om met een kleinbeeld camera (Nikon, Canon, Sony DSLR) enkel de lange kant te nemen. Reken voor een inch 2,54cm.
The best camera is the one you have with you...

george013

Bericht door george013 » di aug 28 2012 6:47 pm

Kroontje,
Het lijkt mij dat je uit het oog verliest dat de minimale afdrukresolutie ook bepaald wordt door het medium waarop je afdrukt. Hier lopen de resoluties voor foto en dibond door elkaar. Voor canvas heb je nog lagere resoluties.
George

Kroontje

Bericht door Kroontje » di aug 28 2012 7:06 pm

Hallo

@ iJoost Heb aan de hand van de berekeningen die jullie geven een duidelijk beeld gekregen hoe het nu daadwerkelijk werkt ;) Dat is me nu duidelijk geworden.

@ Valiant
Als het even kan nooit je beelden verkleinen of in Jpeg aanleveren, helemaal als het vergroot gaat worden Jpeg vermijden.
Dat zal in dit geval waar ik het heen wilt sturen niet gaan. Maar begrijp wat je bedoelt en doe dat normaal met een tiff bestand.
Ook dit weer als hij niet te groot is.

@ george013
Het lijkt mij dat je uit het oog verliest dat de minimale afdrukresolutie ook bepaald wordt door het medium waarop je afdrukt. Hier lopen de resoluties voor foto en dibond door elkaar. Voor canvas heb je nog lagere resoluties.
Toevallig kom ik daar nu achter, als ik nu wat meer tegenkomt (leesvoer).
Maar ik krijg nu een duidelijk beeld hierover dankzij wat hier al geschreven is.

Gaat goed komen ;) vanavond gaat hij de server op : http://www.top-canvasfoto.com/dibond.html" onclick="window.open(this.href);return false;

Groet Kroontje

Léon Obers
Forumlid
Forumlid

Bericht door Léon Obers » di aug 28 2012 8:37 pm

Valiant schreef:Als het even kan nooit je beelden verkleinen of in Jpeg aanleveren, helemaal als het vergroot gaat worden Jpeg vermijden.
Ik interpoleer mijn beelden zelf naar een groter formaat, en lever het dan in JPG aan. Andere bestandsformaten worden dan zo groot, dat accepteert de uploadserver van een afdrukcentrale doorgaans helemaal niet. Het standaard formaat om aan te leveren bij centrales is JPG.
Vriendelijke groet, Léon Obers

Kroontje

Bericht door Kroontje » di aug 28 2012 9:11 pm

Hallo Léon

Dit heb ik nu gedaan.
Nef foto bewerkt en geëxporteerd naar tif.
Daarna naar een JPG (177 dpi) en deze geüpload.

Op de site liet hij netjes zien dat het klopte, ook betreft de afmeting.
Dus ga ik ervan uit dat het goed gaat komen.

Ik laat het hier wel weten ;)

Dank Kroontje

Plaats reactie

Terug naar “Fotobewerking en archivering”