Ik schiet in principe altijd RAW, maar tijdens bepaalde evenementen waar ik zeer veel foto's moet schieten en vervolgens zeer snel online moet hebben ivm verkoop ( hondenwedstrijden of zo, dan praat je over héél veel opeenvolgende foto's ) Dan wil ik nog wel eens in jpg werken.
De rest is altijd RAW.
Waarom zou ik nog JPEG schieten?
- Remco v/d Sanden
- Forumlid
- Ervaringsniveau: ****
- Foto's bewerken toestaan: Nee
- Contacteer:
Re: Waarom zou ik nog JPEG schieten?
Maakt gebruik van Nikon [FX] body's en Nikkor [FX] glaswerk, en voor de lol nog wat 35mm analoog...
https://www.instagram.com/remcovandesanden
https://www.instagram.com/remcovandesanden
- anoniempje1989
- Forumlid
- Ervaringsniveau: *
- Foto's bewerken toestaan: Ja
- Contacteer:
Waarom zou ik nog JPEG schieten?
Ik schoot eerder ook altijd RAW + JPG maar ben overgestapt op alleen RAW.
Nickey
http://www.foto-terapel.nl
http://www.foto-terapel.nl
Ik schiet mijn foto's alleen maar in RAW.
Nikon heb software en als je dat op je pc installeerd, dan word alle foto's van je geheugenkaart gelijk zichtbaar gemaakt op je pc.
Heb je foto's snel nodig voor je werk?
Dan is er maar 1 oplossing: Heb je camera 2 slots?
Zoja, op de ene zet je RAW en op de andere Jpeg.
Nikon heb software en als je dat op je pc installeerd, dan word alle foto's van je geheugenkaart gelijk zichtbaar gemaakt op je pc.
Heb je foto's snel nodig voor je werk?
Dan is er maar 1 oplossing: Heb je camera 2 slots?
Zoja, op de ene zet je RAW en op de andere Jpeg.
- Valiant
- Forumlid
Tot nog toe heb ik geen ruimte tekort en schiet ik in Jpeg+NEF. Als ik sport zou schieten en snel beelden moet leveren zou Jpeg alleen een optie zijn. Enkel ben ik het niet altijd 'eens' met de uitkomst van de instellingen van de camera en wil ik niet steeds bezig zijn met het kiezen van de modi terwijl ik fotografeer (de kleurinstellingen en witbalans). De kleurinstelling staat altijd vast en is redelijk neutraal waardoor niet elk type foto het goed doet in Jpeg. De witbalans heb ik op automaat en ook dit slaagt niet altijd. Ik hou me nou eenmaal liever bezig met de compositie, belichting en het onderwerp.
Mijn workflow is als volgt. Importeren van de Jpeg files in iPhoto waarna ik door alle beelden ga en de missers weggooi. Beelden voor opdrachten haal ik later weg. Familiefoto's en toppers blijven uiteindelijk in iPhoto als Jpeg over. Hierdoor kan ik ze makkelijk en snel op de AppleTV, de iPhone en (toekomstige) iPad zetten. Tevens willen sommige familieleden ook een kopie welke ik direct uit iPhoto op een USB stick kan slepen of per email verstuur. Praktisch gemak dus. Tevens importeer ik ook regelmatig Jpeg van de compact camera's van vriendin/kids en zo blijft alles lekker bij elkaar.
Na de Jpeg import gooi ik de NEF bestanden over met Nikon transfer en dat doe ik selectief doordat ik bij de Jpeg import de 'selectie' in mijn hoofd heb gezet (en op nummer nog even kan nakijken). De beste beelden en opdrachten haal ik binnen als NEF en bewerk ik in Capture/Photoshop/etc. Het nabewerken doe ik als het even kan later zodat ik met een frisse blik de beelden kan beoordelen en bepalen wat er moet gebeuren (kleurtoon/contrast/witbalans/zww omzetting/etc.etc.).
Hierna draai ik de back-up en wis ik de kaart in de camera.
Meestal keer ik nog een keer terug naar iPhoto en doe wat kleine bewerkingen zoals kroppen en de kleurtoon zodat die collectie van familiefotos en toppers presentabel is in eigen huis. De opdracht beelden wis ik uit iPhoto en ik laat iTunes alles syncen. Nog even nagenieten kan ook heel prettig zijn.
Beelden voor websites/boeken/prints en opdrachtgevers komen altijd uit Capture en zijn afgewerkt. De Tiff en Jpeg files die daaruit voortkomen gooi ik na 'levering' weer weg tenzij ik in Photoshop aanpassingen heb moeten doen of HDR/Panorama beelden heb gemaakt. Hiervoor hou ik dus nog een mappenstructuurtje in stand waar ik met ViewNX of Capture makkelijk in kan kijken. Dit zijn altijd Tiff bestanden in 16bit/Adobe RGB.
Lijkt misschien wat bewerkelijk maar kost me zeer weinig tijd en handeling en ik kan de mensen in mijn directe omgeving meteen alles laten zien.
Uitzondering is als ik langer op locatie moet werken en tussendoor een back-up maak, hiervoor sleep ik de gehele inhoud van de kaart op een laptop/desktop. Als er niets misgaat wordt deze back-up niet gebruikt en volg ik de gebruikelijke stappen bij thuiskomst.
Mijn workflow is als volgt. Importeren van de Jpeg files in iPhoto waarna ik door alle beelden ga en de missers weggooi. Beelden voor opdrachten haal ik later weg. Familiefoto's en toppers blijven uiteindelijk in iPhoto als Jpeg over. Hierdoor kan ik ze makkelijk en snel op de AppleTV, de iPhone en (toekomstige) iPad zetten. Tevens willen sommige familieleden ook een kopie welke ik direct uit iPhoto op een USB stick kan slepen of per email verstuur. Praktisch gemak dus. Tevens importeer ik ook regelmatig Jpeg van de compact camera's van vriendin/kids en zo blijft alles lekker bij elkaar.
Na de Jpeg import gooi ik de NEF bestanden over met Nikon transfer en dat doe ik selectief doordat ik bij de Jpeg import de 'selectie' in mijn hoofd heb gezet (en op nummer nog even kan nakijken). De beste beelden en opdrachten haal ik binnen als NEF en bewerk ik in Capture/Photoshop/etc. Het nabewerken doe ik als het even kan later zodat ik met een frisse blik de beelden kan beoordelen en bepalen wat er moet gebeuren (kleurtoon/contrast/witbalans/zww omzetting/etc.etc.).
Hierna draai ik de back-up en wis ik de kaart in de camera.
Meestal keer ik nog een keer terug naar iPhoto en doe wat kleine bewerkingen zoals kroppen en de kleurtoon zodat die collectie van familiefotos en toppers presentabel is in eigen huis. De opdracht beelden wis ik uit iPhoto en ik laat iTunes alles syncen. Nog even nagenieten kan ook heel prettig zijn.
Beelden voor websites/boeken/prints en opdrachtgevers komen altijd uit Capture en zijn afgewerkt. De Tiff en Jpeg files die daaruit voortkomen gooi ik na 'levering' weer weg tenzij ik in Photoshop aanpassingen heb moeten doen of HDR/Panorama beelden heb gemaakt. Hiervoor hou ik dus nog een mappenstructuurtje in stand waar ik met ViewNX of Capture makkelijk in kan kijken. Dit zijn altijd Tiff bestanden in 16bit/Adobe RGB.
Lijkt misschien wat bewerkelijk maar kost me zeer weinig tijd en handeling en ik kan de mensen in mijn directe omgeving meteen alles laten zien.
Uitzondering is als ik langer op locatie moet werken en tussendoor een back-up maak, hiervoor sleep ik de gehele inhoud van de kaart op een laptop/desktop. Als er niets misgaat wordt deze back-up niet gebruikt en volg ik de gebruikelijke stappen bij thuiskomst.
The best camera is the one you have with you...
- Patrick
- Clublid
- Ervaringsniveau: *****
- Foto's bewerken toestaan: Ja
- Contacteer:
Maak je het proces niet enorm ingewikkeld door eerst de Jpg bestanden in te lezen en uit te zoeken en dan de NEFs met een ander programma?
Ik snap sowieso niet waarom je de JPG bestanden in deze situatie ook zou willen hebben; die genereer je zo weer.
Ik doe mijn selecteren van goede gewoon met enkel NEF bestanden. Pas aan het einde van het hele proces exporteer ik weer JPG bestanden. En dat doe ik met Lightroom of Capture NX. Voor mijn workflow maakt het niet uit met welk pakket ik heb gewerkt.
Ik snap sowieso niet waarom je de JPG bestanden in deze situatie ook zou willen hebben; die genereer je zo weer.
Ik doe mijn selecteren van goede gewoon met enkel NEF bestanden. Pas aan het einde van het hele proces exporteer ik weer JPG bestanden. En dat doe ik met Lightroom of Capture NX. Voor mijn workflow maakt het niet uit met welk pakket ik heb gewerkt.
-
- Forumlid
Gebruik standaard NEF + Jpeg.
Er zijn nog een paar programma's die de NEF (NRW bij mijn P7100) niet herkennen, o.a. Zerene Stacker.
Maar inderdaad, de meeste, 95%, Jpeg's gaan na transport gelijk de prullebak in.
Er zijn nog een paar programma's die de NEF (NRW bij mijn P7100) niet herkennen, o.a. Zerene Stacker.
Maar inderdaad, de meeste, 95%, Jpeg's gaan na transport gelijk de prullebak in.
- Valiant
- Forumlid
Ah, maar daar zit de clou, de tijd die het kost. Importeren gaat nagenoeg vanzelf, keuzes maken en selecteren is al lastiger. Ik vindt het niet nodig om alles in RAW te bewaren, schiet relatief veel foto's van mijn kids en maak het me makkelijk om de meeste te bewaren ook al is de achtergrond wat lelijk etc., hele serie van het strand of de speeltuin zeg maar. De Jpegs uit de camera zijn wat mij betreft prima en relatief klein (12Mp).Patrick schreef:Maak je het proces niet enorm ingewikkeld door eerst de Jpg bestanden in te lezen en uit te zoeken en dan de NEFs met een ander programma?
Selecteren op wat wel en niet goed scherp is of bewogen kun je niet op thumbnails maar door een keer na de Jpeg import alles langs te lopen op 50-100% weet ik het wel.
En ik heb alles direct beschikbaar op alle apparatuur, direct. Leuk om 's avonds de duinwandeling al op tv te bekijken. Nef bewerken doe ik soms pas weken later. Selecteren in Capture, Jpegs genereren en weer in iPhoto zetten zou me ook veel werk geven. Voor mij werkt dit prettig en als je iets gewend bent zijn het eigenlijk maar een paar drukken op een knop.
Maar als ik ik iets praktischer zou vinden dan sta ik er open voor, check ook altijd de nieuwste software uit.
The best camera is the one you have with you...