Ik ben het met de anderen eens, de kleurversies zijn vele malen beter. Je moet niet zwartwit willen om het zwartwit. Je moet het doen omdat het iets toevoegt. Het blijft je eigen smaak natuurlijk, maar in dit geval vind ik het zwartwitte afdoen van de kleurenfoto's. Kill your darlings

. Een term die ik uit de journalistiek geleerd heb. Als je bijvoorbeeld een geweldige quote hebt maar hij past niet binnen het verhaal dan moet je 'm er ook niet in doen omdat het algehele plaatje erdoor naar beneden gehaald word. Zwartwit mooi vinden is best, maar pas het alleen toe daar waar het tot zijn recht komt. Tip

.
De bewerking in foto 5 viel mij nu ook direct op. Persoonlijk had ik gekozen voor wat minder blur en wat nauwkeuriger. Werk je met Photoshop? Maak een kopie van de foto en ga dan naar Filters, Blur, Gaussian Blur en stel de vervaging in zoals je wilt dat het eruit gaat zien (je hele foto word dan vervaagd). Vervolgens maak je een layermask aan (kijk even op Google hoe je dat doet) en dan kleur je dat masker met een penseel/brush in met zwart en wit. Wat zwart gekleur is verbergt het masker en wat je wit kleur laat het masker zien. Dus de zwarte delen van de vage foto worden verborgen en daar kun je dus de onderliggende laag (de scherpe foto) in zien. Als je dan met een brush de stukken wit kleurt die je vaag wilt hebben kun je dat heel nauwkeurig doen.