Leon, Het kan inderdaad zijn dat hier en daar de verscherping nu iets te hard is, maar jouw tips werken zoveel beter dat ik misschien iets "te" ben geweest, ik moet denk ik ook nog even leren zien tot hoever je kunt gaan. Kun je misschien nog even uitleggen (in jip en janneke taal) wat je precies bedoeld met een verkeerde focus.André, fijn dat het allemaal de goede richting ingaat zoals bedoeld.
Een enkele keer zie ik bij je opnamen de focus nog ietsje verschoven (foto 4), maar kan ook gewoon een gebruikersfout zijn.
Verder is de verscherping misschien wat hard. Kijk wat je kunt doen met ietsje lagere waarde voor intensiteit, en misschien de "drempel"-waarde (onderste schuifje) op 1.
Die drempelwaarde geeft dan net wat minder verscherping op de meer egale vlakken. Bijv. huid kan er dan net wat aangenamer uitzien.
Waarschijnlijk gebruik je nu ook nog niet de "tweelaags"-methode. Die is wat milder voor de hoge lichten tegenover de meer donkere partijen.
Dat van de twee-laags methode ga ik van het weekend eens goed doorlezen en proberen te begrijpen en wat mee stoeien.
George, Ik ga vanavond of morgen de 2 poezen foto's even met de waarde van Leon bewerken en dan zet ik ze onder de "orginele, lees:verkeerde foto's (Ik had al aangegeven dat ik dat zou gaan doen, maar dat terzijde).