Weer een serie uit de (twijfel) D800 nu met glimlach

Discussies over fotografie met de D100, D200, D300, D300s, D500, D700, D800, D800E, D810 en D850
André
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Re: Weer een serie uit de (twijfel) D800 nu met glimlach

Bericht door André » vr sep 07 2012 8:37 pm

André, fijn dat het allemaal de goede richting ingaat zoals bedoeld.
Een enkele keer zie ik bij je opnamen de focus nog ietsje verschoven (foto 4), maar kan ook gewoon een gebruikersfout zijn.
Verder is de verscherping misschien wat hard. Kijk wat je kunt doen met ietsje lagere waarde voor intensiteit, en misschien de "drempel"-waarde (onderste schuifje) op 1.
Die drempelwaarde geeft dan net wat minder verscherping op de meer egale vlakken. Bijv. huid kan er dan net wat aangenamer uitzien.

Waarschijnlijk gebruik je nu ook nog niet de "tweelaags"-methode. Die is wat milder voor de hoge lichten tegenover de meer donkere partijen.
Leon, Het kan inderdaad zijn dat hier en daar de verscherping nu iets te hard is, maar jouw tips werken zoveel beter dat ik misschien iets "te" ben geweest, ik moet denk ik ook nog even leren zien tot hoever je kunt gaan. Kun je misschien nog even uitleggen (in jip en janneke taal) wat je precies bedoeld met een verkeerde focus.
Dat van de twee-laags methode ga ik van het weekend eens goed doorlezen en proberen te begrijpen en wat mee stoeien.

George, Ik ga vanavond of morgen de 2 poezen foto's even met de waarde van Leon bewerken en dan zet ik ze onder de "orginele, lees:verkeerde foto's (Ik had al aangegeven dat ik dat zou gaan doen, maar dat terzijde).
Fujifilm X-T1 systeemcamera, XF 18-55, XF 55-200, XF 35, XF 56, EF-42 Flitser, VG-XT1 Grip

Verlanglijstje : XF 10-24, XF 23, Donaties zijn nog steeds van harte welkom.

Léon Obers
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: *****

Re: Weer een serie uit de (twijfel) D800 nu met glimlach

Bericht door Léon Obers » vr sep 07 2012 11:42 pm

André schreef:Kun je misschien nog even uitleggen (in jip en janneke taal) wat je precies bedoeld met een verkeerde focus.
Bij foto nr. 5 ligt de focus ietsje meer naar achteren, te zien met name bij de haardos, aan de buitenkanten. Het rechteroog is iets scherper dan het linkeroog, maar als je dan rechts op de haardos kijkt ligt de hoogste scherpte op de buitenste "achterste" haarpieken.
Ook te zien onderin dat witte biesje van zijn kleding. Dat is scherp maar ligt feitelijk iets achter zijn gezicht.

Met verscherping is inderdaad ook wat meer oefenen, jezelf dagen rust geven, zodat je er helemaal los van komt, en erna met "frisse" blik eens opnieuw gaan kijken. Dan zie je ineens dingen die je nu misschien niet ziet.

Overigens heb ik in mijn uitleg mogelijk wat vergeten te melden. De waarden die ik gebruik zijn vanuit een gegeven dat ik de instellingen in de camera voor "Picture Control" anders heb staan dan voor de meesten gebruikelijk is met hun camera. Ik gebruik daarbij "Neutraal" inplaats van "Standaard". Het is niet alleen wat zachter in contrast en kleur maar heeft daarbij ook een puntje minder verscherping (+2 inplaats van +3).
Dat puntje verschil in verscherping in het begin bij Picture Control geeft mogelijk net een wat gematigde verscherping "aan het eind van de rit", met de waarden die je nu gebruikt voor het onscherp masker met "straal" en "intensiteit". In Nikon Capture kun je bij gebruik van RAW, helemaal bovenaan in het menu van de bewerkingslijst andere waarden instellen bij Picture Control.

Het zijn allemaal kleine verschillen, maar die verfijningen zie je uiteindelijk wel. Wellicht wat veel allemaal om te onthouden. Doe je tijd er maar over. Gaandeweg steek je steeds meer op en kom je ermee verder. Succes.
Vriendelijke groet, Léon Obers

Plaats reactie

Terug naar “D100, D200, D300(s), D500, D700, D8x0(E)”