Weer een serie uit de (twijfel) D800 nu met glimlach

Discussies over fotografie met de D100, D200, D300, D300s, D500, D700, D800, D800E, D810 en D850
André
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Weer een serie uit de (twijfel) D800 nu met glimlach

Bericht door André » vr sep 07 2012 2:59 pm

Vrienden,

Naar aanleiding van tips suggesties en vooral de opmerkingen van Leon (waarvoor mijn grote dank, want daar vond ik een heel stuk van de oplossing) over totaal verkeerde manier/waarde's van verscherping, vanochtend een serie gepakt die ik al haast in de prullenbak had gekieperd en weer eens gaan bewerken met jullie tips (En nogmaals, veel meer aandacht voor de verscherping) En zie hier het resultaat, allemaal gemaakt met mijn 24-120 F4 4.0 waarvan ik eerst dacht dat deze niet in combinatie met de D800 bracht wat hij wel deed op de D700
Ik ga in ieder geval een stuk vrolijker het weekend in, want ik heb het gevoel dat het er nu stukken beter uitziet en ik ga weer verliefd worden op mijn 24-120. Graag ook jullie mening.
(foto's zijn gemaakt vanuit de paddock tijdens city-racing Rotterdam. Ik zal trouwens ook de 2 kater foto's eens op de betere manier van verscherping gaan aanpassen om een nog beter vergelijk te krijgen.

Wat ik me overigens wel afvraag is waarom mijn "oude" manier van verscherping met foto's uit de D700 wel altijd (behoorlijk) goed waren, toch die hoge resolutie, waardoor het uitsnede gebied veel kleiner is dan een uitsnede gebied uit de D700 ???

Foto-1
Afbeelding

Foto-2
Afbeelding

Foto-3
Afbeelding

Foto-4
Afbeelding

Foto-5
Afbeelding

Foto-6
Afbeelding

Foto-7
Afbeelding
Fujifilm X-T1 systeemcamera, XF 18-55, XF 55-200, XF 35, XF 56, EF-42 Flitser, VG-XT1 Grip

Verlanglijstje : XF 10-24, XF 23, Donaties zijn nog steeds van harte welkom.

Peter
Clublid
Clublid
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Re: Weer een serie uit de (twijfel) D800 nu met glimlach

Bericht door Peter » vr sep 07 2012 3:04 pm

nou, deze komen ragscherp voorbij op mijn monitor ! :wink:

John Hoenen
Forumlid
Forumlid
Contacteer:

Bericht door John Hoenen » vr sep 07 2012 3:09 pm

Prachtig resultaat Andre..heerlijk scherp, fijn voor je dat het gelukt is.

Was Silvia er niet bij? :)

André
Forumlid
Forumlid
Contacteer:

Bericht door André » vr sep 07 2012 3:12 pm

John Hoenen schreef:Prachtig resultaat Andre..heerlijk scherp, fijn voor je dat het gelukt is.

Wat denk je zelf John ??? :mryellow: :mryellow: :mryellow:
Fujifilm X-T1 systeemcamera, XF 18-55, XF 55-200, XF 35, XF 56, EF-42 Flitser, VG-XT1 Grip

jan
Bestuurslid
Bestuurslid
Ervaringsniveau: ****
Contacteer:

Bericht door jan » vr sep 07 2012 3:16 pm

Wel André, je hebt het licht gezien. Deze zijn (rete) scherp ( :wink2: naar 7). In ieder geval scherper dan de scheermesjes (foto 3 & 6 :lol: ).
Fijn voor je dat de twijfel weg is.
Laatst gewijzigd door jan op vr sep 07 2012 3:23 pm, 1 keer totaal gewijzigd.
Jan
I got a Nikon camera. I love to take a photograph. (Simon & Garfunkel)

John Hoenen
Forumlid
Forumlid
Contacteer:

Bericht door John Hoenen » vr sep 07 2012 3:21 pm

André schreef:
John Hoenen schreef:Prachtig resultaat Andre..heerlijk scherp, fijn voor je dat het gelukt is.

Wat denk je zelf John ??? :mryellow: :mryellow: :mryellow:
Ik denk van niet, anders kreeg je billenkoek :mrgreen:

André
Forumlid
Forumlid
Contacteer:

Bericht door André » vr sep 07 2012 3:26 pm

jan schreef:Wel André, je hebt het licht gezien deze zijn (rete) scherp ( :wink2: naar 7). In ieder geval scherper dan de scheermesjes (foto 3 & 6 :lol: ).
Fijn voor je dat de twijfel weg is.
Dat ongeschoren gedrag bij coureurs lijkt een trend te worden (Net zoiets als voetballers die tegenwoordig allemaal tatoes hebben). Kijk maar eens naar afloop van een F1 race of kwalificatie. Het grote gros loopt er ongeschoren bij.

Overigens is de twijfel nog niet helemaal weg hoor, maar ik kan een en ander nu wel verklaren en een stuk verder (lees, totaal andere manier van verscherping) met de oplossing. Ik ga nu hard werken aan een echte bewerking workflow. Weet nog steeds niet echt goed welke stappen en vooral in welke volgorde je moet maken. (Eerst formaat aanpassen en dan kleuren aanpassen, of juist eerst kleuren aanpassen en dan pas formaat aanpassen etc)

jan
Bestuurslid
Bestuurslid
Contacteer:

Bericht door jan » vr sep 07 2012 4:13 pm

André schreef: Overigens is de twijfel nog niet helemaal weg hoor, maar ik kan een en ander nu wel verklaren en een stuk verder (lees, totaal andere manier van verscherping) met de oplossing. Ik ga nu hard werken aan een echte bewerking workflow. Weet nog steeds niet echt goed welke stappen en vooral in welke volgorde je moet maken. (Eerst formaat aanpassen en dan kleuren aanpassen, of juist eerst kleuren aanpassen en dan pas formaat aanpassen etc)
André, wanneer ik vanuit LR4 werk dan importeer ik eerst de foto's, doe de gewenste aanpassingen en exporteer dan de foto's naar bijvoorbeeld een klein formaat JPEG voor op het forum. Bij het importeren van een RAW bestand stelt LR zichzelf al in op het verscherpen op "25". Maar bij het exporteren naar JPEG doe ik geen verdere verscherping wanneer ik een andere "afmeting" kies. Maar door je eerdere draadje lezende twijfel ik ook wel over de juiste workflow.
Dit omdat ik ook geen LR expert ben (heb net 5 avonden een cursus achter de rug bij Jan Haitsma). Dit puntje verscherpen is kort aangekaart in de cursus. Bij de Straal staat de schuif standaard op "1" en het advies van hem is/was om deze alleen te verhogenbij zeer onscherpe foto's om een ongewenst halo effect te vermijden. Bij Details staat de schuif ook standaard op "25" advies was om foto's die veel verscherping vragen (landschappen & architectuur) deze waarde rond de "75" te zetten.
Maar zijn nu ook de punten waar jij je verbeteringen doorvoert waardoor het nu wel scherp is? Wellicht is dit moeilijk voor je te beantwoorden omdat jij met alleen Capture NX werkt wanneer ik de exif bekijk?

Wanneer je vindt dat deze reactie je draadje "bevuild" dan mag je er wel een nieuw draadje van maken.
Jan
I got a Nikon camera. I love to take a photograph. (Simon & Garfunkel)

ReneG
Clublid
Clublid
Contacteer:

Bericht door ReneG » vr sep 07 2012 4:44 pm

Superscherp! Maar eh... wat was nu de 'foute' en 'juiste' manier van verscherpen? Kunnen we misschien allemaal nog iets van leren...? :)
Spul waarmee je foto's maakt...

André
Forumlid
Forumlid
Contacteer:

Bericht door André » vr sep 07 2012 5:08 pm

Ik maakte de fout door totaal verkeerde waarde bij intensiteit en straal. De waarde die ik gebruikte kreeg ik ooit eens een keer als tip van "iemand", geen idee meer van wie. Op zich leken die waarde best wel wat scherpte op te leveren, maar maakte de foto's aan de andere kant ook soft, maar na te gaan stoeien met de waarde's die ik van Leon kreeg (lees zijn reactie en link in dit topic meer even door) kreeg ik ineens een heel ander en veel scherper resultaat. De waarde die ik gebruikte waren bij intensiteit ergens tussen de 7 en de 10 (meestal op 10) en de straal zette ik altijd op een waarde ergens tussen de 10 en de 15, meestal op 15.

Leon gaf aan dat dit totaal verkeerde waarde's waren en adviseerde bij straal een waarde van 2 of max 3 (bij hoge iso waarde) te kiezen en bij intensiviteit een waarde tussen de 50 en de 70. Hoe daar mee te spelen eventueel nog in combinatie met de instelling dekking staat uitgelegd in Leon zijn reactie en daar moet ik mezelf ook nog wat in gaan verdiepen. Binnenkort ga ik werken met Lightroom (eerst even bij Laura Vink een workshopje doen) en hoe daar de instellingen precies in elkaar zitten weet ik niet, maar zal waarschijnlijk wel iets vergelijkbaars zijn.

Patrick
Clublid
Clublid
Ervaringsniveau: *****
Contacteer:

Bericht door Patrick » vr sep 07 2012 6:21 pm

Straal tussen de 50 en 70? :shock:

Wellicht haal je de diverse waarden een beetje door elkaar?
Patrick | Instagram | Flickr | Nikon Z8 + Zf + D700 plus best veel glaswerk, een Fujifilm X-T3 met wat objectieven en een Leica Q3 point-and-shoot

André
Forumlid
Forumlid
Contacteer:

Bericht door André » vr sep 07 2012 6:30 pm

Oeps, Patrick, je hebt gelijk ik haal straal en intensiviteit even door elkaar. (In de uitleg natuurlijk he, niet in het toepassen van de waarde). Gelijk even aangepast in mijn bericht.

a vgastel
Forumlid
Forumlid

Bericht door a vgastel » vr sep 07 2012 7:04 pm

andre
pak een stuk papier en noteer.
Fijn dat het op gelost is
mvgr bert

Nikon D-90 Nikon 7200 met grip 8-105 vr Nikon sb900 TRIOPODc-258t
Nikkor
35 f2D 50f1.8D 851.8D
Tokina 12-24 f/4 AT-X DX (Versie I)
Tokina at-xpro 28-70 1:2.6--2.8 / 17mm 1:3.5 /70-210 1:4-5.6 /35-70ai1:3.5-4.8

Léon Obers
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: *****

Bericht door Léon Obers » vr sep 07 2012 8:10 pm

ReneG schreef:Superscherp! Maar eh... wat was nu de 'foute' en 'juiste' manier van verscherpen? Kunnen we misschien allemaal nog iets van leren...? :)
Een deel uit de andere draad: http://www.nikon-club-nederland.nl/foru ... 58#p556358" onclick="window.open(this.href);return false;

Uitleg 2-laags methode: http://www.nikon-club-nederland.nl/foru ... 60#p344360" onclick="window.open(this.href);return false;
Begin van de draad met voorbeelden erbij (beelden tot 100% klikken indien niet op volledige grootte in het forumvenster)
http://www.nikon-club-nederland.nl/foru ... 17&t=24194" onclick="window.open(this.href);return false;

André, fijn dat het allemaal de goede richting ingaat zoals bedoeld.
Een enkele keer zie ik bij je opnamen de focus nog ietsje verschoven (foto 4), maar kan ook gewoon een gebruikersfout zijn.
Verder is de verscherping misschien wat hard. Kijk wat je kunt doen met ietsje lagere waarde voor intensiteit, en misschien de "drempel"-waarde (onderste schuifje) op 1.
Die drempelwaarde geeft dan net wat minder verscherping op de meer egale vlakken. Bijv. huid kan er dan net wat aangenamer uitzien.

Waarschijnlijk gebruik je nu ook nog niet de "tweelaags"-methode. Die is wat milder voor de hoge lichten tegenover de meer donkere partijen.
Vriendelijke groet, Léon Obers

george013

Bericht door george013 » vr sep 07 2012 8:25 pm

Andre,
Kun je ook deze bewerking laten zien met je eerder geplaatste poezenfoto's. Ter vergelijking.
Ik vind ook dat het een beetje teveel verscherpt is maar een hele verbetering. Ik doe het je, nog niet, na.
George

Aaanvulling.
Wat ik me overigens wel afvraag is waarom mijn "oude" manier van verscherping met foto's uit de D700 wel altijd (behoorlijk) goed waren, toch die hoge resolutie, waardoor het uitsnede gebied veel kleiner is dan een uitsnede gebied uit de D700 ???
Wat bedoel je daar mee?
George

Plaats reactie

Terug naar “D100, D200, D300(s), D500, D700, D8x0(E)”