Weet iemand wat dit is? Of hoe je dit verwijderd.
Alvast bedankt

het grappige is dat ik geen flitser heb gebruiktTexelaar schreef:Die blauwe op foto 2 tot 4 lijkt mij een weerkaatsing van je flitser. Net als bij die erflextiestrepen.
Kijk overdag eens wat daar op dak staat.
En op nummer 1 kan alles zijn ook stofdelen in delucht, dus daar zal je een test foto overdag voor moeten maken om te kijken of je stof op je censor hebt.
gr marcel
Bij reflectie is de "kopie" veel minder helder.Raven schreef:Ik gebruik inderdaad een filter. Maar hoe kan het dat dat de stippen blauw zijn?
Léon Obers schreef:Bij reflectie is de "kopie" veel minder helder.Raven schreef:Ik gebruik inderdaad een filter. Maar hoe kan het dat dat de stippen blauw zijn?
- Misschien bestaat het licht wel voornamelijk uit blauw-achtig licht als je het minder fel ziet? (Kwikdamp lampen ?).
Valt dan niet op bij die lampen zelf, wel als het veel minder helder is in reflectie.
- Door de coating die gebruikt wordt bij filters heeft het mogelijk meer effect op de ene dan op de andere tint.
Gebruik in dergelijke omstandigheden geen filter. Hoef je bij dit soort situaties ook niet af te vragen welke tint niet bestaande filter reflecties zullen hebben.![]()
![]()
Die lange sluitertijd hot-pixels kun je verminderen door in de camera "lange tijd ruisreductie" toe te passen. Er wordt dan een extra "zwart-opname" gemaakt, waarbij enkel de hot-pixels zonder beeld wordt opgenomen. Dat wordt dan "omgekeerd" als correctie van de originele opname afgetrokken. Het duurt dan wel twee leer zo lang voordat een opname klaar is. Een belichting van 10 seconden, wordt uitgestreken naar 20 seconden. Zoek het op in de handleiding van je camera hoe je dat instelt.
Die opnamen zijn allen met 6 seconden sluitertijd gemaakt, tegenover 10 seconden van die eerste opname. Kan net het verschil uitmaken.Raven schreef:die "hot-pixels" had ik trouwens niet als ik zonder flits fotografeerde?