De hoeveelheid contrast en verzadiging is bij Standaard iets hoger als bij Neutraal (Neutraal heeft het minst hoeveelheid contrast en verzadiging). Je kunt dit goed in een grafiek zien; als je in het menu op bijvoorbeeld picture control Neutraal gaat staan en op het knopje voor het uitzoomen (het knopje achterop de camera met het vergrootglas met min teken, bij de D5100 het knopje onder de vraagteken), dan zie je een grafiek met alle instellingen en hoe ze relatief van elkaar verschillen.Rik Rollinga schreef: maar wat precies het verschil is tussen "neutral" en "standard" is mij onduidelijk, misschien kan iemand daar iets over zeggen. Het ruikt in ieder geval sterk naar onraad, ik vermoed dat standard nog steeds opgeblazen is qua kleur, maar heb nog geen tijd gehad om ermee te experimenteren (heb trouwens geen D300, maar een D5100).
Aangezien de Portret en Standaard op dezelfde hoeveelheid contrast en verzadiging staan en toch van elkaar verschillen, denk ik dat er een andere parameter nog meespeelt en dat is de helderheid (brightness). Bij Standaard zijn de kleuren harder als bij Portret.