Phottix Odin of TTL kabel

Discussies over flitsers
weimaraner
Clublid
Clublid
Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Re: Phottix Odin of TTL kabel

Bericht door weimaraner » ma sep 10 2012 8:32 pm

Het werkt prima. Je moet enkel weten hoe je er mee om moet gaan.
Je bedoelt dat het prima werkt onder bepaalde omstandigheden. En onder andere omstandigheden werkt het niet prima - of helemaal niet. Klein nuance verschil.

Wat de kaders betreft ben ik het overigens met je eens; buiten kaders denken is iets wat een ik een ieder aan kan raden. Je horizon verbreden kan je resultaten tenslotte alleen maar ten goede komen. Ik houd mezelf dus net zo min aan kaders vast als dat ik me aan CLS vasthoud ... :wink:
Zeker als je met 1 flitser werkt is de Photix wat mij betreft een overkill verhaal. Je zet die ene flitser niet 10 meter verderop neer. Die laat je dan op je camera zitten en je maakt gebruik van bouncen.
Klopt ook - als je de flitser op je camera laat zitten is de Phottix inderdaad overkill, net als elke andere trigger - en CLS. Maar de discussie ging juist over het van je camera af halen van de flitser.

Maar de TS heeft zijn keuze al lang gemaakt en is daar blij mee dus waar hebben we het eigenlijk over. Laat iedereen lekker doen waar hij of zij zich lekker bij voelt. Ik ga in ieder geval binnenkort weer een heel weekend op stap met 4 speedlights die CLS ondersteunen - en met evenzoveel triggers. :) Oh ja, en met iemand die heeeeel veel van CLS weet, misschien kan die me nog overtuigen. :wink:

oud0001

Bericht door oud0001 » ma sep 10 2012 10:22 pm

weimaraner schreef:
Je bedoelt dat het prima werkt onder bepaalde omstandigheden. En onder andere omstandigheden werkt het niet prima - of helemaal niet. Klein nuance verschil.

Nee ik bedoel letterlijk dat je enkel moet weten hoe je er mee om moet gaan. Dan kun je het maximale er uit gaan halen. :wink:

Wat de kaders betreft ben ik het overigens met je eens; buiten kaders denken is iets wat een ik een ieder aan kan raden. Je horizon verbreden kan je resultaten tenslotte alleen maar ten goede komen. Ik houd mezelf dus net zo min aan kaders vast als dat ik me aan CLS vasthoud ... :wink:
Zeker als je met 1 flitser werkt is de Photix wat mij betreft een overkill verhaal. Je zet die ene flitser niet 10 meter verderop neer. Die laat je dan op je camera zitten en je maakt gebruik van bouncen.
Klopt ook - als je de flitser op je camera laat zitten is de Phottix inderdaad overkill, net als elke andere trigger - en CLS. Maar de discussie ging juist over het van je camera af halen van de flitser.

En dan kost CLS niets want dat heb je al.

Maar de TS heeft zijn keuze al lang gemaakt en is daar blij mee dus waar hebben we het eigenlijk over. Laat iedereen lekker doen waar hij of zij zich lekker bij voelt. Ik ga in ieder geval binnenkort weer een heel weekend op stap met 4 speedlights die CLS ondersteunen - en met evenzoveel triggers. :) Oh ja, en met iemand die heeeeel veel van CLS weet, misschien kan die me nog overtuigen. :wink:
Daar heb je helemaal gelijk in maar op grond van wat is de keuze gemaakt? Was die beinvloedt door uitspraken van derden?
Heeft de TS het uberhaupt wel nodig? Had de TS misschien voldoende gehad aan het gebruik van CLS of een kabel?
Ik weet het niet. Mogelijk dat de TS daar vermoedelijk niet naar heeft gekeken en andere lezers dat dan ook niet gaan doen.
Dan had de TS mogelijk een andere keuze gemaakt. :mryellow: Dan had ie voor dat geld een speeglight er bij kunnen kopen. :wink:

Een beetje als een lastolite adviseren waar een plaatje tempex het ook kan doen maar niet benoemd wordt.

Dan wens ik je een leuk en strobistisch weekeinde toe. :wink:

Léon Obers
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: *****

Bericht door Léon Obers » di sep 11 2012 12:15 am

Tuihanti schreef: Je schuift het CLS aan de kant als iets dat niet werkt. Dat is incorrect.
Dat gaat natuurlijk voor alles op.:
Je gebruikt de verkeerde uitgangspunten. Uit de vele voorbeelden die door diverse mensen en "ervaringsdeskundigen" al zijn gegeven staat gewoon vast dat CLS nogal wat beperkingen heeft en minder betrouwbaar onder bepaalde omstandigheden. Omstandigheden die fotografen beslist zullen gaan tegenkomen. En dan kun je er dus niet mee aan de slag zoals je zou willen. Dan grijp je naar andere mogelijkheden die een hogere betrouwbaarheid onder die omstandigheden wel garanderen, reeds bij voorbaat.
Je kunt er namelijk niet nog eens ter plekke tijdens een bruiloft mee in de clich gaan liggen. Zo simpel is dat. De een doet dat met een simpel kabeltje, de ander met een uiterst goedkoop triggersetje, zonder dedicated mogelijkheden waarbij alles manueel wordt ingesteld. Weer een ander neemt de toevlucht tot een duurder triggersetje wel dedicated zoals die Phottix en regelt het vanuit de camera. Voor ieder wat wils. Ieder naar eigen behoefte en portemonnee.
Tuihanti schreef: Je weet veel meer van fotografie dan ik. Dat trekt niemand in twijfel. :wink:
Maar zoals in elk beroep kun je vast lopen in kaders. Werkwijzen die jij je hebt eigen gemaakt en waarop je terug valt. Ik heb die kaders niet.
De enige die zich hier vastbijt in een vast kader ben jezelf. Je zal en moet kennelijk CLS gebruiken als enig juiste oplossing. Je bent er niet uit te wurmen, dat is wel duidelijk.

Het mag voor je sport zijn om zo minimaal mogelijke uitgaven te doen. Belangen voor een ander kunnen heel anders liggen. Respecteer dat simpel. Goedkoop kan ook duurkoop zijn. Iemand die bruidsfotografie doet kan zich niet veroorloven vast te lopen op "zo goedkoop mogelijke middelen" wat onder diverse omstandigheden onbetrouwbaar werkt. Die moet zijn foto's maken met de hoogste haalbare zekerheid en flexibiliteit dat alles gewoon werkt. Reeds bij voorbaat moet degene daar op voorbereid zijn.
Tuihanti schreef: Ik gun het een ander zijn geld beter en efficienter te besteden. Daar is het mij om te doen.
..........
Heeft de TS het uberhaupt wel nodig? Had de TS misschien voldoende gehad aan het gebruik van CLS of een kabel?
Dat is niet aan jouw om te bepalen wat beter en efficiënt is voor die ander, maar dat moet degene zelf bepalen binnen zijn visie en mogelijkheden in zijn eigen fotografiepraktijk.
Je kunt iemand hooguit attenderen op voor- en nadelen. Nadelen van die Phottix zijn er niet tegenover CLS, alleen maar voordelen. Hooguit de prijs die je ervoor moet betalen zou een belemmering kunnen zijn. Een prijs die jij er niet voor over hebt om uit te geven, maar de TS geen enkel probleem vindt. Er is dan ook geen enkele reden te bedenken om die aanschaf door de TS na te laten. Dat heeft die dan ook niet gedaan, met alle tevredenheid over de werking ervan bovendien, wat wil je nog meer?
Vriendelijke groet, Léon Obers

oud0001

Bericht door oud0001 » di sep 11 2012 2:02 am

Léon Obers schreef:Geen ervaring, maar als je dan toch al twijfelt, doen !
Je bent veel meer flexibel, en als je toch eens besluit om de flitser wat verder weg te zetten, of meerdere flitsers te gebruiken, kan dat meteen. Het stimuleert je misschien om met meer creativiteit je licht in te zetten.
Welke opties en mogelijkheden laat je de TS hier dan zien?
Heb je dan zelf niet in de gaten hoe ongenuanceerd en beinvloedend deze reactie is?

Het is ook niet aan jou om voor een ander te bepalen maar, dat doe je dus wel.
Dat is de invloed die de woorden van een goeroe met zich mee dragen. :wink:

Als je andermans methoden wilt respecteren is het wel handig eerst alle mogelijkheden voor te leggen.
Dan de pro's en con"s vermelden en de TS zelf laten kiezen.
Volgens mij is dat toch anders gebeurd.

Dat ik me zo geheten vastbijt mag je vinden. Dan leg je het bij mij neer. Je zou je ook kunnen afvragen waarom jij zo blijft volharden.
Dat ik er niet uit te wurmen ben klopt. Ik draai niet bij als een blad aan een boom omdat een bepaald persoon iets anders zegt, vindt of andersinds communiceert. Zo'n meelopert ben ik niet. Laten we het hier dan maar bij laten.

Léon Obers
Forumlid
Forumlid

Bericht door Léon Obers » di sep 11 2012 8:52 am

Tuihanti schreef: Welke opties en mogelijkheden laat je de TS hier dan zien?
De mogelijkheden en opties kent de TS zelf waarschijnlijk al in behoorlijke mate.
De titel van het onderwerp, vraagstelling en de strekking in zijn eerste reactie impliceren dat reeds. "ik weet het, het is een groot verschil, maar ik twijfel wat ik moet doen."
Ik geef hem alleen info en advies op basis van "geen persoonlijke ervaring met de Phottix" (wel zo belangrijk om dat advies in de juiste context te zien), wat de meerwaarde is van een radiotrigger tegenover een kabel. Niet meer niet minder.
Daar waar hij verder dan nog over twijfelt kan hij halen uit de zeer uitvoerige analyse middels een test van mmuetst, meteen erna.
<< Die specifieke informatie van mmuetst over de Phottix >>, het verhaal achter die test (zie test) , is wellicht de doorslag geweest om het ding ook daadwerkelijk te kopen.

(Ere wie ere toekomt). Beslist niet op basis van mijn bijdrage. Daarmee is de keus door TS gemaakt en de kous simpelweg af.
Tuihanti schreef: Dat ik er niet uit te wurmen ben klopt.
Als het aan jouw had gelegen, zou de TS die Phottix weer hebben moeten terugsturen naar de leverancier, en koste wat kost met CLS verder hebben moeten werken. :lol: :lol:
De TS gebruikt dat ding naar alle tevredenheid, dus is het kennelijk een uitstekende beslissing geweest.

oud0001

Bericht door oud0001 » di sep 11 2012 10:22 am

Léon Obers schreef: De mogelijkheden en opties kent de TS zelf waarschijnlijk al in behoorlijke mate.
De titel van het onderwerp en de strekking in zijn eerste reactie impliceren dat reeds. "ik weet het, het is een groot verschil, maar ik twijfel wat ik moet doen."
Ik geef hem alleen info en advies op basis van "geen persoonlijke ervaring met de Phottix" (wel zo belangrijk om dat advies in de juiste context te zien), wat de meerwaarde is van een radiotrigger tegenover een kabel. Niet meer niet minder.
Daar waar hij verder dan nog over twijfelt kan hij halen uit de zeer uitvoerige analyse middels een test van mmuetst, meteen erna.
<< Die specifieke informatie van mmuetst over de Phottix >>, het verhaal achter die test, is wellicht de doorslag geweest om het ding ook daadwerkelijk te kopen.

(Ere wie ere toekomt). Beslist niet op basis van mijn bijdrage. Daarmee is de keus door TS gemaakt en de kous simpelweg af.
Je gaat er van uit dat de TS de opties en mogelijkheden wel weet. Dat is een aanname. Feitelijk weet je het niet.
Ik concludeer uit de vraagstelling anders.
Tuihanti schreef: Dat ik er niet uit te wurmen ben klopt.
Als het aan jouw had gelegen, zou de TS die Phottix weer hebben moeten terugsturen naar de leverancier, en koste wat kost met CLS verder hebben moeten werken. :lol: :lol:
De TS gebruikt dat ding naar alle tevredenheid, dus is het kennelijk een uitstekende beslissing geweest.[/quote]
Het is jouw gedachte. Niet mijn uitspraak.
Dat het goed uitpakt voor de TS is meer mazzel dan wijsheid. De tijd zal het leren.
Tot hij een 2e flitser wil gaan gebruiken en er een ontvanger bij moet aanschaffen van ongeveer 100 euro.
Dan zit je al snel op 400. Wil je er nog eentje bij dan zit je al op 500. Het kabeltje zit rond de 30 euro. CLS is nog steeds gratis.
Erg prettig voor die genen met een kleinere beurs. het is dan toch mogelijk meedere flitsers onafhankelijk van elkaar aan te sturen zonder extra kosten. :mrgreen:

Mijn advies aan iedereen die off camera wil gaan flitsen:
Probeer dan eerst eens een kabel of het CLS systeem of een simpel trigger setje van 50 euro met de flitsers in manual mode.
Mischien is dat al voldoende voor wat je er mee wilt berijken. Je kunt altijd nog een duurder systeem aanschaffen.

P.S. alvorens tot aanschaf over te gaan van eender welk apparaat is het verstandig meer dan 1 revieuw te lezen. Ze spreken elkaar soms nog tegen ook.

Léon Obers
Forumlid
Forumlid

Bericht door Léon Obers » di sep 11 2012 12:10 pm

Tuihanti schreef: Je gaat er van uit dat de TS de opties en mogelijkheden wel weet. Dat is een aanname. Feitelijk weet je het niet.
Hij heeft zich al verdiept in de mogelijkheden van de Phottix anders kwam hij niet met een vraag daarover. Daar is het accessoire namelijk net te expliciet voor. De vraagstelling is ook niet een vergelijk te maken met het reeds aanwezige CLS van Nikon, maar simpel wat meer gebruikservaring met die Phottix en een keus tussen kabel en die Phottix.
En als hij al niet op de hoogte zou zijn geweest, heeft hij zich met die test van mmuetst zich daarmee die informatie alsnog uitvoerig kunnen verschaffen.
Hoe moeilijk wil je het maken?
Tuihanti schreef: Mijn advies aan iedereen die off camera wil gaan flitsen:
Probeer dan eerst eens een kabel of het CLS systeem....
Wie zegt dat de TS dat CLS al niet heeft uitgeprobeerd? Feitelijk weet je het niet. Dat is een aanname.
En waarom eerst een relatief kostbare TTL-kabel aanschaffen (die dingen zijn nog best duur) om er daarna achter te komen dat hij eigenlijk direct een Phottix radiotrigger wil. Vandaar juist zijn vraagstelling over de Phottix. Hij wil die stapsgewijze aanpak die jij maakt kennelijk juist niet maken, maar gelijk goed van stal. Daar is niks mis mee.
Zeker als je bruidsreportages maakt, niet gaan klooien met tussenstappen. Verloren energie die je effectiever kunt benutten.
Tuihanti schreef: Tot hij een 2e flitser wil gaan gebruiken en er een ontvanger bij moet aanschaffen van ongeveer 100 euro.
Kennelijk geen probleem voor de TS. Hij maakt sneller financiële beslissingen dan dat jij erover doorzeurt.
Die heeft hij namelijk al !!! Hij heeft gelijk een zender met twee ontvangers aangeschaft. (Heeft hij mijzelf via PB geschreven). Nogmaals, hij is tevreden met zijn aanschaf, heeft geen problemen in de werking van die Phottix en heeft geen problemen met het bedrag wat een en ander kost. Gelukkig mens. Wat wil je nog meer?

Je zoekt problemen, daar waar ze niet zijn. Het enige probleem in de hele draad ligt bij jezelf om te accepteren dat beweegredenen en keuzes door de TS voor aanschaf van apparatuur, gemaakt worden op andere gronden dan dat jij wilt dat er keuzes gemaakt worden. Je maakt het leven voor jezelf met die instelling wel ontzettend moeilijk.

oud0001

Bericht door oud0001 » di sep 11 2012 12:29 pm

Keep on going. :wink:

oud0001

Bericht door oud0001 » za sep 15 2012 8:43 pm

Ik heb het filmpje nog eeen keer opgezocht waarin Joe Mc.Nally de afstand testtussen commander en flitser.
Ik zij eerst 40 voet maar dat moet 120 voet zijn. Ongeveer 36 meter.

http://youtu.be/nVF_U13yoDg

Testje in daglicht.
http://youtu.be/qz7TuAnmBF4

Léon Obers
Forumlid
Forumlid

Bericht door Léon Obers » za sep 15 2012 11:03 pm

Allemaal leuk en aardig die testjes in het donker om precies in het zicht en strak in lijn op afstand de flitser te ontsteken en daarmee te bewijzen dat het dan nog steeds werkt op een redelijke afstand. (Bij de test met de Phottix Odin door dpreview is die afstand 115 - 120 meter). Maar daar koop je allemaal zo weinig voor omdat je doorgaans de flitser niet als onderwerp zelf in de opname wilt hebben.

Dat tweede filmpje laat juist veel beter zien waar in de praktijk de gebreken van het CLS systeem zitten, omdat er ook met andere opstellingen wordt geëxperimenteerd.
Is er net geen goed zicht (bijv. celletje van de flitser zit aan de verkeerde kant), werkt het niet. Vooral het onderdeel in het filmpje vanaf pakweg 4 minuut 10 seconde, laat heel duidelijk zien waar de zwakte van het systeem ligt. De externe flitser staat 1,5 - 2 meter links van de fotograaf opgesteld. Hij richt de camera naar voren. De flitser werkt niet.
Pas als de camera richting flitser wordt gedraaid, en de flitser mogelijk onderdeel wordt van het gefotografeerde onderwerp zelf, flitst de externe flitser. Daar heb je dus niks aan.
Zie filmpje. Het start zelf vanaf 4 min. 10 sec. http://www.youtube.com/watch?feature=pl ... BF4#t=250s" onclick="window.open(this.href);return false;

Hier een voorbeeld met een Pocked Wizard als radiotrigger. Let op de opstellingen van het licht (ze komen snel voorbij). Achter de camera, ergens rechts, ver weg in de achtergrond niet in het zicht (het model staat ertussen bij de shoot), maakt allemaal niet uit. In ieder geval staan de lampen niet in het zicht van de camera zelf. DAT is waar het om gaat. In die opstellingen moet het gewoon feilloos werken, elk shot weer: http://www.youtube.com/watch?feature=pl ... OUo#t=477s" onclick="window.open(this.href);return false;

En als je denkt dat Joe McNally geen radiotriggers gebruikt, is dit misschien wel een aardige demo:
http://www.youtube.com/watch?v=I8nB0tKc8YU" onclick="window.open(this.href);return false;

oud0001

Bericht door oud0001 » zo sep 16 2012 12:28 am

De flitser staat nu in het beeld ter demonstratie. Lijkt me duidelijk.
Als je met strobes werkt staan ze sowieso dicht bij je onderwerp echter net buiten beeld. Die gooien geen 400w/s.
Bij resente Nikon flitsers zit de CLS sensor aan de zijkant op de flitser. Je richt de sensor richting camera en de kop richting onderwerp.
Dat spul is draaibaar even als de statieven e.d. dus daar zit echt geen probleem.

Een ander punt dat je aanhaalt, flitser naast de fotograaf, is ook heel simpel op te lossen. Je gebruikt een speedlight als commander met een stofenkapje er op. Dan gaat het signaal ook breeder de flitser uit.
Dan kun je de kop ook nog draaien naar de flitser naast je. Dat zie je niet in dat filmpje maar het kan wel. Is dat probleem er ook niet meer.
Mc. Nally gebruikt een speedlight als commander in zijn filmpje. Flitser er op knallen en instellen als commander. Zo simpel is het.
Dan kun je rustig de flitser naast je aansturen, Een flitser zet je idd niet naast je. Zo veel power gooit die niet. Zeker niet met een box of plu er voor.
Als hij de flitser op het verst heeft staan staat niet de CLS sensor, die aan de zijkant zit, naar de camera gericht maar de AF hulp verlichting.
Dat doet ie consequent verkeert.
Het zou dus vermoedelijk nog verder weg kunnen. :wink: Bekijk het fllmpje ook maar vanaf het begin.

Hoe maak je uberhaupt een opstelling? Je zet de flitsers relatief dicht bij je onderwerp. Waar staan ze dan? Precies, voor je. Precies daar waar je kleine inbouw pop up flitser heen flitst. Dus is er line of sight en geen enkele reden waarom het niet zou werken.

Blijf maar ontkennen dat het prima werkt.
Wereldbekende fotografen gebruiken het gewoon en die zullen het dan ook wel verkeert begrijpen.
Je mag toch wel verwachten dat een Joe Mc. Nally ook wel een klein beetje weet waar hij over praat.

Ja de afstand tussen flitser en fotograaf is geen 100m. Maar je geeft zelf ook wel aan dat je dat ook niet nodig hebt.
Een goede 30 meter in het donker en 10 meter in daglicht lijkt me ook wel genoeg. De flitser staat meestal nog geen meter van het onderwerp af.
Zelf sta ik ook geen 10 meter van een model af. Dat communiceert ook zo belabbert met je model als je zover weg gaat staan.
5 meter is een goede afstand en ruim binnen de grenzen van de CLS mogelijkheden.

We worden het nooit eens Leon.

oud0001

Bericht door oud0001 » zo sep 16 2012 1:06 am

Kom net deze tegen.
In het zonlicht, hij zoekt het ook bewust op, en de sensor eindelijk goed gericht. Het zal je verbazen. :mryellow:
http://youtu.be/yJ5Sh8VfV04

RJ Fotografie
Forumlid
Forumlid

Bericht door RJ Fotografie » zo sep 16 2012 1:35 am

Beste Tuihanti,

Koop gewoon een set Phottix Odin, dan hoef je al deze discussie niet meer te voeren:)
Je kunt reageren maar ik doe dat niet!!!!
Gr,

RJ Fotografie

oud0001

Bericht door oud0001 » zo sep 16 2012 1:58 am

Hoi RJ,

Ik hoop dat je veel plezier aan je set beleeft.Dat meen ik echt maar, ik houdt het wel op het CLS dat ik al heb en koop voor die euro's één of twee flitsers er bij. Dat geeft me nog meer mogelijkheden.
Eerlijk gezegd, ik houd wel van een discussie op z'n tijd. Meestal valt er veel uit te leren ook voor me zelf natuurlijk.
Discusseren moet kunnen en daarna samen een bakkie doen en genieten van de fotografie. :wink:

Léon Obers
Forumlid
Forumlid

Bericht door Léon Obers » zo sep 16 2012 7:03 am

Tuihanti schreef:De flitser staat nu in het beeld ter demonstratie. Lijkt me duidelijk.
Als je met strobes werkt staan ze sowieso dicht bij je onderwerp echter net buiten beeld. Die gooien geen 400w/s.
Bij resente Nikon flitsers zit de CLS sensor aan de zijkant op de flitser. Je richt de sensor richting camera en de kop richting onderwerp.
Dat spul is draaibaar even als de statieven e.d. dus daar zit echt geen probleem.
Dat de flitser in beeld staat ter demonstratie is echt een dooddoener om te maskeren dat in andere situaties je eerder tegen de beperkingen aanloopt. Je moet continue in de gaten houden hoe en waar je de flitsers opstelt en uittesten of het wel of niet functioneert. Je zult geregeld de opstelling moeten corrigeren. Dan werk je dus vanuit beperkingen in het flitssysteem, inplaats van dat je je laat sturen voor de beste creatieve aanpak als uitlichting voor je onderwerp. Bovendien ga jij uit van flitsers zonder lichtvormers. Bij gebruik van een softboxje e.d gaat je stelling al gauw niet meer op van een vrij zicht. Ook de eerdere beperkingen die genoemd zijn blijven gewoon van kracht.
Tuihanti schreef: Een ander punt dat je aanhaalt, flitser naast de fotograaf, is ook heel simpel op te lossen. Je gebruikt een speedlight als commander met een stofenkapje er op. Dan gaat het signaal ook breeder de flitser uit. Dan kun je de kop ook nog draaien naar de flitser naast je.
Dat betekent dus een extra speedlight erbij moeten kopen, alleen om als commander te fungeren die het dan wat beter doet dan de pop-up flitser, maar verder nog steeds de nadelen heeft inherent aan het systeem. Daarmee valt het hele financiële voordeel wat je zou hebben, weg. Voor dat geld kun je dan beter die Phottix kopen zonder die nadelen.
Tuihanti schreef: Een flitser zet je idd niet naast je. Zo veel power gooit die niet. Zeker niet met een box of plu er voor.
..........
Hoe maak je uberhaupt een opstelling? Je zet de flitsers relatief dicht bij je onderwerp. Waar staan ze dan? Precies, voor je. Precies daar waar je kleine inbouw pop up flitser heen flitst. Dus is er line of sight en geen enkele reden waarom het niet zou werken.
Zelf heb ik flitsers meer naast dan voor me. Doorgaans wil ik namelijk geen flitser, paraplu of softbox in beeld hebben, en werk graag met wat meer zijlicht voor de plasticiteit. Afhankelijk van een meer gewenste egale uitlichting van het onderwerp, moet het licht daarbij juist niet te dicht op het onderwerp worden opgesteld. Licht dichtbij werkt juist averechts voor een egale uitlichting. Als dat vermogen dan niet genoeg is zoals je aangeeft, feitelijk reden om überhaupt geen speedlights in te zetten.
Tuihanti schreef: Blijf maar ontkennen dat het prima werkt.
Wereldbekende fotografen gebruiken het gewoon en die zullen het dan ook wel verkeert begrijpen.
Je mag toch wel verwachten dat een Joe Mc. Nally ook wel een klein beetje weet waar hij over praat.
Dat 2e filmpje wat je eerder aanhaalde laat de beperkingen duidelijk zien. Lopende het filmpje wordt de term "dammit" meermaals gebruikt.
Daarmee ontkent de tester zelf al dat het prima werkt. :mryellow:
Ik heb ook wel eens een demo bijgewoond die Johan Kerver gaf met het Nikon CLS systeem. Op verzoek werden ook opstellingen getoond waarbij het CLS zijn tekortkomingen toonde. Maar ook de eerdere reacties hier in de draad van actieve CLS gebruikers zoals weimaraner en ReneG wijzen je op die beperkingen. Zij hebben niet voor niets extra radio triggersetjes aangeschaft. Waarschijnlijk nog geen de TTL-versie. Maar wie weet, stappen ze alsnog over op een systeem als Phottix Odin. :lol:

Die filmpjes met Joe Mc. Nally, hartstikke leuk natuurlijk, maar die wordt er (dik) voor betaald om dit soort reclame demofilmpjes te maken.
Echt onbedoelde "bloopers" worden in die in opdracht van Nikon gemaakte filmpjes wijselijk weggelaten. Dat snap je hopelijk toch wel, heh. 8)
Wereldbekende fotografen die gewoon hun werk doen gebruiken Pocket Wizards (of misschien nu een ook wel Phottix Odin). Die kiezen namelijk zonder uitzondering voor betrouwbaarheid, kunnen zich niet permitteren met half werkende systemen te werken. Dat is juist de basis van hun succes en bekendheid, naast hun fotografische talent.
Tuihanti schreef:Kom net deze tegen.
In het zonlicht, hij zoekt het ook bewust op, en de sensor eindelijk goed gericht. Het zal je verbazen. :mryellow:
http://youtu.be/yJ5Sh8VfV04
Het lijkt me duidelijk een niet zuiver uitgevoerde "dubieuze" test. De resultaten van de testopnamen die in het filmpje geplaatst zijn wijzen in die richting. Het daglicht is vrij sterk weg geflitst en je ziet het verloop van het licht van de hoofdflitser over de bodem. Het is geen demonstratie van het CLS als commander met meet voorflitsjes. De Speedlight wordt hierbij gebruikt om met hoog flitsvermogen enkel de externe Speedlight in slave-mode te triggeren (SU-4 mode). Dat kan ik met mijn 25 jaar oude Metz CT60 flitser ook.

Plaats reactie

Terug naar “Flitsers”