Tuihanti schreef:De flitser staat nu in het beeld ter demonstratie. Lijkt me duidelijk.
Als je met strobes werkt staan ze sowieso dicht bij je onderwerp echter net buiten beeld. Die gooien geen 400w/s.
Bij resente Nikon flitsers zit de CLS sensor aan de zijkant op de flitser. Je richt de sensor richting camera en de kop richting onderwerp.
Dat spul is draaibaar even als de statieven e.d. dus daar zit echt geen probleem.
Dat de flitser in beeld staat ter demonstratie is echt een dooddoener om te maskeren dat in andere situaties je eerder tegen de beperkingen aanloopt. Je moet continue in de gaten houden hoe en waar je de flitsers opstelt en uittesten of het wel of niet functioneert. Je zult geregeld de opstelling moeten corrigeren. Dan werk je dus vanuit beperkingen in het flitssysteem, inplaats van dat je je laat sturen voor de beste creatieve aanpak als uitlichting voor je onderwerp. Bovendien ga jij uit van flitsers zonder lichtvormers. Bij gebruik van een softboxje e.d gaat je stelling al gauw niet meer op van een vrij zicht.
Ook de eerdere beperkingen die genoemd zijn blijven gewoon van kracht.
Tuihanti schreef:
Een ander punt dat je aanhaalt, flitser naast de fotograaf, is ook heel simpel op te lossen. Je gebruikt een speedlight als commander met een stofenkapje er op. Dan gaat het signaal ook breeder de flitser uit. Dan kun je de kop ook nog draaien naar de flitser naast je.
Dat betekent dus een extra speedlight erbij moeten kopen, alleen om als commander te fungeren die het dan wat beter doet dan de pop-up flitser, maar verder nog steeds de nadelen heeft inherent aan het systeem.
Daarmee valt het hele financiële voordeel wat je zou hebben, weg. Voor dat geld kun je dan beter die Phottix kopen zonder die nadelen.
Tuihanti schreef:
Een flitser zet je idd niet naast je. Zo veel power gooit die niet. Zeker niet met een box of plu er voor.
..........
Hoe maak je uberhaupt een opstelling? Je zet de flitsers relatief dicht bij je onderwerp. Waar staan ze dan? Precies, voor je. Precies daar waar je kleine inbouw pop up flitser heen flitst. Dus is er line of sight en geen enkele reden waarom het niet zou werken.
Zelf heb ik flitsers meer naast dan voor me. Doorgaans wil ik namelijk geen flitser, paraplu of softbox in beeld hebben, en werk graag met wat meer zijlicht voor de plasticiteit. Afhankelijk van een meer gewenste egale uitlichting van het onderwerp, moet het licht daarbij juist niet te dicht op het onderwerp worden opgesteld. Licht dichtbij werkt juist averechts voor een egale uitlichting. Als dat vermogen dan niet genoeg is zoals je aangeeft, feitelijk reden om überhaupt geen speedlights in te zetten.
Tuihanti schreef:
Blijf maar ontkennen dat het prima werkt.
Wereldbekende fotografen gebruiken het gewoon en die zullen het dan ook wel verkeert begrijpen.
Je mag toch wel verwachten dat een Joe Mc. Nally ook wel een klein beetje weet waar hij over praat.
Dat 2e filmpje wat je eerder aanhaalde laat de beperkingen duidelijk zien. Lopende het filmpje wordt de term "dammit" meermaals gebruikt.
Daarmee ontkent de tester zelf al dat het prima werkt.
Ik heb ook wel eens een demo bijgewoond die Johan Kerver gaf met het Nikon CLS systeem. Op verzoek werden ook opstellingen getoond waarbij het CLS zijn tekortkomingen toonde. Maar ook de eerdere reacties hier in de draad van actieve CLS gebruikers zoals
weimaraner en
ReneG wijzen je op die beperkingen.
Zij hebben niet voor niets extra radio triggersetjes aangeschaft. Waarschijnlijk nog geen de TTL-versie. Maar wie weet, stappen ze alsnog over op een systeem als Phottix Odin.
Die filmpjes met Joe Mc. Nally, hartstikke leuk natuurlijk, maar die wordt er (dik) voor betaald om dit soort reclame demofilmpjes te maken.
Echt onbedoelde "bloopers" worden in die in opdracht van Nikon gemaakte filmpjes wijselijk weggelaten. Dat snap je hopelijk toch wel, heh.
Wereldbekende fotografen die gewoon hun werk doen gebruiken Pocket Wizards (of misschien nu een ook wel Phottix Odin). Die kiezen namelijk zonder uitzondering voor betrouwbaarheid, kunnen zich niet permitteren met half werkende systemen te werken. Dat is juist de basis van hun succes en bekendheid, naast hun fotografische talent.
Tuihanti schreef:Kom net deze tegen.
In het zonlicht, hij zoekt het ook bewust op, en de sensor eindelijk goed gericht. Het zal je verbazen.
http://youtu.be/yJ5Sh8VfV04
Het lijkt me duidelijk een niet zuiver uitgevoerde "dubieuze" test. De resultaten van de testopnamen die in het filmpje geplaatst zijn wijzen in die richting. Het daglicht is vrij sterk weg geflitst en je ziet het verloop van het licht van de hoofdflitser over de bodem. Het is geen demonstratie van het CLS als commander met meet voorflitsjes. De Speedlight wordt hierbij gebruikt om met hoog flitsvermogen enkel de externe Speedlight in slave-mode te triggeren (SU-4 mode). Dat kan ik met mijn 25 jaar oude Metz CT60 flitser ook.