'T is maar net waar je een foto op "beoordeelt".
Ik denk bij beoordelen zowel aan fotografische kwaliteiten als aan esthetische kwaliteiten. En voor dat eerste vind ik het een behoorlijke handicap als de EXIF er niet meer in zit. In veel gevallen kun je daar namelijk uit afleiden wat er precies mis is gegaan.
Voor wat betreft het niet gebruiken van een sRGB kleurprofiel loop je er (zoals ik al uitlegde) tegenaan dat gebruikers van bepaalde populaire browsers je kleuren anders zien. Dat vind ik voor het beoordelen van de tweede kwaliteit waar jij blijkbaar meer in geïnteresseerd bent een handicap. Zo zei ik gisteren dat ik je foto nogal blauwig vond maar later bleek dat je dat zo bedoeld had. OK kan. Het wordt echter een heel lastige discussie of je dat effect wat je wilde nu wel of niet bereikt hebt, want voor Internet Explorer gebruikers zag die foto er blauwer uit dan voor FireFox gebruikers omdat het AdobeRGB was.
Kortom, voor mij is het inderdaad vrij zinloos op deze manier. Daarom dacht ik dat presentaties misschien een betere plek zou zijn. Daar beperkt het commentaar zich meestal tot waardering (of niet) voor het beeld.
Overigens het is nu ook niet bepaald moeilijk om de EXIF er gewoon in te laten. Of je ze nu wel of niet verkleind heeft daar helemaal niets mee te maken.
Maar goed, allemaal geen probleem hoor. Ik geef het gewoon op. Genoeg anderen die wel wat over je foto's willen zeggen.