Dagje Dierenrijk Eindhoven

Dit subforum is de plek waar jij foto’s kan plaatsen om feedback te krijgen én te geven.
André
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Dagje Dierenrijk Eindhoven

Bericht door André » za sep 22 2012 6:29 pm

Na aanleiding van een ander topic alhier, zijn Sylvia (mijn vrouw) en ik vorige week ook maar eens een bezoek gaan brengen aan dierenrijk eindhoven. We waren er pas tegen de middag in de veronderstelling dat het een knus en klein dierenpark zou zijn, en toen we op de parkeerplaats stonden hadden we ook het idee dat we met 2 uurtjes weer buiten zouden staan. Maar niets is minder waar. Het is echt een fantastische dierentuin, en klein is hij al helemaal niet. Ik begrijp ook eigenlijk niet waarom dit dierenpark zo onbekend is. Je kunt er als fotograaf echt een hele dag doorbrengen en het overgrote deel van de dieren zijn echt perfect vast te leggen. Het is echt een park om eens een keer in clubverband te gaan bezoeken. Mijn resultaten ter beoordeling omdat ik nog steeds de D800 aan het leren ben. Alle foto's zijn gemaakt met de Tamron 70-200 2.8

Foto-1
Afbeelding

Foto-2
Afbeelding

Foto-3
Afbeelding

Foto-4
Afbeelding

Foto-5
Afbeelding

Foto-6
Afbeelding

Foto-7
Afbeelding

Foto-8
Afbeelding
Fujifilm X-T1 systeemcamera, XF 18-55, XF 55-200, XF 35, XF 56, EF-42 Flitser, VG-XT1 Grip

Verlanglijstje : XF 10-24, XF 23, Donaties zijn nog steeds van harte welkom.

Patrick
Clublid
Clublid
Ervaringsniveau: *****
Contacteer:

Re: Dagje Dierenrijk Eindhoven

Bericht door Patrick » za sep 22 2012 6:49 pm

Je lijkt een beetje doorgeschoten te zijn met je streven naar snellere sluitertijden. ISO 3200 bij 1/2500ste lijkt mij geen optimale instelling. De camera doet het op zich prima bij die ISO waarde, maar dat zie je natuurlijk wel...

Verder vallen een aantal me toch tegen wat scherpte betreft. Wat heb je precies aan deze foto's gedaan in de nabewerking?
Patrick | Instagram | Flickr | Nikon Zf + D700 plus best veel glaswerk, een Fujifilm X-T3 met wat objectieven en een Leica Q3 point-and-shoot

André
Forumlid
Forumlid
Contacteer:

Bericht door André » za sep 22 2012 7:05 pm

Je hebt natuurlijk helemaal gelijk Patrick. (Alweer !!!!) Maar zoals ik al zei, proberen, proberen en nog eens proberen om foto's zonder bewegingsonscherpte te krijgen, en ik ga er ook echt een beetje een punthoofd van krijgen. vervelende is, dat er "zomaar" wat goede platen uitkomen en de volgende zijn weer bagger. Ik had veel liever dat ze echt allemaal bagger waren dan kon ik de schuld nog aan de apparatuur geven. Die foto van de aap b.v. is zelfs op statief gemaakt en toch niet lekker scherp. Wat bewerking betreft, uitsluitend wat contrast en helderheid en de 2 laags verscherping van Leon toegepast. Welke foto's zijn er volgens jouw niet echt scherp Patrick ???
Fujifilm X-T1 systeemcamera, XF 18-55, XF 55-200, XF 35, XF 56, EF-42 Flitser, VG-XT1 Grip

Jaap_van_Ekris

Bericht door Jaap_van_Ekris » za sep 22 2012 7:14 pm

Patrick schreef:Je lijkt een beetje doorgeschoten te zijn met je streven naar snellere sluitertijden. ISO 3200 bij 1/2500ste lijkt mij geen optimale instelling.
Ligt aan de lens natuurlijk. Als je een 2500mm op zak hebt is het natuurlijk wel weer handig (gebeurt mij niet vaak, maar het zou kunnen dan Andre een mooi tweedehandsje op de vlooienmarkt heeft kunnen aanschaffen) ;)

Jaap

Patrick
Clublid
Clublid
Contacteer:

Bericht door Patrick » za sep 22 2012 7:19 pm

Jaap_van_Ekris schreef:
Patrick schreef:Je lijkt een beetje doorgeschoten te zijn met je streven naar snellere sluitertijden. ISO 3200 bij 1/2500ste lijkt mij geen optimale instelling.
Ligt aan de lens natuurlijk. Als je een 2500mm op zak hebt is het natuurlijk wel weer handig (gebeurt mij niet vaak, maar het zou kunnen dan Andre een mooi tweedehandsje op de vlooienmarkt heeft kunnen aanschaffen) ;)
De 2500mm stand zit niet op een 70-200 Jaap... En het is zelfs een FX camera hier, dus geen cropfactor.

Foto's 1 en 5 vind ik in ieder geval niet erg fraai ogen puur naar de haren kijkend.
Patrick | Instagram | Flickr | Nikon Zf + D700 plus best veel glaswerk, een Fujifilm X-T3 met wat objectieven en een Leica Q3 point-and-shoot

Jaap_van_Ekris

Bericht door Jaap_van_Ekris » za sep 22 2012 7:26 pm

Andre,

Allereerst: die foto van die wolf (foto 5) heb je qua compositie wel redelijk te pakken. Probeer op ooghoogte van het dier te komen. Dan komt vaak de kop veel beter los (nu vallen oren weg tegen zijn rug). Qua scherpte is foto 3 behoorlijk goed. Probeer ook van dat soort dingen te genieten.

Ik zou eens kijken of je wat rust voor jezelf in het spel brengt. Stel scherp op het oog van het dier, en meestal valt de rest op zijn plek. Als je dat al gedaan hebt zou ik eens kijken naar de callibratie van de lens op de camera, je D800 is nogal een pietje precies daarin.

Spendeer wat meer tijd met het dier, zodat je ook in alle rust scherpstelt en ook een gevoel voor dimensie krijgt voor de kop (en met name de ogen) en het hok wat er omheen staat. Zoek je plek, wees niet bang om te wachten (zelf heb ik wel eens een dag in een vogelkooi in Rhenen gestaan, wachtende op vliegende Ara's). Die leeuw die iedereen fotografeert komt volgende keer wel, liever 4 goede foto's van 1 dier mee naar huis dan 1200 matige van de hele dierentuin: je wordt niet betaald om een catalogus aan te leggen van de dierentuin.

Jaap

midge
Forumlid
Forumlid

Bericht door midge » za sep 22 2012 7:30 pm

Andre,
de laatste tijd een aantal draadjes van je gevolgd en wil hierbij toch even reageren.
Imo is foto 5 van de wolf niet scherp, met zo'n snelle sluitertijd lijkt me dit niet aan beweging's onscherpte te liggen...foto 2 rond de neus is wel scherp net als foto 3. Verder valt me het bokeh van de meeste foto's op, heb je de verscherping over de hele foto toegepast?
Ik pas sinds kort ook de verscherping's techniek van Leon toe en merk dat icm een milde ruisonderdrukkingen Leon's techniek op het scherpe onderwerp het bokeh lekker rustig houdt. Mijn ervaring althans.
Kan me wel voorstellen dat je er een punthoofd van krijgt als je niet precies het punt vindt wat verbetering verdient. Ik heb met mijn weinige ervaring geen idee. De D800 legt de lat voor de fotograaf wel een stuk hoger.
Succes ermee!!

Jaap_van_Ekris

Bericht door Jaap_van_Ekris » za sep 22 2012 7:45 pm

Patrick schreef:Foto's 1 en 5 vind ik in ieder geval niet erg fraai ogen puur naar de haren kijkend.
Ik heb de indruk dat het aan andere dingen ligt dan alleen scherpstellen. Ze komen "modderig" over. Korrel is enorm groot aanwezig en de lichte partijen zijn bij 5 ook heftig uitgebeten. Ik denk dat hier wat technisch misgaat wat niet met scherpstellen te maken heeft (in beide platen kan ik geen expliciet scherpstelpunt ontdekken, en ook het verloop van je scherptediepte is eigenlijk ver te zoeken). Dat vosje is netjes met 1/250 op 10 meter geschoten met 2 stops gediafragmeerd. Je zou op 10 meter afstand zo'n 60 centimeter scherp moeten hebben, dus zelfs als je op zijn neus scherp zou stellen, zouden de ogen daar volgens mij net scherp moeten zijn.

Zou je eens (een link) naar de originele JPEG's willen plaatsen, ZONDER er trucs op uit te halen?

Jaap

André
Forumlid
Forumlid
Contacteer:

Bericht door André » za sep 22 2012 9:27 pm

Foto's 1 en 5 vind ik in ieder geval niet erg fraai ogen puur naar de haren kijkend.
Laten foto 1 en 5 nu door glas genomen zijn, dat zou kunnen verklaren dat je ze niet echt fraai vind.

Ik ga volgende week een afspraak maken met chipclean om een en ander te laten calibreren. Misschien dat het dan allemaal wat beter zal gaan.
Zou je eens (een link) naar de originele JPEG's willen plaatsen, ZONDER er trucs op uit te halen?
Die heb ik niet, want ik fotografeer in RAW. Ik kan natuurlijk wel een orginle RAW in dropbox voor je zetten. Zeg maar welke je wilt bekijken.

Patrick
Clublid
Clublid
Contacteer:

Bericht door Patrick » za sep 22 2012 9:34 pm

Ik zit nu boven; even met mijn eigen dierentuinfoto's bezig. Eerder op de laptop had ik ook al het idee dat de laatste wat flets is. Nu ik achter een "echt" scherm blijft die indruk zo. Even wat meer contrast in foto 8 graag!

Foto 2 geeft trouwens wel aan dat er niets mis is met je spullen. Prachtig scherp en mooi contrast.

Chris67
Forumlid
Forumlid

Bericht door Chris67 » za sep 22 2012 9:40 pm

Foto 4 vind ik mooi .
Die vlieg ook nog ff mooi meegenomen :)
Nikon D7000 ,Nikon MB D11 , AF S Nikkor 16-85mm , AF S Nikkor 50mm 1.8 , Tamron SP DI VC USD 70- 300mm, Nikon SB 600.

André
Forumlid
Forumlid
Contacteer:

Bericht door André » za sep 22 2012 9:41 pm

Patrick schreef:Ik zit nu boven; even met mijn eigen dierentuinfoto's bezig. Eerder op de laptop had ik ook al het idee dat de laatste wat flets is. Nu ik achter een "echt" scherm blijft die indruk zo. Even wat meer contrast in foto 8 graag!

Foto 2 geeft trouwens wel aan dat er niets mis is met je spullen. Prachtig scherp en mooi contrast.
Dat bedoel ik nou Patrick, zo ineens komt er weer een plaat knetterscherp uit, en de rest van de serie kan zo maar weer troep zijn.

EllydeJ
Forumlid
Forumlid

Bericht door EllydeJ » za sep 22 2012 10:16 pm

Hallo André,

Leuk dat jullie in Dierenrijk geweest zijn en het ook zo'n leuke dierentuin vonden.

Je foto's vind ik erg mooi.

groetjes Elly
Nikon D3200,
Nikkor AF-S DX 18-105mm f/3.5-5.6G VR
Nikkor AF-S DX 55-300mm f/4.5-5.6 G ED VR
Sigma 105MM F/2.8 EX DG MACRO

Peter
Clublid
Clublid
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Bericht door Peter » za sep 22 2012 10:20 pm

Andre, iets klopt er inderdaad niet, sommige foto's zijn een drama qua belichting en scherpte :(

André
Forumlid
Forumlid
Contacteer:

Bericht door André » za sep 22 2012 10:24 pm

Peter schreef:Andre, iets klopt er inderdaad niet, sommige foto's zijn een drama qua belichting en scherpte :(
Nou nou nou, Peter, is dat niet een beetje overdreven ???. Dat ze niet allemaal top zijn, geef ik zonder meer toe, vandaar ook in beoordelingen om te proberen een vinger achter het probleem te krijgen. Maar ik geloof dat het woord drama wel een beetje "te" is.

Plaats reactie

Terug naar “Fotobespreking”