Dagje Dierenrijk Eindhoven

Dit subforum is de plek waar jij foto’s kan plaatsen om feedback te krijgen én te geven.
André
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Re: Dagje Dierenrijk Eindhoven

Bericht door André » za sep 22 2012 10:28 pm

EllydeJ schreef:Hallo André,

Leuk dat jullie in Dierenrijk geweest zijn en het ook zo'n leuke dierentuin vonden.

Je foto's vind ik erg mooi.

groetjes Elly
Dank je Elly,

We vonden het inderdaad een geweldige leuke dierentuin. We hebben de 2e helft echt in de turbo-stand moeten doen om niet het risico te lopen dat wij het licht uit zouden moeten doen. We gaan dus snel nog een keer terug om de 2e helft (vanaf de wolven ongeveer, de looproute in acht genomen) op ons foto-tempo te doen, dat betekent rustig een half uur of soms wel langer bij een dier blijven staan.
Fujifilm X-T1 systeemcamera, XF 18-55, XF 55-200, XF 35, XF 56, EF-42 Flitser, VG-XT1 Grip

Verlanglijstje : XF 10-24, XF 23, Donaties zijn nog steeds van harte welkom.

Peter
Clublid
Clublid
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Bericht door Peter » za sep 22 2012 10:31 pm

André schreef:
Peter schreef:Andre, iets klopt er inderdaad niet, sommige foto's zijn een drama qua belichting en scherpte :(
Nou nou nou, Peter, is dat niet een beetje overdreven ???. Dat ze niet allemaal top zijn, geef ik zonder meer toe, vandaar ook in beoordelingen om te proberen een vinger achter het probleem te krijgen. Maar ik geloof dat het woord drama wel een beetje "te" is.

nou ja, ik kan er geen vinger achter krijgen.., je hebt meerdere topics lopen met je camera en scherpstelling. Met zo'n body en lens verwacht de kijker gewoon meer ...
Ik geef puur mijn gevoel weer. Dan laten we het woord 'drama' maar achterwege :wink:

aangezien het in beoordelingen staat meende ik vrijuit te kunnen spreken..

André
Forumlid
Forumlid
Contacteer:

Bericht door André » za sep 22 2012 10:47 pm

Uhhhhh Peter, ik vergat even de smileys erbij te zetten, ik bedoel het natuurlijk ook niet zo "hard" hoor. Maar kun jij aangeven welke foto's je een drama vind ???
Fujifilm X-T1 systeemcamera, XF 18-55, XF 55-200, XF 35, XF 56, EF-42 Flitser, VG-XT1 Grip

Patrick
Clublid
Clublid
Ervaringsniveau: *****
Contacteer:

Bericht door Patrick » za sep 22 2012 10:53 pm

Peter heeft wel een beetje gelijk natuurlijk. Foto 5 is een drama. Gelukkig een drama dat je zelf veroorzaakt hebt volgens mij. Maar dat is makkelijker te repareren dan een probleem in je spullen volgens mij. In ieder geval goedkoper! :wink:
Patrick | Instagram | Flickr | Nikon Zf + D700 plus best veel glaswerk, een Fujifilm X-T3 met wat objectieven en een Leica Q3 point-and-shoot

Peter
Clublid
Clublid
Contacteer:

Bericht door Peter » za sep 22 2012 10:56 pm

nr 1 en 5
onscherp, overberlicht etc

nou ja, dat zie je zelf ook hihi

man, soms maak je rag scherpe platen...., je hebt er schitterende her en der op ons forum staan
die scherpte mis ik nu grotendeels

André
Forumlid
Forumlid
Contacteer:

Bericht door André » za sep 22 2012 10:59 pm

Het drama van foto 1 en foto 5 zijn volgens mij voor een groot gedeelte te verklaren omdat ze door het glas zijn gemaakt. Foto 5 was ook een erg lastige plek omdat ik de zon er ook nog eens vol op had staan. Overigens vind ik de overbelichting bij foto 1 nog wel mee vallen. Het waren jonge vosjes en erg licht van kleur.

Peter
Clublid
Clublid
Contacteer:

Bericht door Peter » za sep 22 2012 11:18 pm

wat vind je zelf van nr 4, 6 en 7?

ik vind die overbelicht

André
Forumlid
Forumlid
Contacteer:

Bericht door André » za sep 22 2012 11:25 pm

4 en 6 ben ik helemaal met je eens (de schotse heilander en "gerrit de geit") Foto 7 (ook gerrit de geit) vind ik niet echt overbelicht, maar misschien zie ik iets niet wat jij wel ziet. Let wel Peter, ik zeg dit niet om me te verdedigen hoor, maar puur voor het leerproces.

Patrick
Clublid
Clublid
Contacteer:

Bericht door Patrick » za sep 22 2012 11:26 pm

7 Is prima. Die lucht doe je niets aan.

Je zou wel eens kunnen kijken of je met wat vervagen in het groen de foto mooier kan maken. Ik vind het bokeh niet echt fraai...
Patrick | Instagram | Flickr | Nikon Zf + D700 plus best veel glaswerk, een Fujifilm X-T3 met wat objectieven en een Leica Q3 point-and-shoot

André
Forumlid
Forumlid
Contacteer:

Bericht door André » zo sep 23 2012 12:37 am

Er valt mij iets op bij mijn foto's als ik de exif info bekijk. (Ik bedoel dus op de foto klikken en dan naar info gaan) Bij color encodering heb ik overal in rode letters de volgende melding staan :

WARNING: Color space tagged as sRGB, without an embedded color profile. Windows and Mac browsers and apps treat the colors randomly.

Kan iemand mij vertellen hoe ik dit oplos, want bij foto's van andere zie ik deze melding eigenlijk nooit, en zou dit misschien ook een reden kunnen zijn waarom mijn foto's vaak niet lekker overkomen ???

Patrick
Clublid
Clublid
Contacteer:

Bericht door Patrick » zo sep 23 2012 12:56 am

Je gebruikt Capture NX? Hang je er expliciet een sRGB profiel aan?

Ik heb zelf onder Voorkeuren -> Kleurbeheer -> Standaardaar RGB-kleurruimte op "Nikon sRGB 4.0.0.3002" staan en een vinkje in "Gebruiken in plaats van ingesloten profiel". En de camera gewoon op sRGB. Ik schiet toch in NEF, dus dat maakt geen verschil en is alleen maar makkelijk achteraf; je maakt minder snel fouten.

Jaap_van_Ekris

Bericht door Jaap_van_Ekris » zo sep 23 2012 9:07 am

André schreef:
Foto's 1 en 5 vind ik in ieder geval niet erg fraai ogen puur naar de haren kijkend.
Laten foto 1 en 5 nu door glas genomen zijn, dat zou kunnen verklaren dat je ze niet echt fraai vind.
Aha!

Daar heb ik wel wat tips voor :), want dat probleem heb/had ik ook regelmatig
  • Probeer altijd recht op het glas te werken en kijk ook of jouw stuk ruit enige vorm van optische kwaliteit heeft. Schuiven helpt vaak echt (doekje meenemen om het schoon te maken ook). Met name bij gevaarlijke dieren is de eis "moet tegen kwade tijger/leeuw/olifant/gorilla kunnen overduidelijk belangrijker dan de optische kwaliteit. Waarom weet ik niet ;), maar erg onhandig is het wel. Als je iets afwijkt van de haakse positie op de ruit, dan heb je al kans op interne reflecties in het glas die gewoon als onscherpte overkomen. Zelf heb ik 10 keer liever beschaafd hekwerk (lees: niet zoals Artis zijn zwarte Panter) dan glas.
  • Zet je lens echt tegen het glas en indien mogelijk zonder zonnekap. Daarmee reduceer je dat glas tot het niveau "slechte filter" en hopelijk daarmee ook uit het zichtbare bereik
  • Kijk eens naar iets als een LensSkirt (of knutsel zelf iets). Die voorkomt strooilicht van de zijkant en achterkant van de ruit, waardoor je eenvoudiger die optimale hoek kunt maken zonder dat je druk hoeft te maken over de reflectie van die gozer in dat knaloranje jack
Ik zou wel op je sharpening letten: er zit bij een D800 veel korrel in die dominant/zichtbaar wordt als je gaat vescherpen. Wat ik nog wel eens doe is via verschillende kleurkanalen verschillende verscherping aanbrengen. Meestal kun je met Blauw helemaal uit je dak gaan zolang je met de andere twee maar inhoud. Maar Blauw is meestal wel diegene die de scherpe indruk achterlaat.

Jaap

Jaap_van_Ekris

Bericht door Jaap_van_Ekris » zo sep 23 2012 9:15 am

André schreef:4 en 6 ben ik helemaal met je eens (de schotse heilander en "gerrit de geit") Foto 7 (ook gerrit de geit) vind ik niet echt overbelicht, maar misschien zie ik iets niet wat jij wel ziet. Let wel Peter, ik zeg dit niet om me te verdedigen hoor, maar puur voor het leerproces.
De eerste geit is wat overbelicht op zijn rugsectie. Ik weet eerlijk gezegd niet of je dat makkelijk fixt: volgens mij heb je gewoon de pech dat het achterlijf vol in de zon staat. Je zou kunnen kijken of je bij het importeren van je RAW kunt kijken of je de hoge highlights wat donkerder importeert, misschien als een soort extra export die als layer over het bestaande beeld heengelegd kan worden. RAW kent een grotere contrastomvang dan JPEG, dus soms moet je trucs toepassen om die perfect uitgelichte RAW-foto ook echt over te laten komen op de ongevoelige JPEG.

Jaap

keenoncoolstuff
Clublid
Clublid
Ervaringsniveau: ****
Contacteer:

Bericht door keenoncoolstuff » zo sep 23 2012 12:13 pm

André schreef:Die foto van de aap b.v. is zelfs op statief gemaakt en toch niet lekker scherp. Wat bewerking betreft, uitsluitend wat contrast en helderheid en de 2 laags verscherping van Leon toegepast.
Zo te zien is de foto heerlijk scherp, maar ligt het scherpstelpunt verkeerd. Dat ligt volgens mij op dat takje voor de aap, waardoor dat scherp is. Kan ook zijn dat ik scheel kijk, of dat mijn tablet een vertekend beeld geeft...
Het lijkt me wel een leuk park inderdaad! En er zitten echt wel een paar mooie foto's tussen.
Groet, Rob.
All of life’s problems can be solved with two things: duct tape and WD40.
If it moves and it shouldn’t, you need duct tape. If it doesn’t move and it should, you need WD40.

flickr

JJG
Forumlid
Forumlid

Bericht door JJG » wo sep 26 2012 10:56 pm

Ik durf het volgende eigenlijk bijna niet te zeggen, maar ga het toch doen.

Dan heb je een vracht aan objectieven in je lijst staan van ik weet niet hoeveel geld in totaal en een dure body en dan schiet je eigenlijk gewoon 'leuke plaatjes'. Ik heb natuurlijk je andere werk niet gezien, maar ik verwacht dan wel meer. Ook al maakt de apparatuur niet de foto, maar de persoon die de camera bedient.

Ik wil niet aanvallen of wat dan ook, maar voor mij rijmt het simpelweg niet.

Plaats reactie

Terug naar “Fotobespreking”