Ik dacht dat het me redelijk gelukt was maar nadat ik de afdruk (60cm x 60cm) thuis gestuurd kreeg schrok ik me kapot. De afdruk toonde op een drietal plaatsen hele rare vlekken. Navraag bij de afdrukcentrale leerde me dat het hier ging om jpg-artefacten. Men zei me dat ik de foto in een hogere resolutie had moeten maken (wat ik op dat moment niet kon omdat het een behoorlijke groep was die ik moest fotograferen). De operator gaf aan dat hij de artefacten wel zag op zijn monitor (ik had ze natuurlijk niet gezien) en om het te verduidelijken kon ik in PS met ctrl+M (curves) de artefacten oproepen. Toen ik dat deed, zag ik inderdaad wel wat vlekken en dergelijke.
Mijn vraag is nu, hebben meer mensen dit probleem? En hoe is dit te voorkomen.
Foto 1 is de foto zoals ik hem naar de afdrukcentrale heb gestuurd (gezichten weggehaald ivm privacy). Ik zag daar de vlekken niet in, de operator wel (maar misschien heeft hij een beter beeldscherm dan ik). Foto 2 is wat ik te zien krijg als ik ctrl+M indruk en de curve helemaal naar rechts schuif. Maar het lijkt me toch raar als ik dit bij elke foto moet doen om te controleren of er artefacten zichbaar zijn. En dan nog, op de afdruk waren maar een paar vlekken te zien (rode pijlen) terwijl ik er veel meer zie (waarom zijn ze dan niet allemaal zichtbaar op de foto?).
Foto 1:

Foto 2: